12.–18. října 2021
Aktuální
vydání
49
Předchozí vydání
Hledat
Téma
Téma

Obsah

Bůh obdarovává bez našich zásluh

Téma

12. 10. 2021

|
Tisk
|

Člověk může i dobré duchovní prostředky vnímat až magicky, pověrečně. Například dám sloužit mši za zemřelé v tomto kostele než v jiném, protože věřím, že zde bude mít mše větší hodnotu než jinde.

image:Image Nevkládejme svou víru do pověrečných praktik.
Nevkládejme svou víru do pověrečných praktik. Snímek Pixabay

Každá mše svatá má ale stejnou hodnotu – ať je sloužena v zapadlém kostelíku, nebo v katedrále. „Jediný rozdíl je v tom, s jakou dispozicí eucharistii prožívám, slavím, stejně jako s jakou dispozicí se modlím,“ upozorňuje karmelitán P. Vojtěch Kodet v knižním rozhovoru Bůh své bitvy neprohrává, který v blízké době vydá společně nakladatelství Katolický týden a Doron. A dodává: „Je na kněžích, aby lidem vysvětlili, že nemůžeme věřit v magičnost jakéhokoli rituálu – ať už je to mše, modlitba, pokání, pouť nebo určité místo. Můžeme mít s daným místem spojenou nějakou zkušenost, ale nesmíme v něj klást důvěru, kterou vkládáme pouze v Boha a jeho milosrdnou lásku.“

Tyto v podstatě pohanské prvky se u některých věřících křesťanů objevují poměrně často. Podle P. Kodeta mají základ už ve špatném chápání křesťanské víry. „Místo osobního vztahu k Bohu je kladen důraz na správně vykonaný rituál, přesně odříkanou formuli, použití nějakých posvěcených předmětů. Takové chápání víry se často projevuje pověrčivostí, že některé modlitby musím opakovat tolikrát a tolikrát nebo se je musím modlit právě v tento čas a nikdy jindy – ať už sám, nebo s druhými. Když se ve stejnou hodinu spojím s někým druhými, je to vnímáno jako duchovně silnější, jako by bylo potřeba Boha k něčemu přemluvit nebo dotlačit,“ upozorňuje P. Kodet s tím, že „společná modlitba má velkou hodnotu, ale ne v magickém množení její náboženské síly“.

Zásadní volba

Hlavní rozdíl mezi vírou a pověrou je zde v tom, že křesťanská víra je svobodná odpověď na nezasloužený Boží dar, zatímco pohanská praktika klade důraz na lidské konání, za které se teprve očekává pomoc božstva. „Právě kladení požadavků a obsedantně pečlivě konané náboženské úkony jsou u křesťanů spíš projevem magického chování a smýšlení. Lidé se tak často chovají ne ze svobodného rozhodnutí a ze vztahu lásky, ale ze strachu, aby jim Bůh nemohl nic vyčítat a dal jim to, co po něm chtějí,“ vysvětluje karmelitán a známý duchovní autor. „Jenže Bůh nás neobdarovává na základě našich rituálních praktik, ale proto, že je náš Otec a my jsme jeho děti. Je to bez našich zásluh.“

Pro křesťany v dnešním světě z toho plyne podle Kodeta jedna zásadní volba, před kterou stojí: Buď mohou svou víru žít jako kulturní křesťanství či historické dědictví, jako soubor věroučných pravd a morálních předpisů, které dodržují, protože takhle byli vychováni a pokládají to za správné a rozumné. „Anebo víru mohu přijmout osobně jako něco, co je pravdou pro můj život. Uvěřím, že Bůh je se mnou, vede mě, je mým Otcem a já jsem jeho dítětem, že se o mě stará, nikdy mě neopustí a nenechá samotného. V křesťanském slova smyslu ale bez tohoto osobního důvěrného vztahu k Bohu nemůžeme mluvit o skutečné víře,“ uzavírá v knize svou úvahu P. Kodet.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou