Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Procházka po zaniklých chrámech

4. 3. 2008

Tisk

Vydání: 2008/10 Jak nás sourozenci ovlivňují?, 4.3.2008, Autor: Štěpán Plaček

Příloha: Doma

Praha se mění před očima. Její zaniklá tvář má ale i v dnešní době pozoruhodné svědky – neužívané chrámy. Poté, co v nich definitivně umlkl náboženský život, se jejich osudy klikatily způsobem často přímo dramatickým. Zvlášť, když se objektů v porevolučních letech chopili bohatí soukromí investoři. Do řady kostelů si Pražané zvykli chodit na výstavy, koncerty či divadelní představení. Kulturní náplň zatím dává nejlepší odpověď na otázku, jak tyto památky vlastně využít.

Stánek Boží, stánek kultury

Kostel svaté Anny (dnes kulturní prostor Pražská křižovatka spravovaný nadací Dagmar a Václava Havlových Vize 97), kostel svatého Rocha na Strahově (v současnosti galerie) či kostel Šimona a Judy (dnes jej má v pronájmu Symfonický orchestr hlavního města FOK a využívá jej jako koncertní síň) patří k těm, které jsou dávány za vzor kvalitního využití někdejších sakrálních prostor.
V kulturní stánek se proměnil i někdejší raně barokní kostel Neposkvrněného početí Panny Marie, dnes monumentálně působící muzikálové divadlo Hybernia na rohu Hybernské ulice a náměstí Republiky. Rekonstrukce objektu se nicméně stala jablkem sváru mezi investorem a částí památkářů. Odborníci totiž kritizovali, že v památkově chráněném objektu vzala za své výrazná část chrámového interiéru. Investor přitom v první fázi předložil návrh, který někdejší chrámový prostor zcela respektoval. Později však přišel s pozměněným plánem, který měl dostát požadavkům na muzikálové divadlo. Státní orgány změnu bez okolků akceptovaly a značná část barokního kostela byla kvůli jevišti a modernímu provazišti zbourána.

Obchoďák v domě Božím
Potíže s investorem provází už od poloviny 90. let také staroměstský kostel svatého Michaela. Další krok v jeho osudu opět plnil rubriky novin na přelomu listopadu a prosince. Vypadá to, že v nejdiskutovanějším neužívaném chrámu v Praze tentokrát vznikne luxusní nákupní galerie. A památkáři, kteří předchozí úpravy považovali za drastické a brutální, se moc nebrání.
Dnes trochu zastrčený svatostánek v barokním hávu najdete po drobném hledání ve spletitých uličkách kousek od staroměstského orloje. Dovnitř se ale nepodíváte, uvítají vás jen zamčená vrata. V 90. letech byla v kostele sice k vidění multimediální show o českých dějinách, avšak pro svou kýčovitost zely prostory víceméně prázdnotou. Pokud současný plán vyjde, nebude v kostele-obchoďáku též moc rušno. Sortiment bude totiž mířit na nejbohatší, tedy horních deset tisíc.
Studentce Ludmile Faktorové se takový nápad vůbec nelíbí. V posledním roce pravidelně chodila s dalšími studenty demonstrovat do pražských ulic za zvrácení osudu svatého Michaela. „Nechápu, proč přistupujeme na to, aby v prostoru, který má svou důstojnost, nebylo něco zajímavějšího,“ říká. Nelíbí se jí ani neprůhlednost vlastníka (společnost Michal Praha, jejímž jednatelem je Jerri Nowikovski) či nevhodná manipulace s kosterními ostatky v kryptě pod kostelem.
Památkáři ale nápadu, který zpracovává rakouský ateliér Wehdorn Architekten, zřejmě bránit nebudou. „Je to pokus o rehabilitaci,“ vyjádřil se například Mojmír Horyna, historik umění a člen památkové rady Národního památkového ústavu, jehož podpis je pod celou řadou dosavadních petic za záchranu pražského chrámu.

Duch místa zůstává
Osud řady neužívaných pražských kostelů je v lecčems podobný. Často celá staletí sloužily věřícím a klidná léta střídaly jen rány v podobě husitských nájezdů, požárů či morových epidemií. Skutečně zlomovým okamžikem se pro ně ale stala až doba náboženských reforem Josefa II.
Panovník totiž v letech 1782–1787 zrušil desítky pražských kostelů a klášterů. Pokud tyto objekty nebyly po svém prodeji zbořeny, tak z nich vznikly obytné domy či sídla nejrůznějších úřadů. Následnými přestavbami byla jejich původní podoba často změněna k nepoznání.
Neužívané kostely jsou také dnes unikátní místa, která dokážou oslovit citlivější duše i tehdy, kdy už slouží čistě světským účelům. Bylo by škoda podlehnout jakési kolektivní otupělosti, která umožňuje, aby se prostory dýchající duchovností proměnily jen v další konzumní chrámy, kde je prvořadým cílem hlavně otáčet peníze.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou