Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Pouhý rozmar zhýčkané mentality?

6. 10. 2015

Tisk

Při různých pokusech popisovat současnou spiritualitu si občas vypomáháme metaforou „náboženského supermarketu“, kde si každý volí podle vlastního vkusu a zálib. Náboženský prožitek a osobní zbožnost jsou tak stavěny na úroveň nákupu spotřebního zboží.

Vydání: 2015/41 Papež: Rodina je lék na neduhy světa, 6.10.2015, Autor: Jiří Klimeš

Ne že by na tomto příměru nebylo mnoho pravdy. Dnešní lidé si skutečně bez zábran vybírají způsob prožívání posvátna podle toho, jak se jim to zrovna hodí. A netýká se to jen šedé zóny „něcistů“ bez konfesní příslušnosti. V poslední době tato mentalita částečně ovládla i oblast tradičních náboženských institucí. Postupně se například začíná stírat rozdíl mezi typickou „katolickou“ a „protestantskou“ spiritualitou. Katolický charismatik se dnes ve své osobní praxi častěji podobá protestantskému evangelikálovi než svým katolickým rodičům.
Nelze hned planě moralizovat
Máme příčinu tohoto posunu spatřovat v tom, že samotná autorita (církevní) ustupuje z jasně vymezených pozic a uvolňuje pravidla? Anebo v tom, že sami lidé, žijící a věřící pod touto autoritou, se začínají odklánět od tradičně platných podob zbožnosti a duchovního života? Problém nespočívá ani tak v mentalitě supermarketu, ale podle mého soudu jde o něco mnohem hlubšího: o strach dnešního člověka nechat se svázat určitými formami, jež mu neumožňují efektivně nábožensky věřit a prožívat. O obavu, že bude odkázaný na konkrétní způsob života z víry stanovený autoritou, který mu nebude vyhovovat a nebude dobře fungovat.
Vyjádřeno pozitivně: dnešní věřící, a to napříč konfesemi, hledají způsob, jak svou spiritualitu praktikovat účinněji. Přestože mám k tomuto přístupu četné výhrady, neviděl bych v něm jen pouhý projev konzumní mentality, jako spíš upřímnou touhu po skutečně živém vztahu k Bohu. Není tedy na místě hned planě moralizovat. Lepší je zamyslet se, zda se dnes z náboženského provozu tradičních konfesí něco důležitého nevytratilo. Stručně řečeno, jestli „konzumní“ přístup mnoha dnešních věřících není spíš příznakem určitého vyčerpání jejich vlastní náboženské tradice než jen rozmarem zhýčkané postmoderní mentality.
Ano, někdy musíme spolu se starozákonním Jóbem věřit všemu navzdory, nicméně autoritou stanovené normy zbožnosti tu nejsou proto, aby naší víře stavěly překážky, nýbrž aby nás bezpečně a nejkratší cestou (jakkoli to jako nejkratší cesta nemusí každému připadat) dovedly k cíli – k živému vztahu k Bohu. Pakliže tuto roli autority přestaly plnit, nelze se divit, že se mnozí lidé obrací o pomoc jinam. Je to podobné jako v manželství: když jsme své manželce věrní jen proto, že je to naše povinnost, když se staráme o děti jen proto, že musíme – je někde něco špatně. Zodpovědnost a závazek věrnosti jsou přitom v pořádku. Ale co není v pořádku, je náš vztah – k manželce, k dětem, k nebesům.
Mnozí se dnes v takové situaci – jak v rodinném životě, tak v oblasti spirituality – snaží ve jménu svobody okamžitě sahat k různým alternativním modelům (změnou životního partnera, duchovního guru atd.). Než však začneme jednání těchto lidí kritizovat a odsuzovat, neměli bychom ho chápat spíš jako vážnou výzvu naší vlastní tradici? Neměli bychom si v této souvislosti klást otázky: Co není v pořádku? Co nefunguje? A proč?
Neměli bychom tedy znovu prozkoumávat zapomenuté cesty naší vlastní spirituality, které po staletí přiváděly věřící k živému vztahu k Bohu? Teprve pak totiž budeme mít právo kritizovat „mentalitu supermarketu“. Stejná výzva by měla platit pro naše náboženské autority – nikoli změkčováním pravidel a uvolňováním norem, nýbrž vážným zamyšlením nad tím, jak ony zapomenuté cesty znovu objevit.
JIŘÍ CYRUS KLIMEŠ
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou