Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Latina učí své mluvčí myslet jinak

27. 1. 2015

Tisk

Začal ji studovat už v dětství, dnes ji vyučuje a společně s dalšími se snaží latinu dále propagovat. S JIŘÍM A. ČEPELÁKEM z římské Accademia Vivarium Novum hovoříme o živé latině.

Vydání: 2015/5 Latina na ústupu?, 27.1.2015, Autor: Jiří Gračka

Označení jazyka za mrtvý v nás většinou vyvolává představu něčeho, co se přežilo. Největší výhodou latiny je však paradoxně právě to, že je mrtvá a že se nemění. Kdo se ji jednou naučí, získá klíč k pokladům, na kterých stojí naše civilizace – jsou to skvosty antického, středověkého, humanistického i církevního písemnictví, jimiž se často inspirovaly také národní literatury. Proto, jak píše mnichovský profesor Wilfried Stroh, není latina ani „mrtvá“, ani „živá“, ale spíše „nesmrtelná“. Je to jazyk, který už několikrát prožil své znovuzrození, proto je „živý“ také v současnosti. Má totiž co sdělit i dnešnímu člověku.
Latina pomáhá při studiu románských jazyků, angličtiny i mateřského jazyka, je základem odborného názvosloví mnoha oborů. To je pravda, zaměříme-li se na okamžitý prospěch, který lze z latiny vytěžit. Její význam však spatřuji i v něčem jiném – v přístupu k pramenům našich civilizačních hodnot, v jejich poznávání a tvořivém rozvíjení. A to nezmiňuji, že se ve své klasické formě od moderních jazyků liší i větším důrazem na sloveso než na mnohdy abstraktní podstatné jméno – v jejím případě tak vskutku platí, že kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem. Latina nás totiž učí myslet jinak.
Příznivci „živé“ latiny tvoří velmi rozmanitou společnost. Jedni usilují o to, aby se stala moderním jazykem, jiní ji pěstují jen pro své potěšení, mnoho učitelů se tímto způsobem snaží rozvíjet své jazykové dovednosti a zkvalitnit výuku. Mnoho z nich nechápe aktivní používání latiny jako něco samoúčelného, nýbrž jako nejefektivnější prostředek k dosažení vyššího cíle. Chtějí snáze porozumět latinským textům, vést pomyslný dialog s jejich autory i se svými současníky, a tříbit tak myšlení své i svých žáků. A právě to jsou důvody, proč bychom měli dát latině prostor i na našich školách.
Latinský jazyk je jedním ze stěžejních předmětů nezbytných k poznání kořenů evropské a křesťanské civilizace, k pěstování křesťanských i obecně lidských hodnot. Právě na tom by měly mít zejména církevní školy vážný zájem. V případě katolické církve je to ještě zvýrazněno nezpochybnitelnou úlohou latiny v jejích dějinách a liturgii. Přesto se i v katolickém prostředí setkáme s tvrzením o kyvadle příliš vychýleném k humanitním oborům a nutnosti omezit vyučování latinského jazyka ve prospěch jiných předmětů. Je jistě jednodušší omezit nebo zcela zrušit výuku latiny, než ji rozvíjet tak, aby přinášela ovoce. Je to ale žádoucí? To je výzva pro celou církev, a nejen pro ni.
Vzorem pro naši římskou školu se staly soukromé akademie předních humanistů. Jejím posláním je šířit vzdělání založené na dialogu s autory napříč staletími a národy. Proto jako společný jazyk používáme výhradně latinu, případně starořečtinu. Pražský kroužek jsme založili v roce 2006. Jeho cílem je pěstování živé latiny úzce napojené na studium latinských textů a propagace přímé metody výuky latiny, která se v lecčems podobá výuce živých jazyků. Za určitých podmínek totiž může být mnohem efektivnější než jiné vyučovací postupy.
Má cesta k latině začala v malé vsi, jejíž dějiny jsem sepisoval ještě jako dítě školou povinné. K tomu jsem potřeboval i latinu, která se však na mém gymnáziu nevyučovala, a tak mi rodiče zaplatili kurzy na pražské jazykové škole. Tam jsem potkal učitele, který ve mně vzbudil tak hluboký zájem o tento jazyk, že jsem ho začal studovat i na univerzitě a na zmíněné akademii. Latina je mi potěšením a latinsky psaná literatura studnicí moudrosti, svědectvím o lidstvu i Bohu, o každém z nás.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou