Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Někdy pláču i s rodiči

Obsah:

Úvod Téma

Někdy pláču i s rodiči

7. 2. 2023

Tisk

O svém trápení v nemoci si potřebují povídat nemocné děti, ale hlavně jejich rodiče. K tomu slouží mimo jiné nemocniční kaplani. V několika nemocnicích tuto službu vykonává sestra Františka. „Vstoupila jsem k sestrám v roce 1984, a protože máme dlouhý název, zlidověly jsme jako vincentky a přezdívají nám minerálky,“ směje se drobná řeholnice.

image:Image Někdy pláču i s rodiči
Sestra Františka Jana Majerčíková. Ilustrační snímek Pixabay

Vyšla z nemocničního prostředí, protože dříve pracovala jako zdravotní sestra. V roce 2005 nastoupila jako pastorační asistentka v osmi brněnských nemocnicích, tato služba se tehdy teprve utvářela.

„Naším nástrojem je v první řadě rozhovor. Nemocný člověk je ten, který nemá moc. A my všichni – zdravotníci, lékaři, kaplani, uklízečky – máme větší moc než on. Nemocní se samozřejmě ve své ne-moci téhle moci bojí. Snaží se poslouchat, co se jim říká, přijdou do ordinace a slyší: sedněte si, lehněte si… Rutina naučila zdravotníky vydávat rozkazy – a my kaplani máme být spojovacím mostem mezi zdravotníkem a pacientem tím, že ho vidíme jako sobě rovného a doprovázíme ho v situaci, do které sám nechtěl přijít. Náš rozhovor se odvíjí od toho, co pacient chce a potřebuje a jak to sám nastolí. Jsme zde v pozici toho, kdo se řídí rozkazy, nebo spíše přáním pacienta,“ říká sestra Františka.

U dětí je tomu jinak. Nechtějí být zavřené v nemocnici, chtějí být venku nebo sedět u počítače, i když v nemocnici si ho „užijí“ ještě víc než doma, jak nemohou z lůžka, a povídání o zbožných věcech nebo pohádky nejdou poslouchat pořád. „Co se týká naší duchovní služby, musíme mít povolení rodičů, když za dítětem chceme jít. Pokud jde o dlouhodobě nemocné děti, vždy je tu s nimi rodič. Dítě si hraje a nepotřebuje žádné povídání, to naopak potřebuje rodič. Je rád, že se zajímáme, co prožívá, může nám povyprávět, může plakat, a já někdy pláču s nimi,“ vypráví kaplanka.

Při vstupní anamnéze jsou rodiče dotazováni i na spirituální potřeby. Pro děti dlouhodobě nemocné nebo s těžkými vadami, které mají před sebou špatnou perspektivu, zde funguje paliativní tým, jehož je sestra Františka členkou. Rodiče tedy mohou požádat o tuto službu. „Některé rodiče, i nevěřící, si najdu sama. Někdy přijdou do kaple a jsou zhrouceni, ujímám se jich. Nemusíme mluvit o víře, duchovní potřeby nejsou jen náboženské. Smysl života je také duchovní potřeba a není vysloveně náboženská.“

V kapli je mše svatá jednou týdně. „Stalo se, že dívenka dlouho toužila po svátosti biřmování a do toho těžce onemocněla. Všechno se jí zhroutilo. Neodvážila se to říct, až maminka přišla s tím, že Maruška touží být biřmovaná… Ptám se Marušky: „Je to pravda?“ A ona mi odpovídá: „Ano, moc toužím po biřmování.“ – „No tak jdeme na to!“ říkám. Úplně se rozzářila! Tak jsme děvčátko připravili, P. Leo Zerhau požádal o dovolení na biskupství a v kapli při mši svaté děvče přijalo svátost biřmování,“ vzpomíná na nedávnou událost sestra Františka a přidává další příběh.

„Ležel tu devítiletý chlapec, který toužil jít k prvnímu sv. přijímání. Ve farnosti ale měli přísného pana faráře. Hoch tu ležel dlouho, myslím, že i dva roky. A říkával: ‚No jo, moji spolužáci už půjdou a já zase nic. A pan farář mě nepustí, protože nebudu nic umět.‘ A tak mu navrhuji: ‚Co kdybychom tě připravili a domluvili se s panem farářem, že to uděláme tady?‘ – ‚No to by bylo super, ale on to nedovolí,‘ nevěřil moc tomu nápadu. Začala jsem ho připravovat. Chlapec byl v podstatě v ohrožení života, měl onkologické onemocnění, a pan farář to dovolil s tím, že si hošíka proklepne sám,“ pokračuje sestra. Kluk už byl tehdy doma v nucené izolaci. „Onkologické děti mají špatnou imunitu. Farář k nim tedy přišel domů. Chlapci bylo špatně a říká: ‚Mamko, mně je zle, já už ani to Desatero nedám dohromady a on mi to nedovolí.‘ Pan farář se neptal na Desatero, ale dal mu uličnickou otázku: A co si představuješ pod přikázáním ‚nevezmeš manželky bližního svého‘? Hoch spontánně odpověděl: ‚Nó, já jsem nad tím přemýšlel. Proč bych mu ji bral, když mám přece svou?‘ Chlapec uspěl a dočkal se vysněného svatého přijímání,“ vypráví sestra Františka.

Komu se tahle nemoc mohla stát?

Takových příběhů je však nespočet. „Měli jsme tu i děti, které chodily k sv. přijímání a žádaly, abychom jim nosili eucharistii. Při onkologických onemocněních mají rozbolavěná ústa a nemohou ani jíst, a tak nemohou ani přijímat Pána Ježíše. Tehdy dáváme rodičům a dítěti křížek na čelo. Byla tu maminka s dvouletým mongoloidním chlapečkem. Úžasné dítě, které rozpozná, když přicházíte s Ježíšem. Vždycky, než jsem vešla, dováděl, tihle pacienti jsou takoví nekoordinovaní, a jakmile jsem otevřela dveře, sepnul ručky a klekl si…“ Jiný devítiletý chlapec, který se pak uzdravil, byl z velkého hospodářství. Doma hodně pomáhal a přišel za maminkou, že ho bolí kolena, postupně i zuby a měl podlitiny na zádech. Akutní leukemie. Tady prožil jeden kritický víkend, kdy maminka nechtěla nikoho vidět ani slyšet. „A tak jsem tam s nimi jenom tak byla a modlila se. Nevěděli jsme, jestli to přežije. Po všech útrapách to však dobře dopadlo. Chlapec to přečkal, už to vypadalo, že dobere chemoterapii a na sv. Václava bude doma. Jenže nebyl v pořádku. Přišla jsem za ním, podala jsem mu sv. přijímání a on najednou říká: ‚Mamko, tak jsem přemýšlel, komu se tahle nemoc mohla stát. Starší brácha pomáhá chlapům, to by fakt nešlo; sestra hraje v kostele, ta by chyběla; další sestra nic neunese a nejmladší ségra je ještě malá, té by mi bylo líto. Musel jsem to být já…‘,“ vzpomíná nemocniční kaplanka. Někdy zase jen povzbudí větou, že na pacienta myslí a že za něj všichni bojují, ať to nevzdává.

Kaplanskou službu začala dělat ve svých čtyřiceti letech. „Ve dvaceti bych to nedokázala,“ přiznává. „Když mě pacient vyhodí, jako mladá bych se asi urazila a byla protivná. Je potřeba k tomu určitým způsobem dozrát, protože pak mě ani náročné příběhy nemohou dohnat na psychiatrii. S nemocnými soucítím, mám je ráda, pláču s nimi, ale nechci se zhroutit z toho, že zde umírá dítě. Tím mu přece nepomohu. Chci jim naopak ukázat naději, kterou je Bůh, a že to není konec všem dnům. A když je mi ouvej, honem se obrátím k Bohu a on mě zase postaví na nohy. Bůh je naším povzbuzením,“ říká sestra Františka s tím, že dalším povzbuzením je pro ni to, když vidí, že rodiče nemoc svého dítěte nakonec přijali, i když se samozřejmě neradují. „Mohou ale žít a fungovat pro své další děti, to je nakonec taky radost.“

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou