Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Názory|Vytrvat na straně dobra

Vytrvat na straně dobra

31. 12. 2024

Tisk

Přinášíme podstatnou část promluvy, která zazněla v kostele Nejsvětějšího Salvátora 21. prosince při koncertu k výročí střelby na pražské Filozofické fakultě.

Dovolte mi nejprve oslovit ty, kteří před rokem ztratili své nejbližší a nejdražší. Vy jste zakusili, že projít krajinou smutku, stínu smrti a pak se vrátit k obvyklému běhu života je duševně i duchovně náročný úkol. Vyžaduje svůj čas a chápající bližní. Hlubokou vnitřní bolest nelze rychle a povrchně vytěsnit pomocí uklidňujících léků.

Moderní doba zapomněla ke své škodě mnohé hojivé a smiřující rituály truchlení. V židovské tradici je „jahrzeit“, bohoslužba v den prvního výročí smrti, časem symbolického ukončení procesu truchlení. Jednou musíme své drahé propustit, dát jim svobodu odejít. To neznamená na ně zapomenout. Znamená to vnímat, že jsou přítomni v našich životech jiným způsobem. Filozof Edmund Husserl napsal: „, které jsme milovali, vlastně neumírají. Cítíme, jak se nám dívají přes rameno, zda schvalují, nebo neschvalují naše jednání.“ Život lidských bytostí není předmět, který je možné odložit do koše nebytí a zapomnění. Ti, kteří nás předešli, žijí v naší paměti.

Víra dodává něco víc: naději, že každý z nás je stále a navěky ukládán do oné všeobsáhlé paměti bytí, které říkáme Bůh. Důvěra v tuto nezrušitelnou paměť nám říká, že smrt není všemocná, a proto nemůže mít poslední slovo. Připomínám verš z Písně písní, že lásku nemohou odnést ani vody potopy, že ji nemůže zničit ani smrt. Láska nám dává naději, že smrt nemá a nesmí mít poslední slovo.

Hledat naději

Nyní slovo k nám všem. Moderní doba otřásla mnoha tradičními jistotami. Naše postmoderní doba navíc otřásla i mnoha jistotami moderní civilizace. Víme, že ani člověk vybavený veškerou mocí moderní techniky není všemocný a chráněný před riziky našeho nebezpečného světa. Jsou tu nové války, nové pandemie, nové formy násilí a terorismu.

Nemůžeme všechny dveře vybavit ochrannými rámy, trvale nosit neprůstřelné vesty a vše sledovat bezpečnostními kamerami. Musíme přijmout fakt, že žijeme v nebezpečném světě s mnoha nepředvídatelnými riziky. Není v naší lidské moci odstranit zlo ze světa. Není v moci naší lidské racionality ani zlo plně pochopit a vysvětlit. Jeden moudrý duchovní učitel řekl, že jako mozek psa není schopen pochopit matematické úkoly, není lidský mozek schopen pochopit tajemství zla.

Chápu dobré důvody pro to, že veřejnost neví skoro nic o pachateli: nechť jsou vymazána jména těch, kteří se chtěli dostat na přední stránky novin za cenu zločinu. Na druhé straně ale i to málo, co víme, je podnět k zamyšlení. Bylo by pro nás jednodušší vidět ten čin jako izolované dílo šílence, spáchané v pominutí smyslů nebo s úmyslem pomstít se konkrétním lidem – takových příběhů známe mnoho. Ale ten člověk nebyl duševně nemocný, svůj čin dlouho pečlivě plánoval a kromě vlastního otce chtěl zabít co nejvíce neznámých lidí, kteří mu nic špatného neudělali. Diagnóza pachatelů takových zločinů je podobná: deprese z pocitu osamělosti a nepřijetí, která vlivem řady okolností, osobních i společenských vlivů může nabýt patologických forem, někdy i zločinné agrese a nakonec sebezničení. Nelze se vyhnout úvahám o tom, co dnešní prudký nárůst depresí a osobnostních poškození zejména u nejmladší generace vypovídá nejen o jednotlivcích, ale o stavu rodiny a společnosti, o duchovním klimatu naší části světa.

Na přítomnost potenciálně nebezpečných jevů nás neupozorní žádné bezpečnostní rámy. My sami, každý z nás, musíme být citliví a vnímaví k potřebám a problémům lidí kolem nás, vytvářet v rodinách, sousedstvích, školách, na pracovištích klima skutečné blízkosti. Osamělost v davu a vnitřní žaláře i v otevřených společnostech jsou toxické jevy. Technika, jak napsal Martin Heidegger, překonala všechny vzdálenosti, ale nevytvořila skutečnou blízkost. V nebezpečném světě potřebujeme rozvíjet kulturu blízkosti. Hledejme – ať už jsme lidé náboženští, či nikoliv – víru a naději pro život v tomto světě. Žádnou ideologii, nýbrž zralou a hlubokou víru, která nám dává sílu vytrvat na straně dobra i ve světě plném lidské zloby, krutosti a násilí; která nám dává sílu žít tváří v tvář mnoha paradoxům, tajemstvím a otevřeným otázkám. Snažme se vnášet do všech temnot paprsek vánočního světla naděje.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou