Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Svatý Jan Křtitel – Pánův předchůdce

Svatý Jan Křtitel – Pánův předchůdce

21. 6. 2021

Tisk

Úcta k sv. Janu Křtiteli se šířila od konce 10. století hlavně v prostředí benediktinského řádu. Část jeho ostatků je dnes nejen součástí Svatovítského pokladu v Praze, ale například i relikviáře sv. Maura na zámku v Bečově nad Teplou.

image:Image Svatý Jan Křtitel – Pánův předchůdce
Svatý Jan Křtitel je z křesťanského pohledu označován jako poslední prorok První smlouvy (Starého zákona). Snímek Pixabay

Jan Křtitel byl synem kněze Zachariáše a jeho manželky Alžběty. Když se Alžbětě narodil chlapec, dali mu jméno Jan. Jméno Jan znamenalo „Hospodin je milostivý“, případně „Hospodin požehnal“. Hospodin byl milostivý, neboť Janovo narození bylo jedním ze znamení vztahujících se k těm, které si Hospodin vyvolil. Jan začal veřejně působit „v patnáctém roce vlády císaře Theberia, když Poncius Pilát byl místodržitelem v Judsku, Herodes tetrarchou v Galileji… “ (Lk 3,1). Bylo to zhruba v letech 27 až 28 po Kristu.

Jan nosil jednoduchý oděv z velbloudí srsti a kožený pás kolem boků. Živil se jednoduchou stravou. Pohyboval se v blízkosti mělčin řeky Jordánu a vyzýval lidi k pokání. Kajícníky z různých společenských vrstev nabádal ke změně smýšlení a života. Janovy pokyny byly velice praktické (srov. Lk 3,10-14). Počet jeho posluchačů rostl a po celé zemi se šířilo jeho slovo. Posluchače, kteří projevili ochotu k nápravě života a vyznali své hříchy, křtil vodou z Jordánu. Proto je nazýván „Křtitelem“.

Křtitelovo poselství

Jan byl stejně jako Ježíš zvěstovatelem Božího království. Nechtěl však, aby si ho lidé pletli s Mesiášem. Jeho výzvy k pokání se týkaly všech Izraelitů bez rozdílu. Odvolávání se na dědičnou příslušnost k Božímu lidu nebude při posledním soudu bráno v potaz (srov. Mt 3,7-10). Už nikdo se nemůže spoléhat na záruky dané Božímu lidu ani na vlastní „zbožnost“. V Janově kázání ožívá poselství starozákonních proroků o Božím soudu. A také zpráva o neodkladné blízkosti Božího království a poslední hodině světa.

Janovi zřejmě nebylo lhostejné, co na jeho slova řeknou chrámoví kněží či farizejové, žijící s pocitem vlastní dokonalosti. Jan Křtitel je proto z křesťanského pohledu označován jako poslední prorok První smlouvy (Starého zákona). A ten, jehož příchod oznamoval, přišel, aby Zákon naplnil. Tak začalo období Druhé smlouvy (Nového zákona). Kdo věří v možnost proměny světa, začíná ho svou vírou reálně měnit. Příchodem toho, o němž káže Jan Křtitel, ta možnost nastává: možnost osvobození světa od arogance moci. Zdánlivý neúspěch veřejného působení Jana Křtitele a Ježíše z Nazaretu měl své velikonoční pokračování.

Janův křest

Janův křest má smysl jen v souvislosti s koncem tohoto světa a soudem. Má eschatologický charakter jakožto „křest pokání“ (Mk 1,4). Pokřtěný je připraven a označen pro budoucí „Mesiášův křest“, a tak ochráněn před soudem. Jan se ptá Ježíše, který k němu přichází, aby se nechal pokřtít: „Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty přicházíš ke mně?“ Janova otázka není pouhým výrazem skromnosti, stejně jako Ježíšova odpověď: „Nech tak nyní, neboť je třeba, abychom zcela splnili Boží vůli“ (Mt 3,14-15) není jen výrazem jeho pokory.

Jejich rozhovor musíme vnímat v souvislosti s Janovou řečí o Mesiáši – soudci světa a jeho křtu. Teprve pak bude otázka i odpověď srozumitelná. Čas mého (Janova) křtu skončil, nyní přišel čas tvého (Ježíšova) křtu „Duchem a ohněm“. A Jan plný neklidu se ptá: Proč Mesiáš – Křtitel přichází mezi hříšníky jako ten, kdo je křtěn, a zároveň jako soudce světa? Odpověď zní: tak to má být, aby se naplnila Boží spravedlnost.

O autorovi| Štefan Šrobár, Autor je povoláním vědecký pracovník v oboru ochrany rostlin. Po ukončení studia teologie se věnuje teologické publicistice a přednáškové činnosti

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou