Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Dítě jako trauma či komplikace

11. 5. 2010

Tisk

Vydání: 2010/20 Lidová mariánská úcta, 11.5.2010, Autor: Aleš Palán

Čtvrtý film české režisérky Alice Nellis Mamas & Papas splétá příběhy čtyř manželských a partnerských párů. Jejich vztah je v různých podobách podroben jediné existenciální zkoušce, jejíž jméno je shodné: dítě. Jedni po něm marně touží, ale ono nepřichází, druzí naopak volí po nechtěném početí potrat nebo nabídnou novorozeně k adopci. A do čtveřice – chtělo by se říci všeho špatného – se další pár vyrovnává s tragickým úmrtím svého potomka.

Ano, příchod (či nepříchod) dítěte na tento svět není ve filmu Mamas & Papas vnímán jako radostná zpráva, nýbrž jako skutečnost, která situaci dospělým komplikuje. Zejména však narušuje samotný partnerský vztah – někdy dočasně, jindy zřejmě natrvalo. Výtky směrované k režisérce, že volí záměrně depresivní polohu, obstojí ovšem asi podobně, jako kdybychom vyčítali režisérovi válečného filmu, že se v něm střílí. Nellis zkrátka zobrazuje realitu, jaká je – včetně autentického váhání těhotné matky mezi tím, jestli je potrat „řešení“, nebo vražda. Český divák je v Mamas & Papas podroben skutečně mrazivé zkoušce. Režisérka smutek tématu neředí, nechává jeho temný spár cele dopadnout na diváka. V duši člověka, který o morálních otázkách v souvislosti s příchodem nového života někdy z osobních důvodů uvažoval, zůstává „pachová stopa“ filmu ještě dlouho po posledních titulcích. Se kterým ze zobrazených postojů se ztotožní? A není to „jen“ jeho názor, byl by schopen v dané situaci skutečně adekvátně jednat? Vážné otázky, které film v divákovi vyvolává, jsou bohužel umenšeny nejedním nedostatkem: trapnými hereckými výkony některých naturščiků, těkavostí mnoha dialogů, a zejména zoufalými reklamními evokacemi na firmy, které na film přidaly nějakou tu korunu. Reklamní blouznění se trhá ze všech myslitelných řetězů – zejména v pasáži, která se odehrává u moře v nejmenované muslimské zemi. Naplno jmenovanými a náruživě prezentovanými se zde naopak stávají prodejce letenek, cestovní kancelář a mnohé další společnosti. Nemůže snad být nic nevěrohodnějšího, než když herečka Zuzana Bydžovská po ztrátě své filmové dcery hledá nové zdůvodnění vlastní existence na pláži v reklamním tričku cestovní kanceláře. Divák se marně ptá, proč nemůže hledat pokoj duše raději u nějakého jihočeského rybníka. Skutečně jen proto, že se filmový štáb chtěl podívat k moři? Přesto všechno zůstává snímek Mamas & Papas filmem, který stojí za zhlédnutí. Odpovědi divákovi nenabídne žádné. Ty by snad měl člověk nalézt hlavně sám v sobě, ne? Pokud si ovšem připustí naléhavost některých otázek, jež má tendenci spíše vytěsňovat. A právě ty mu film až nemilosrdně připomíná.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou