Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Už je blízko, téměř na dosah ruky

Obsah:

Úvod Téma

Už je blízko, téměř na dosah ruky

22. 8. 2023

Tisk

Není to tak dávno, co jsme několik nedělí po sobě slyšeli v kostele vybrané pasáže z Matoušova evangelia. Jako červená nit se jimi vinulo téma nebeského království a jeho blízkého příchodu. Kromě Matouše se toto slovní spojení objevuje v hojné míře také u Marka a Lukáše. Ale jak mu správně rozumět?

image:Image Už je blízko, téměř na dosah ruky
Hledejme drahocennou perlu nebeského království. Snímek Pixabay

Pokud by se nás někdo, kdo nevyrůstal v křesťanském prostředí, zeptal, jaký je vlastně význam tohoto slovního spojení, co bychom mu odpověděli? Každý nejspíš podle sebe, na základě svých představ, zkušeností a znalostí. Nebeské království není vůbec snadné téma. Pro leckoho je to pojem nejasný a mlhavý. Odborníci si nad ním lámou hlavu dodnes. Byly o něm popsány tisíce stránek. Ale nemělo by nás to překvapit, vždyť ani Ježíšovi nejbližší učedníci na tom nebyli o moc lépe. Už na začátku Skutků apoštolů stojí, že Ježíš se po svém ukřižování a vzkříšení apoštolům „dával po čtyřicet dní spatřit a učil je o království Božím“ (srov. Sk 1,3).

Řeč obrazů a metafor

V originálních textech evangelií je pro Boží království vyhrazen termín basileia. Jde o řecký ekvivalent hebrejského malkut (případně aramejského malkuta). A lze ho vykládat dvojím způsobem: buď jako „království“, ve smyslu místa nebo prostoru, nebo jako „kralování“, „panování“, tentokrát ve smyslu dění. Možná nás zarazí, proč se v synoptických evangeliích někde setkáváme s variantou „Boží království“, zatímco jinde „nebeské“? Významově jsou tyto tvary zcela totožné, nicméně „nebeské království“ se vyskytuje především u Matouše, který své evangelium psal pro křesťany obrácené ze židovství. Ti totiž mnohem citlivěji reagovali na zacházení s Božím jménem.

Sám Ježíš Boží království nikde přesně nedefinuje. Hovoří řečí obrazů a metafor. Leckterá jeho podobenství začínají obratem: „království nebeské je jako...“. Především však své posluchače ujišťuje, že nebeské království je už blízko, téměř na dosah ruky, a taky že by měli změnit způsob myšlení – obrátit se. S jeho příchodem si (podobně jako my) spojovali svá vlastní očekávání, touhy a ambice. Věřili, že Ježíš je ten, kdo má osvobodit zemi od římského jha a ukončit vládu nenáviděné herodovské dynastie: „A my jsme doufali, že on je ten, který má vykoupit Izrael...“ (Lk 24,21).

V souvislosti s nebeským královstvím se také často zmiňuje časové napětí mezi „už ano“ a „ještě ne“, přiblížilo se, přichází a už tu je, ale ještě ne v plnosti (podrobněji o tom píše níže Josef Prokeš). O tom, že už je tu přítomné, ujišťuje Ježíš: „Jestliže vyháním démony prstem Božím, pak už vás zastihlo Boží království“ (Lk 11,20). Avšak ono „ještě ne“ není důsledkem nějakého Božího otálení, ale malé ochoty k obrácení, lhostejnosti k údělu lidí, kteří na tomto světě strádají, sobectví a nelásky z naší strany. Možná i proto si často představujeme nebeské království jako něco doposud velice vzdáleného, za hranicemi našeho času a prostoru, co se uskuteční až po skonání věků. „Království, o kterém Ježíš mluví a které máme jako jeho učedníci vyprošovat, nemáme očekávat až na onom světě nebo jen v hloubi duše. To bychom zdeformovali Ježíšovu zvěst o Božím království. Boží království chce začít zde a dnes.“ (Gerhard Lohfink)

Nebeské království lze na druhou stranu chápat i tak, že ho ztotožníme se samotným Ježíšem, neboť v jeho osobě de facto splývá obsah i nositel poselství (zvěstovatel je zároveň i zvěstovaným). Podobně tomu rozuměl velký teolog třetího století Órigenés, který přišel s termínem autobasileia. Hledáme-li tedy království Boží, musíme hledět na Ježíše, neboť ono se děje v jeho blízkosti.

Obětovat mu všechno

U Matouše můžeme narazit na jednu záhadnou větu. Říká, že „království nebeské trpí násilí a násilníci po něm sahají“ (srov. Mt 11,12). Ano, myšlenka nebeského království bývala v minulosti častokrát „znásilňována“. Zvlášť když lidé zapomněli, že se jedná především o Boží záležitost a místo toho si vytvořili její světské napodobeniny. Šlo hlavně o všelijaké politické utopie, které milionům lidí připravily „peklo na zemi“. Na podobně nebezpečné manipulace v duchovní oblasti upozorňuje v tématu i P. Zdeněk Jančařík.

Ale je možný i pozitivnější výklad této věty: člověk by měl – navzdory selháním, limitům a překážkám – doslova „umírat touhou“ po nebeském království. Hledat ho s plným nasazením a odhodláním. Obětovat mu všechno... Stejně jako onen obchodník v Ježíšově podobenství, který když objevil drahocennou perlu, šel, prodal všechno, co měl, a tu perlu koupil (srov. Mt 13,46).

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou