Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Publicistika|Učit náboženství jinak

Učit náboženství jinak

6. 5. 2025

Tisk

V ostravsko-opavské diecézi probíhá revize osnov pro výuku náboženství na základních školách i pro katechezi. Výsledkem práce je nový Rámec, jehož cílem je ukázat směr náboženské výchovy a katecheze pro budoucnost. Do připomínkového řízení tohoto Rámce se teď může zapojit úplně každý.

image:Image Učit náboženství jinak
Brát děti jako partnery při společném hledání odpovědí. To je jeden z principů nového směru výuky náboženství a katecheze v ostravsko-opavské diecézi. Snímek archiv Katechetického a pedagogického centra

České školství prochází rozsáhlými změnami a výuka náboženství ani katecheze dětí školního věku nemohou zůstat stranou. Katechetické a pedagogické centrum (KPC) Biskupství ostravsko-opavského proto zahájilo revizi osnov. Nový Rámec dbá na to, aby vzdělávání dětí ve škole i ve farnosti odpovídalo skutečným potřebám dětí i společenství církve. „Děti mají v hodinách náboženství nacházet spojení mezi křesťanskou vírou a tím, co skutečně prožívají – nejen se učit znalostem, ale rozvíjet kompetence důležité pro život v rychle se měnícím světě,“ uvádí vedoucí ostravského KPC Šárka Koflerová.

Od výkladu k dialogu

„Výuka náboženství a katecheze v 21. století má vypadat jinak než v minulosti. Katecheti se často snažili vštípit dětem spoustu teologických znalostí, a to nejlépe do třetí třídy, protože po ní nastává odliv žáků,“ komentuje konzultant ostravského katechetického centra P. Petr Smolek. Nový směr má být orientován z pohledu dítěte. Jde o to, aby dětem výuka náboženství a katecheze pomohla zaujímat postoje. „Děti nemusejí odvykládat zpaměti skutky tělesného a duchovního milosrdenství. Podstatné je, aby pomocí evangelia – například podobenství o milosrdném Samaritánovi – porozuměly, co milosrdenství znamená, a dokázaly je rozpoznat i uplatnit v konkrétních situacích každodenního života,“ dává příklad.

Nový Rámec důsledně rozlišuje mezi náboženskou výchovou ve škole a katechezí v prostředí farnosti. Výuka ve školním prostředí musí podle Koflerové respektovat světonázorovou neutralitu školy. „Náboženská výchova nabízí všem dětem porozumění křesťanské víře, uvádí děti do křesťanského pohledu na svět a nechává prostor jejich osobnímu přesvědčení. Naopak katecheze ve společenství farnosti vede k systematickému uvádění do života církve.“

Vidět je to i na tom, k čemu výuka vede. Náboženská výchova směřuje k rozvoji identity, k vyjadřování v oblasti náboženství a zastávání křesťanských hodnot – to vše v návaznosti na křesťanské poselství. Katecheze rozvíjí kompetence, jež vedou k životu z víry v Krista, k duchovnímu prožívání a vytváření společenství, které vnáší evangelium do světa.

Vstupovat do dialogu

Významným impulzem pro práci byl dokument církve z roku 2020 – Direktorium pro katechezi (KNA 2022). „Papežská rada pro novou evangelizaci v něm zdůrazňuje, že Bůh vede dialog s člověkem, a proto je posláním církve mimo jiné učit se dialogu mezi křesťany navzájem a s lidmi kolem nás. V takovém dialogu pak chceme s dětmi mluvit o tom, jak zažíváme Boha a co to znamená pro náš život,“ zamýšlí se P. Petr Smolek.

Výuka náboženství by měla citlivě reagovat na to, že mnoho dětí nemá osobní zkušenost s vírou. Katechezi a život farního společenství zažívá jen málo dětí. V ostravsko-opavské diecézi většina žáků chodí na náboženství ve školách. „Přítomnost ve školách je pro nás velice cenná, protože právě tam můžeme vstupovat do dialogu se světem vzdělávání. Přáli bychom si, aby se naše kvalitní nabídka provazovala a obohacovala i jiné předměty. Například do hodin literatury můžeme vstupovat s programy o Bibli. Dlouhou tradici již mají vstupy do výuky ZŠ na téma poselství křesťanských Vánoc nebo Velikonoc,“ uvádí Šárka Koflerová.

Nový Rámec pro výuku náboženství a katechezi jde ruku v ruce se změnami ve školství – kdy odborníci revidují tzv. rámcové vzdělávací programy. Výuka se podle nich bude zavádět postupně. „Sleduji změny ve školství a aktivně jsem se na nich podílela,“ říká Koflerová, která byla zapojena do pracovní skupiny klíčových kompetencí pod hlavičkou Národního pedagogického institutu.

Ostravské katechetické a pedagogické centrum dlouhodobě postrádalo vizi, kam se má výuka náboženství v diecézi ubírat. Proto se po vydání Direktoria pro katechezi v roce 2020 pustilo do práce. „V období covidu jsem prostudovala rámcové programy výuky náboženství v sousedních zemích a sestavila náčrt verze pro naši diecézi,“ ohlíží se vedoucí KPC za událostmi z let 2021 a 2022. Následovala série diskusí a setkání s vyučujícími náboženství, katechety a kněžími v děkanátech. Od loňského roku pak na novém rámci pracovaly týmy katechetů, učitelů náboženství a kněží z různých částí diecéze. Jinak totiž vypadá výuka náboženství a katecheze na Těšínsku nebo Hlučínsku se silnou religiozitou a jinak v děkanátech Jeseník či Krnov.

Nové učebnice

Rámec teď míří do připomínkového řízení. Vyjadřovat se k němu mohou kněží, katecheti, rodiče i veřejnost. „Připomínky přijímáme elektronicky na webu www.nabozenstvikatecheze.cz. Tam se také kdokoli může s naší prací seznámit,“ zve Šárka Koflerová. KPC přeložilo do češtiny sérii učebnic náboženství, které mohou sloužit jako pomůcka k výuce podle nového Rámce. Elektronicky jsou učebnice zdarma na zmíněném webu, do konce června je lze objednat i tištěné. Ostravské KPC nabízí učitelům náboženství a katechetům kromě mentoringu a supervize další formy podpory – například asistenty umělé inteligence při přípravě vyučovací hodiny či katecheze.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou