Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Boží slávu nelze zavřít do klece

Boží slávu nelze zavřít do klece

1. 8. 2023

Tisk

Jsou chvíle, které vystupují z proudu plynoucího času, jako když blesk náhle ozáří oblohu. Občas do obyčejných událostí všedního dne zasvítí z nebe paprsek zázraku. Věci a tváře najednou obklopí svatozář. Jako když Petr, Jakub a Jan vystoupili na Horu proměnění.

image:Image Boží slávu nelze zavřít do klece
Duccio di Buoninsegna (1255–1319): Proměnění Páně (tempera na desce, 1308–1311, Národní galerie v Londýně). Snímek Wikimedia Commons

Co se tam přesně stalo? Kdyby šel okolo nic netušící pocestný, viděl by něco zvláštního? Slyšel by hlas z nebe? Nebo by měl dojem, že v dálce zahřmělo? Těžko říct.

„Boží království spatří jen ten, kdo má oči malého dítěte,“ prohlásil kdysi skotský spisovatel George MacDonald. „Kdo chce vidět zázraky, musí se dívat doširoka otevřenýma dětskýma očima.“ Kdo ví, možná se apoštolové stali svědky zázraku proto, že měli ty správné oči. Kdyby se na tutéž horu zatoulal náhodný kolemjdoucí, viděl by zářivé světlo nebeské slávy? Nebo by si ničeho neobvyklého nevšiml?

Důležité je očím neviditelné

Ano, je docela dobře možné, že kdyby byl svědkem zázraku na Hoře proměnění zbloudilý turista, neshledal by vůbec nic, co by stálo za fotografi i. „Správně vidíme jen srdcem,“ říká Saint-Exupéry. „To důležité je očím neviditelné.“ Petr, Jakub a Jan každopádně zázrak spatřili. A to na vlastní oči (srov. 2 Petr 1,16-19). Užasle hleděli na zářící postavu svého Mistra, v doprovodu vznešených zástupců Božího lidu Staré smlouvy – Mojžíše a Eliáše. A Petr vzápětí vyslovil tajemnou větu, která už dva tisíce let trápí učené vykladače Písma: „Pane, je dobré, že jsme zde, chceš-li, udělám tu tři stany, jeden tobě, jeden Mojžíšovi, jeden Eliášovi“ (Mt 17, 4).

Proč chtěl stavět stany? Bylo mu uprostřed oblaku nebeské slávy tak dobře, že chtěl zastavit čas, zachytit kouzlo okamžiku? Stalo se mu to, co se přihodilo tolika zbožným lidem před ním i po něm, když zakusili Boží navštívení? Chtěl tu vzácnou, svatou chvíli nějak zachovat, oplotit, zafixovat, přidržet, aby neodešla, nevyprchala, nepominula? Chtěl postavit svatostánek, aby v něm trvale ubytoval Boží přítomnost? Chtěl se zmocnit zázraku? Zavřít ho do posvátné schránky, postavit Bohu příbytek, aby jej bylo možné kdykoli znovu navštívit?

Dvě slova, která se dobře rýmují

Zdá se, že právě takto reaguje zbožné srdce na setkání s Boží slávou. Věřící lidé odjakživa staví Pánu Bohu svatyně. A to je krásné a ušlechtilé. Jenže je tu jedno velké úskalí. Boží přítomnost nelze „trvale ubytovat“. Jak víme z biblických vyprávění, Boží sláva zajisté může navštívit a naplnit lidmi postavený chrám, ale právě tak z něj může odejít, dokonce ho nadobro opustit.

Z bohoslužby se až příliš snadno stává modloslužba. Není to náhoda, že se ta dvě slova tak dobře rýmují. Jakmile se do srdce vloudí představa, že Boží blízkost lze navodit náboženskými úkony, že ji lze připevnit ke svatému místu, modlářství je na obzoru. Boží slávu nejde zavřít do klece, hřímají hebrejští proroci, ani do klece náboženského provozu ve svatyni. Boží navštívení je svobodným darem milosti, nelze ho vynutit. I Hospodinův svatostánek se mění v místo modloslužby, když se srdce lidí odvracejí od Božích cest, říká Štěpán ve své promluvě před Veleradou (Sk 7,42-43).

Ano, je to vlastně paradox. Právě odvěká zbožná touha postavit svatyni tam, kde se zjevila Boží sláva, se stává věřícím lidem osidlem. Člověk snadno zapomíná, že „Nejvyšší nepřebývá v chrámech, vystavěných lidskýma rukama,“ říká Štěpán. A vzápětí odkazuje na slova proroka Izajáše: „Mým trůnem je nebe a země podnoží mých nohou! Jaký chrám mi můžete vystavět?, praví Hospodin. A je vůbec místo, kde bych mohl spočinout? Což to všechno nestvořila má ruka?“ (Sk 7,48-50).

Z příběhu o Proměnění Páně víme, že Petrova zvláštní otázka ohledně stavění stanů zůstala nezodpovězena. Vzápětí totiž zazněl hlas z nebe: „Toto je můj milovaný Syn, kterého jsem si vyvolil, toho poslouchejte“ (Mt 17,5). O nějakých stanech ani zmínka.

Ale možná smíme slova, která tehdy zazněla z nebe, chápat i jako odpověď na Petrovu otázku: Tím pravým svatostánkem, tím pravým místem, které vyvolil Bůh, aby v něm přebýval, je Boží království v lidských srdcích a v mezilidských vztazích. Království, které z požehnané vůle nebeského Otce na zemi buduje jeho milovaný Syn.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou