Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Kultura|Za obrazy z Apokalypsy

Za obrazy z Apokalypsy

10. 10. 2023

Tisk

„… a viděl jsem nové nebe a novou zemi“ – to není jen věta ze Zjevení sv. Jana, ale také název nové výstavy Západočeské galerie v Plzni. Ta ukazuje, jak silnou inspirací byla Apokalypsa pro umělce všech křesťanských staletí, to současné nevyjímaje.

image:Image Za obrazy z Apokalypsy
Je apokalypsa dílem nadpřirozených sil, nebo ji sám sobě připravil člověk? – ptá se nová plzeňská výstava. Na reprodukci dílo Věry Novákové „Po konci“ (1952). Snímek ZČG

Výstavní síň Masné krámy je známá počiny nápaditými, překvapivými a zpravidla zacílenými k palčivým aktuálním problémům. Nejinak je tomu i tentokrát. Kolektiv autorů z AV ČR spolu s galerií podržel základní linii Janova 1900 let starého textu od vidění zmatku a zkázy k budoucí slávě Svatého města. V jedenácti oddílech výstavy však ukazuje, ke kterým dějinným událostem vztahovali jednotlivé vize iluminátoři, malíři, sochaři či také hudebníci všech dob – a těm současným se věnuje patrně nejširší pozornost.

Janova kniha je zásobárnou silných emotivních obrazů a symbolů. Vidění sedmi svícnů, řítících se jezdců, padajících hvězd nebo vražděných proroků konvenovala středověké obrazivosti, jak prokazují vystavené gotické rukopisy (nejstarší je zde Svatovítský kodex z 11. století, resp. jeho faksimile) nebo videoprojekce fresek z kaple sv. Kříže na Karlštejně. Očekávatelný je Dürerův slavný osmidílný cyklus rytin i olej sv. Jana na Patmu od Porýnského mistra ze 16. století. Tyto staré památky se ocitají v bezprostředním sousedství autorů 20. století nebo i zcela současných, jejichž díla kladou Janovy vize do souvislosti s dobovým válečným běsněním nebo šílenstvím obou totalit. Hrůzu a zmar akcentují třeba surrealisté Jindřich Štýrský a Toyen či také písně undergroundových

e Plastic People Of

e Universe, devastaci všeho živého Josef Bolf (*1971), Zbyšek Sion (*1938) nebo Věra Nováková (*1928).

Umělce středověku stejně jako současníky fascinuje pád Babylonu, ať už mu rozumějí jako zmatenému „labyrintu světa“, či jako zrůdné rostlině s tělem ze svíjející se moderní megapole. Jako protiváha k nenasytné temnotě je pak přítomna „žena sluncem oděná“ – vítězná gotická Assumpta z Bílé Hory i ukrytá za symbolických „12 hvězd“ na průzračně modrém plátně Václava Boštíka (1913–2005).

A do Boštíkova křehkého plátna „Nebeský Jeruzalém“ – schematického mariánsky blankytného nebe s odlesky duhy – celá výstava ústí. Po tolika „apokalypsách“, které si lidstvo během staletí navzájem přichystalo, nemůže být konečná odpověď na tázání po záchraně jiná než nadějeplný náznak – jako by tím sdělovala tato nesamozřejmá expozice.

„… a viděl jsem nové nebe a novou zemi“ – Apokalypsa a umění v českých zemích. Západočeská galerie v Plzni, 4. 10. 2023 – 3. 3. 2024

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou