Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Kultura|Tomáš Halík o odvaze k proměně

Tomáš Halík o odvaze k proměně

14. 12. 2021

Tisk

Odpoledne křesťanství je název nové, už osmnácté knihy známého kněze a spisovatele Tomáše Halíka, která se právě ocitá na knihkupeckých pultech.

U autora, jemuž za posledních 18 let vyšlo osmnáct knížek, se nutně vkrádá otázka: Může napsat ještě něco opravdu nového, co nebude jen variací na to, co už napsal před deseti, pěti, nebo i osmnácti lety? Kdo sleduje pravidelná on-line kázání, která Tomáš Halík už delší dobu připravuje pro každou neděli a svátek a která vyhledávají desítky tisíc zájemců, ví, že pořád ještě dovede překvapit něčím originálním. Ale kniha – to je přece jen jiný žánr. Proto jsem se do rukopisu s podtitulem Odvaha k proměně pustil mimo jiné s tím, že si budu označovat myšlenky, které mě zvlášť upoutají svou originalitou v obsahu či vyjádření.

Těch míst bylo víc než dvě stě. A některá z nich byla skutečně hořce vtipná, jako třeba toto: „Když jsem se určitou dobu zabýval obludáriem náboženského populismu, musel jsem si položit otázku, do jaké míry za tuto situaci nesou odpovědnost i křesťanské církve, které dlouhou dobu představovaly křesťanství jako náboženství příkazů a zákazů.“

Samozřejmě, že se v knize objeví řada tradičních Halíkových témat: důraz na rozlišení mezi vírou a náboženstvím, rozlišování mezi religiozitou vnějškovou (extrinsivní) a zvnitřnělou (intrinsivní) posléze doplněné vírou jako „cestou na hloubku“, nadšené přitakání stylu, který do církve vnesl papež František, i přihlášení se k vizím, s nimiž přišel Pierre Teilhard de Chardin. Toto všechno je ale účinně integrováno ve prospěch základního smyslu celé knihy: „Jako člověk, který tráví většinu času pedagogickou a pastorační prací s univerzitními studenty, bych rád přispěl k odpovědi na otázku, jaký typ víry (nikoliv jaké náboženství) může nejlépe pomoci přicházející generaci obstát tváří v tvář výzvám, které přináší rodící se nová doba, a jakým typem transformace má projít církev, teologie a spiritualita, aby mohla přijmout současnou krizi jako šanci a mohla být oporou lidem v době, kterou v této knize nazývám odpolednem křesťanství.“

„Odpolednem křesťanství“ přitom Tomáš Halík v návaznosti na fáze lidského života používané C. G. Jungem označuje dobu, kterou máme právě před sebou: po „dopoledni“, v němž se křesťanství uplatnilo jako sjednocující tmel „křesťanské společnosti“ a posléze bylo transformováno do „světového názoru“ během posledních staletí modernity, znamenal nástup sekularizace krizovou „polední tmu“. V ní přestávalo a přestává postupně fungovat čím dál tím víc prvků, které byly dřív oporou křesťanského náboženství. Nato klade Tomáš Halík zásadní otázky: „Jaká podoba církve může být dnes prospěšná, ba nezbytná pro život víry? A jaká víru spíš dusí a udržuje v dětinské podobě? Jaká podoba církve může odpovědět na dnešní potřeby víry a zároveň na nynější znamení doby?“ A také na ně jasně odpovídá, přičemž postupně se jeho odpovědi propojují a ústí do závěrečných kapitol, příznačně nazvaných „Společenství cesty“ a „Společenství naslouchání a porozumění“.

Osobně mi pak přijde mimořádně zajímavá kapitola „Víra nevěřících a okno naděje“, kde Tomáš Halík vede debatu s autorem knihy Duch ateismu – francouzským filozofem Andrém Comte-Sponvillem. A to hned ze dvou důvodů: jednak takové dialogy jsou mimořádně vzácné (na rozdíl od vzájemného míjení a různých útoků) a jednak zvlášť v této části dává Tomáš Halík nahlédnout hlouběji do srdce vlastní víry. Už jenom kvůli této kapitole by stálo za to si knihu obstarat. A pořádně přečíst.

Tomáš Halík: Odpoledne křesťanství (NLN 2021)

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou