Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Svatý Václav – král podle Kristova obrazu

Svatý Václav – král podle Kristova obrazu

5. 10. 2021

Tisk

V den svátku sv. Václava se v bazilice sv. Petra v Římě sloužila slavnostní bohoslužba, které předsedal kardinál Jozef Tomko. Homilii připravil náš rodák, poradce papeže a kanadský kardinál Michael Czerny SJ.

image:Image Svatý Václav – král podle Kristova obrazu
Velikost krále viděná optikou Krista je velikost služby. Snímek Jiří Macháně

Svatý kníže Václav je v české kultuře chápán jako prototyp vládce. Král je pak v klasické představě ten, který je největší. Ten, kdo má největší moc, vládne ostatním, sedí na předním místě a ostatní mu slouží. Podle Krista ale král nepřichází, aby si nechal sloužit, nýbrž aby sloužil. Kristus se stává tím nejmenším z lidí – „červ, a ne člověk“ (Ž 22,7), aby ukázal, kudy vede cesta do Božího království.

Člověk na toto místo přichází, aby se obracel k Bohu, který je největší i nejmenší zároveň. Tady nad hrobem sv. Petra je Kristus na mozaice zobrazen jako římský císař. Dobře však víme, co je Kristovým trůnem na zemi. Není to senátorské sedadlo ani královský trůn. Na velikost Krista zobrazeného uprostřed tohoto kostela ukazují relikvie nesoucí tuto kopuli. Jsou to relikvie mučednictví. Trůnem Krista krále tady na zemi je kříž. Žezlem Krista krále tady na zemi je kopí, které probodlo jeho srdce. A královským oděvem Krista krále na zemi je rouška prosycená jeho potem a krví.

Svatý Václav zůstal prototypem ideálního krále v našich představách právě proto, že ho legendy představují jako krále podle Kristova obrazu. Sám tento malý kníže malého národa v malé zemi obdělává své malé pole a malou vinici, aby mohl k oltáři přinést chléb a víno, které jsou plodem jeho země a jeho práce. A posilován tímto královským pokrmem pak rostl v lásce a v moudrosti. Po svém mučednictví vyměňuje svoji knížecí korunu za korunu mučednickou.

Svatý Václav, svatí Cyril a Metoděj, svatá Anežka Česká, všichni svatí a všechny tyto chrámy tu nejsou jen proto, abychom je obdivovali, abychom je vyvyšovali a srovnávali se s nimi a poznávali, jací jsme malí. Jsou tu od toho, aby nás pozvedali a ukazovali nám, v čem je naše skutečná velikost. Skutečná velikost krále viděná optikou Krista je velikost služby. Všichni jsme byli pomazáni na kněze, proroky a krále. Naše všeobecné královské kněžství znamená být jako Kristus, znamená to sloužit a vydat svůj život pro druhé. Máme konat stejným způsobem.

Za každým tím plotem jsme my

Poslední podobenství, které Ježíš vypráví v Matoušově evangeliu před začátkem svých pašijí, je podobenství o posledním soudu, o shromáždění všech národů a oddělení ovcí a kozlů podle toho, jak prožili svůj život. Kristus, král a soudce, soudí ostatní podle toho, jaký byl on sám. On dával napít žíznivým a sytil hladové. Ale ti, kteří k němu pouze vzhlíželi, ale neudělali nic pro ty malé kolem sebe, posílá pryč.

On, král, nám tímto podobenstvím ukazuje, že náš život má být ve stejném smyslu královský. Že v tom je naše pravá velikost. Že tento chrám zde nestojí pro krále, který tvrdě vládne ze svého trůnu a my se mu chodíme klanět. Tento chrám je obrazem Božího srdce, které ví, co je to mučení, co je zrada, co je opuštěnost, a také co znamená vydat se druhým.

Papež František mluví o kontrastu mezi pokušením světskosti a tím, co je podstatné. Zároveň připomíná, o kolik je důležitější dávat než brát. Když budeme stále jen brát, abychom mohli žít ve větším zdánlivém pohodlí a bezpečí, skončíme špatně. Když budeme z naší planety stále jenom brát, místo abychom ji obdělávali a střežili, pak budeme sice Krista a svatého Václava obdivovat, ale budeme následovat jenom vlastní sobectví.

Ve známém smutném českém příběhu se dítě tváří v tvář ostnatému drátu komunistické železné opony ptá svých rodičů, kdo je za tím plotem. A dostává velmi důležitou odpověď: „Za tím plotem jsme my.“ Za každým plotem jsme my. Na obou stranách. Ploty na hranicích Evropy, kterými dáváme najevo, kdo jsme my a kdo jsou oni, jsou ikonou našeho sobectví. Vražda svatého Václava bývá zobrazována ve chvíli, kdy se pokoušel nalézt útočiště v kostele. Jeho vrazi ho však zastihli u dveří a nenechali ho vstoupit. Nejenom na hranicích Evropy, ale i na hranicích každého našeho sobectví tlučou na dveře naši bratři a sestry, kterým jde v patách jejich pronásledovatel. Pronásleduje je hlad, strach a sobectví.

Když tedy tento náš malý český svátek slavíme v tomto obrovském kostele, rozhlédněme se zde a pochopme skutečnou velikost, ke které poukazuje velikost toho, co vidíme. Již přece víme, co nám chce říct evangelium, co nám chce říct příběh svatého Václava a co nám říká Duch Svatý v této nelehké době pandemie, v době uprchlické a klimatické krize. Bude to obnovení lidského bratrství, co zachrání město i svět.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou