17.–23. srpna 2021
Aktuální
vydání
Předchozí vydání
Hledat
Perspektivy
Perspektivy

Obsah

Patriarcha české filosofie

17. 8. 2021

|
Tisk
|

Katolický filosof patřící do okruhu Jana Patočky se 22. srpna dožívá devadesáti let.

image:Image Prof. Stanislav Sousedík po převzetí zlaté pamětní medaile Univerzity Karlovy (2015). KTF UK letos při příležitosti jeho jubilea pořádá mezinárodní konferenci (27.–29.10).
Prof. Stanislav Sousedík po převzetí zlaté pamětní medaile Univerzity Karlovy (2015). KTF UK letos při příležitosti jeho jubilea pořádá mezinárodní konferenci (27.–29.10). Snímek Helena Kodalíková

Starozákonní patriarchové se podle prvních kapitol knihy Genesis dožívali nevídaného věku. Nechejme na biblistech, aby vyložili, co tato neuvěřitelná čísla znamenají, a podívejme se na žalm 90, který už nemluví o bájné době počátků, ale reflektuje běžnou lidskou zkušenost: „Náš věk čítá sedmdesát roků, osmdesát v dobrém případě.“ Jestliže má náš oslavenec letos devadesátiny, není to už jen „v dobrém případě“, jak říká žalm stejného čísla, ale snad můžeme říci, že je to v jistém ohledu věk patriarchy. Životní příběh pana profesora Stanislava Sousedíka by šel vlastně celý popsat žalmy. Místo žalmů ale jako doprovod tohoto malého vyprávění o jednom z nejvýznamnějších českých filosofů použijeme odkazy na jeho knihy. Protože jedním z největších darů, které můžeme filosofovi dát, je číst a promýšlet jeho texty.

Vyprávět na omezeném prostoru životní příběh neznamená říci, co se všechno událo, ale především dávat hlavním událostem nějaký smysl (více Dějiny, dějepis a filosofie dějin, 2019). Život prof. Sousedíka lze popsat jako úsilí připravit se v komunistické nesvobodě na dobu, která umožní potřebnou filosofi ckou obnovu, a on předstoupí jako Verneův Phileas Fogg vracející se z osmdesátidenní cesty kolem světa se slovy: „Zde jsem, pánové.“ Připravoval se bezmála prvních šest desetiletí svého života. Začátky byly velice obtížné. Krátkou dobu se vzdělával na Teologické fakultě UK a poté na VŠE, ale léta padesátá aktivním věřícím křesťanům nepřála. Živil se tedy jako stavební dělník (zde se potkává s Anastázem Opaskem) až do uvolnění v šedesátých letech, kdy mohl na filosofi cké fakultě vystudovat filosofii. Diplomovou práci napsal o nejvýznamnějším španělskočeském filosofovi sedmnáctého století Rodrigu de Arriagovi (více filosofie v českých zemích mezi středověkem a osvícenstvím, 1997). Scholastika tohoto období se pro něj stala osudovým tématem a lze říci, že o několik desetiletí předběhl zájem světových badatelů o tuto dříve podceňovanou epochu.

To, že svou touhu po filosofii tehdy nevzdal, ukazuje nejen na připravenost stále se učit bez ohledu na situaci, ale i na jeho úsilí připravit se na to, až bude moci být svou filosofií užitečný. Je to zvláštní, uvědomíme-li si, že většina lidí chápe filosofii jako něco navýsost neužitečného. Prof. Sousedík ale filosofii vždy chápal jako základ, na kterém se v životě staví a bez kterého je dílo nestabilní. Filosofi cký deficit podle něj stojí také za současnou krizí společnosti i církve. Proto se už tehdy za hlubokého komunismu snažil co nejlépe připravit na to, až bude možné veřejně vystoupit. A nám, svým žákům, kladl často na srdce právě tento úkol pomoci nápravě věcí vezdejších poctivou filosofi ckou prací (viz O co šlo? Články a studie z let 1965—2011, 2012).

Jeho činnost měla tehdy jednak část neveřejnou (především neoficiální semináře, kde se setkával i s prof. Janem Patočkou, o čemž svědčí i jejich korespondence vydaná v rámci sebraných Patočkových spisů), tak část veřejnou, neboť se mu na začátku sedmdesátých let podařilo získat místo editora Komenského děl na Pedagogickém ústavu ČSAV. Tam našel prostor i pro publikace, které nějakým způsobem (obvykle ve vazbě na myšlenkové pozadí Učitele národů) reflektovaly českou, a pokud možno i scholastickou filosofii (viz René Descartes a české filosofi cké baroko, 1996). Jakkoli jeho srdci byl a je nejblíže Tomáš Akvinský, svou první monografi i věnoval nescholastikovi a netomistovi, nicméně jednomu z našich největších pobělohorských myslitelů (Valerián Magni, 1983). Za několik let se mu podařilo vydat knihu věnovanou nejen scholastice, ale dokonce i značnou měrou té středověké. Nebyla o Tomáši Akvinském, protože se také soustředila na českou realitu Komenského doby, kdy u nás tomismus příliš nekvetl. Dařilo se však scotismu, především díky irským františkánům, kteří byli do Prahy pozváni po Bílé Hoře jako určitá protiváha jezuitské dominanci (více Jan Duns Scotus: doctor subtilis a jeho čeští žáci, 1989).

Když přišel rok 1989, mohl se prof. Sousedík podle svého plánu postavit a říci: „Zde jsem, pánové.“ V roce 1993 se stal profesorem Filosofi cké fakulty a ve věku, kdy si jiní začínají užívat důchod, začal plně rozvíjet to, na co se celý dosavadní život připravoval. Zůstává věrný tématu českého filosofi ckého baroka, ale konečně může psát také o Tomáši Akvinském (Jsoucno a bytí, 1992). Jeho mysl je stále otevřená pro nové podněty a intenzivně se věnuje analytické filosofii (viz Identitní teorie predikace, 2006). Snaha uvádět starší, ale stále platné filosofi cké koncepty do nových souvislostí ho vedla k velké angažovanosti pro to, čemu se dnes říká analytický tomismus nebo analytická scholastika, tedy pro životaschopné inspirativní propojování scholastiky a analytické filosofie. Připomeňme, že byl v roce 2004 iniciátorem vzniku časopisu Studia Neoaristotelica a jeho prvním šéfredaktorem. Časopis má podtitul A Journal of Analytical Scholasticism a dnes je již plně mezinárodní. Tímto směrem pak nenásilně, ale velmi vytrvale směroval i nás, kteří jsme byli (a dosud jsme) jeho žáky. A když už mluvím o prof. Sousedíkovi jako učiteli, pak je třeba říci, že nároky, které kladl, byly značné, ale na druhé straně pro něj studenti byli a jsou partneři a ti, k nimž nejen mluví, ale kterým také naslouchá a nad jejich slovy přemýšlí.

Láska k církvi

Jeho pevné přesvědčení o zásadní roli racionality v životě člověka se vždy pojilo s hlubokou křesťanskou vírou a láskou k církvi. Úsilí pomoci svou filosofi ckou prací obrodě společnosti i církve vycházelo z jeho znalostí historických obrodných událostí, které byly prakticky vždy spojeny s nějakým zásadním intelektuálním impulsem. Proto učil vedle Filosofi cké fakulty i na Katolické teologické fakultě a významná část jeho díla je věnována tématům, která jsou významná přímo nábožensky (Kosmologický důkaz Boží existence v životě a myšlení, 2014). Snaha pomoci životu církve ho však vedla i k dílům na první pohled nesouvisejícím s teologií. Byl jsem svědkem setkání, kdy byl ze strany jednoho z biskupů vznesen požadavek zlepšit výuku hermeneutiky na teologických fakultách tak, aby to prospělo porozumění Bibli a dalším teologickým textům. Výsledkem byla kniha Úvod do rekonstruktivní hermeneutiky (2008). V současnosti se zase intenzivně zabývá tématem filosofi ckých předpokladů křesťanské ortodoxie, takže se můžeme těšit na další knihu.

Jak už bylo řečeno, filosofie je v myšlení prof. Sousedíka velmi užitečnou a praktickou disciplínou, a to nejen tím, že tvoří teoretický základ našeho ostatního myšlení, ale i přímo prakticko-filosofi cky. Byť etika nestála nikdy v popředí jeho zájmu, přesto jí věnoval pozornost (viz Svoboda a lidská práva, 2010). Mohu s radostí svědčit o mnoha studentech, kterým tato kniha posloužila jako solidní úvod do tématu přirozeného zákona.

Prof. Sousedík byl za své dílo mnohokrát oceněn, připomeňme Pamětní medaili Arnošta z Pardubic udělenou KTF UK (2010), Pamětní medaili Jana Patočky udělenou AV ČR (2011) nebo čestný doktorát udělený Jihočeskou univerzitou (2012). Není ale člověkem, který by se spokojil s tím, co má a ví. Naopak, neustále se rozvíjí, klade si otázky a studuje. Intelektuální práce pro něj není pouhým zdrojem obživy, ale stylem života. Koneckonců, v posledně jmenované knize najdeme zdůvodnění toho, že sklon poznávat pravdu je jedním ze základních přirozených lidských sklonů, podobně jako sklon k přátelství s bližními.

Žádná recyklace myšlenek

Když se s kolegy setkáme s prof. Sousedíkem, přátelsky se zajímá nejen o to, jak se nám daří v životě osobním, ale se zájmem diskutujeme i o tématech filosofi ckých. Kdo by čekal u devadesátiletého profesora recyklaci starých myšlenek, velmi by se mýlil. Už v době studií mě zaujalo, jak dobře dokázal uvést do četby Martina Heideggera, který rozhodně nepatřil autorům, z nichž by sám zásadně vycházel. Jeho četbu však pokládal za užitečnou a sezení nad textem Sein und Zeit protkané vzpomínkami na četbu tohoto spisu s prof. Patočkou patří k mým drahým vzpomínkám. V posledních letech to byl zase Hegel, jehož absolutizace dějinnosti je prof. Sousedíkovi vpravdě nestravitelná a pokládá ji za jeden z hlavních důvodů současných krizí. Na rozdíl od těch, kteří odmítají něco, co dobře neznají, věnoval v posledních letech spoustu poctivého úsilí číst a lépe pochopit Hegelovu filosofii, a to včetně seminářů se studenty.

Na závěr se vrátím k žalmu 90, který v závěru praví: „Potěš nás již za všechny dny strastí, za léta, kdy znali jsme jen zlé. Milost Pána, Boha budiž s námi, žehnej hojně práci našich rukou, práci našich rukou dopřej zdar!“ Myslím, že se v tomto bodě na prof. Sousedíkovi žalm naplnil.

Tomáš Machula

O autorovi| Autor je profesor filosofie, působí na Teologické fakultě Jihočeské univerzity

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou