Obsah:
Perspektivy|Boží dary jsou nabízeny všem
17. 8. 2021
Ježíšova slova ne vždycky sklízela potlesk. Někdy vyvolala rozpaky, občas někoho rozzuřila doběla.
Jednou se stalo, že i sami učedníci řekli: „To je hrozná řeč. Kdo to může poslouchat?“ (Jan 6,60). A mnozí ho nadobro opustili. A co na to Ježíš?
Řekl jen několik tajemných slov: „Nikdo ke mně nemůže přijít, není-li mu to dáno od Otce.“ (Jan 6,65).
Snažil se naznačit, že Bůh nabízí svou milost jen některým? Že jsou lidé, o které prostě nemá zájem? Jistěže ne. Jestli je něco z evangelijního vyprávění opravdu jasné, pak je to skutečnost, že do Božího království je pozván každý. Ježíš to dával najevo na každém kroku. Stoloval s celníky a nevěstkami, přátelil se s hříšníky, zval do své blízkosti ztroskotance, nad kterými už všichni zlomili hůl.
Přesně v tom přece spočívala skandální zvěst, kterou rozhněval strážce pravověří. Do Božího království je s láskou přijímán úplně každý, vždyť „přišlo léto milosti Hospodinovy“ (Lk 4,18-19). Není náhoda, že právě těmito slovy Ježíš zahájil své veřejné působení. Ano, „ač je to k nevíře, Bůh je zadarmo“, jak to vyjádřil moudrý salesián Ladislav Heryán.
Proč tedy Ježíš říká „… není-li mu to dáno od Otce?“ Protože milost je nezasloužený dar. Jde ji jen vděčně přijmout, nic víc. Není-li takto přijata, nejde ji nahradit ničím jiným. Žádnou náboženskou výkonností, žádným dodržováním předpisů a hromaděním zásluh. Jsou tu nějaké vstupní podmínky? Je třeba se nejprve něčím prokázat? Ne.
Vždyť i základní kvality křesťanského života, víra, láska a naděje, jsou „vlité ctnosti“, jak říkávali církevní otcové. Sestupují shůry jako životodárná vláha. Nejsou výsledkem zbožného sebezapření. Jsou zázračným dílem Ducha Svatého v lidském srdci. Není čím se chlubit, není co stavět na odiv. „Co máš, co bys nebyl dostal?“ ptá se případně apoštol Pavel (1 Kor 4,7).
Takže kdo jsou ti lidé, kterým „není shůry dáno“? Žádní takoví lidé nejsou. Dáno je všem. Ale ne všichni nabízené dary chtějí. Jediným předpokladem přijetí Božího daru je – natáhnout ruku. Jenže právě s tím míváme největší problém. Dar, který přichází z nebe, lze přijmout jen s prázdnýma rukama. Kdo má plnou náruč vlastních zásluh, toho ani sám Bůh nemůže obdarovat. Je jako ten farizej, který si v modlitbě z celého srdce blahopřeje: „Bože, děkuji ti, že nejsem jako ostatní lidé… postím se dvakrát za týden a dávám desátky ze všeho, co získám.“ (Lk 18,11-12).
My lidé máme rádi jasná pravidla. Bůh je ve svém nekonečném milosrdenství poněkud – nepředvídatelný. A to nás vyvádí z míry. Jeho láska, která nezná hranic a nezastaví se před ničím, je na náš vkus příliš neovladatelná. Chceme raději jasné pokyny, řád a pořádek, měřitelné ukazatele. Chceme mít situaci pod kontrolou, „odevzdávat desátky z máty, kopru a kmínu“ (Mt 23,23). Dáváme přednost vykazatelným vnějším znakům, abychom mohli sami sebe nebo druhé lidi ujistit, že si vedeme skvěle. Něco za něco, má dáti, dal, akce a reakce.
Jenže takhle to v Božím království nefunguje. Hlavní zápletka Ježíšova střetu se strážci pravověří přece spočívá v tom, že samospravedlivé náboženství, založené na vnějších projevech zbožnosti, se úplně míjí tím, o co Pánu Bohu jde. Proto Ježíš dodnes, tak jako před staletími, provokuje samospravedlivé věřící tvrzením, že na vnějších projevech nezáleží. Proč? Protože Bůh se dívá k srdci. A „to důležité je očím neviditelné“, jak pěkně řekl Exupéry.
Dobrá, a na čem tedy záleží? I na tuto otázku najdeme v evangeliích odpověď. „Strom se pozná po ovoci,“ jak se dočteme v Kázání na hoře (Mt 7,16-20). A co je to za ovoce? Apoštol Pavel ho v listu Galatským popisuje docela podrobně: „Ovoce Božího Ducha je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, tichost, sebeovládání.“ (Gal 5,22).
Ano, to je ten nanejvýš srozumitelný Boží rukopis. To jsou ty zázračné vlastnosti a postoje, které Bůh působí v našich srdcích, když mu to dovolíme. To je ta nezaměnitelná kvalita, která vyzařuje z životů lidí jako svatá Anežka, Matka Tereza, kardinál Beran nebo papež František.
O autorovi| Pavel Hošek, Autor je vedoucím katedry religionistiky na ETF UK a kazatelem Církve bratrské
Vydavatel: KatMedia s.r.o.
ISSN 0862-5557 (Print)
ISSN 2787-9593 (Online)
Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.
Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.
Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou
Nastavení souborů cookies
Soubory cookies jsou malé textové soubory, které se ukládají do vašeho zařízení při navštěvování webových stránek. Soubory cookies používáme k různým uživatelským, analytickým a marketingovým účelům (například pro zapamatování přihlašovacích údajů k vašemu účtu, apod.).
Své předvolby můžete měnit a odmítnout určité typy cookies, které se mají ukládat do vašeho zařízení. Můžete také odstranit všechny soubory cookie, které jsou již uloženy ve vašem počítači. Tím však můžete přijít o některé uživatelské vymoženosti našeho portálu.