Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Prosinec 2025
Listopad 2025
Říjen 2025
Září 2025
Srpen 2025
Červenec 2025
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Přílohy|Vánoce s KT|Příběh vánočního stromečku

Příběh vánočního stromečku

16. 12. 2025

Tisk

V mnoha rodinách se o Vánocích strojí stromeček. Kolik je křesťanských příběhů o jeho vzniku? A kdy se poprvé rozzářil u nás?

image:Image Příběh vánočního stromečku
Malba Radostné Vánoce z roku 1891 od dánského malíře Vigga Johansena zachycuje jeho rodinu, jak zpívá a tančí kolem vánočního stromku. Repro KT

Církev se na vánoční stromky nejprve dívala s nedůvěrou, protože vycházely z pohanských zvyků starých Germánů. „Stromové dřevo má ale také křesťanskou symboliku. Ježíš se narodil do dřevěných jeslí a zemřel na kříži ze dřeva,“ uvádějí Alena A. Gajdušková a Alena Scheinostová v knize Vánoce našich babiček. Křesťané někdy Ježíšův kříž nazývají „stromem života“.

Legend o tom, jak tradice zdobení vánočního stromečku vznikla, je mnoho. Jedna z nich vypráví o irském opatu Kolumbánovi. Žil v 6. století a jeho misionářská činnost ho zavedla do tehdejší pohanské Bretaně a Burgundska v dnešní Francii. „Kolumbán chtěl domorodcům přiblížit svátek narození Krista, a proto ozdobil starobylý jehličnan zapálenými pochodněmi do tvaru kříže,“ píše Martin Bestajovský v publikaci Velká kniha lidových obyčejů a nápadů. Zář přilákala lidi a irský opat pronesl kázání o narození Ježíška. „Možná právě v ten den přišel na svět zvyk strojit vánoční stromeček,“ dodává autor knihy.

Další křesťanský příběh z 8. století vypráví o anglosaském misionáři Winfriedovi, prvním mohučském arcibiskupovi a patronu Německa, známém jako sv. Bonifác. Působil v dobách, kdy křesťanská víra v germánských oblastech byla křehká a lidé se vraceli ke zvyklostem svých předků. Na Vánoce roku 724 se vydal k posvátnému dubu v durynském Geismaru. Pohané ho uctívali jako ztělesnění boha Thora a přinášeli mu lidské oběti. Tehdy měl být rituálně obětován malý kníže Asulf. Traduje se, že Bonifác činu zabránil a sekerou ťal do stromu, který se rozlomil na čtyři části a vzal s sebou vše, co rostlo okolo. Kromě jedle.

Bonifác se nechal stromkem inspirovat a pronesl katechezi srozumitelnou pro tehdejší lidi, žijící v souladu s přírodou. Kázal o narození Ježíše Krista, o jeho smrti z lásky k člověku a o vzkříšení. Vysvětlil, že mezi stromy, které shazují listí, jako by byly mrtvé, je věčně zelená jedle obrazem Krista, jenž žije na věky. Nakonec vybídl shromážděné, aby strom ozdobili svíčkami na počest Ježíšova narození a ze dřeva rozlomeného dubu vystavěli kapličku ke cti sv. Petra.

Zvyk z Německa

O zdobení stromečku vypráví také pozdější středověká tradice. „Před vchodem do kostela během Svaté noci z 24. na 25. prosince hráli lidé hru, která upomínala na prvotní hřích v ráji. Na stromu byla zavěšena jablka a oplatky, které pak nahradily perníčky a vánoční cukroví, původně zdobené postavami Adama a Evy,“ popisuje Gajdušková.

Další příběh pokládá začátek vánočních stromků do protestantského Německa 16. století. Když se jednoho zimního večera vracel reformátor Martin Luther domů, okouzlil ho lesk hvězd na nebi, které se mihotaly mezi větvemi jehličnanů. Když pak přinesl stromek své rodině, zapálil na něm svíčky, aby tuto atmosféru napodobil i ve své domácnosti.

Avšak první historicky doložený osvětlený vánoční stromek, jak ho známe dnes, pochází podle kroniky německého města Brémy právě odtamtud. Roku 1570 ozdobili řemeslníci v tamní cechovní budově jedli datlemi, sladkostmi a papírovými květinami a sešly se u ní děti řemeslnických mistrů. Během 17. století pronikaly vánoční stromky z veřejných míst do domácností měšťanů a vysokých úředníků. Do aristokratických paláců a knížecích dvorů se dostaly až později. První vánoční stromek rozsvítili na rakouském císařském dvoře roku 1816.

Rozběhly se do světa

Poprvé ozdobil v Čechách vánoční stromek v roce 1812 ředitel pražského Stavovského divadla Jan Karel Liebich (Johann Carl Liebich) na svém libeňském zámečku Šilboch. Tuto tradici znal ze své rodné Mohuče v Německu a vzpomínkou na dětství chtěl potěšit i své české přátele. Nový zvyk se v dalších desetiletích pozvolna prosazoval v bohatých pražských měšťanských rodinách, kde se stromky zdobily např. marcipánem, pryskyřicí, ozdobami z vosku, vaty, dřeva, kovu, papíru či skleněného vlákna. Následně se vánoční stromky rozšířily z velkých měst do vesnic.

Během 19. století stromečky putovaly napříč Evropou, dostaly se i do Ameriky a dalších zámořských zemí. Vánoční stromek zdobil šlechtické zámky, kostely, školy a hostince. Během německo-francouzské války (1870–1871) se tyto stromky staly svátečním symbolem, kdy na Štědrý večer byly na přání velitelů z řad aristokracie rozsvíceny ve vojenských lazaretech, ubytovnách i v zákopech. Záměrem bylo vyvolat pocit domova, rodiny a iluzi míru. Stejně tomu bylo za první a druhé světové války.

První veřejný strom, Vánoční strom republiky, byl rozsvícen 13. prosince 1924 na náměstí Svobody v Brně a vybíraly se pod ním finanční dary pro chudé a opuštěné děti. Akci inicioval spisovatel Rudolf Těsnohlídek, který v lese v Bílovicích nad Svitavou našel v roce 1919 opuštěné a promrzlé sedmnáctiměsíční děvčátko – Lidušku Kosourovou. Zvyklost pak za první republiky přijala další města a vesnice.

Vánoční stromeček na vsi

Ve venkovských chalupách bylo nejprve zvykem zavěšovat nad štědrovečerní stůl stromek ke stropu špičkou dolů nebo nahoru. Důvodem mohl být nedostatek místa v malých světnicích, kde žila velká rodina, a snad také bezpečnost. Stromek byl mimo dosah dětí i domácích zvířat a zároveň dospělí hlídali hořící svíčky, aby předešli požáru. Stromek zdobili papírovými ozdobami, vlašskými ořechy, sušeným ovocem, klasy obilí, šiškami, perníčky či ozdobami z hoblin, kukuřičného šustí, lýka či konopných provázků.

První malé stromečky, které nebyly v chalupách zavěšeny, stály v těžkém kovovém hmoždíři. „Na Štědrý den se umisťovaly doprostřed stolu, obložily se mechem, do něhož se postavily ovečky vyrobené z jílu. Po Štědrém dnu se stromeček přenesl za okno a zůstal tam až do Hromnic. Stromky s ozdobami a svíčkami u nás zdomácněly ve druhé polovině 19. století,“ uvádějí autorky v knize Vánoce našich babiček. Do poloviny 20. století byla hlavním vánočním stromem jedle, později ji nahradily pro svou dostupnost smrčky a borovice. Ozdobený vánoční stromeček se tak stal symbolem i moderní domácnosti.

Zaujal vás článek? Katolický týdeník můžete číst celý v elektronické podobě. Vyzkoušejte si jej na 3 týdny ZDARMA!
Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou