Do Velké auly Karolina minulou středu slavnostně nastoupili zástupci všech tří teologických fakult – katolické, evangelické a husitské – naší nejstarší univerzity a její rektorka Milena Králíčková. Švýcarský kardinál Kurt Koch (74) pak převzal čestný doktorát za „podporu a rozvoj dialogu mezi křesťanskými vyznáními a mezi křesťanstvím a judaismem“. Děkan Katolické teologické fakulty P. Jaroslav
Nejrychleji zatím sčítají v olomoucké arcidiecézi, kde už k pondělku (při uzávěrce vydání KT) rozpečetili zhruba třetinu pokladniček. V nich bylo 15 milionů korun. Část darů přišla i online nebo přes DMS zprávy. Na poloviční částce jsou zatím v brněnské diecézi, kde sečetli šestinu pokladniček. Sčítání lze sledovat na webu www.trikralovasbirka.cz/vysledky. Králové u Anděla Páně Koledovalo se v
Nově posvěcený kostel latinského patriarchátu v místě zvaném Betánie za Jordánem stojí na místě, „kde se setkává tolik biblických událostí a postav, že lze říci, že shrnuje celé starozákonní očekávání směřující ke Kristovu příchodu“ – jak uvedl při slavnosti posvěcení vatikánský státní sekretář Pietro Parolin, který zde zastupoval papeže Františka. Znamení naděje na mír Kardinál zdůraznil, že Bůh
Slavná skladba sestává z 23 veršů věnovaných „bratrům“ a „sestrám“ – různým částem stvoření, jako slunci, měsíci, vodě, větru či smrti. Svatý František z Assisi ji sepsal na sklonku života, kdy jej krutě trápila bolestivá choroba očí. Jak vyprávějí Františkánské prameny, v modlitbě dostal od Boha příslib věčné radosti a to jej pohnulo složit „k jeho chvále, k naší útěše a k povzbuzení bližních“
O tom, že sotva některá technologie mění svět tak rychle a hluboce jako umělá inteligence, pochybuje jen málokdo, jejího zásadního celospolečenského významu jsou si vědomi také představitelé církví a náboženských společností. Papež František věnuje AI ve svých textech a promluvách zvláštní pozornost: s nadějí i obavami sleduje, jak ovlivňuje naše vztahy, hodnoty i porozumění lidství. Nepřekvapí tedy, že diskuse o algoritmech AI se dnes již nevedou
Mediální rozruch na konci minulého roku vyvolala zpráva, že ve švýcarském Lucernu úřaduje ve zpovědnici umělá inteligence (z angličtiny zkratkou AI). Lidé mohou do katolického kostelíku sv. Petra přímo u Kapličkového mostu (Kapellbrücke), nejstaršího zastřešeného dřevěného mostu v Evropě, přijít a promluvit si o tématech týkajících se víry a spirituality. Když řešili, jakou podobu má model mít, zda tvář teologa, nebo světce, padla volba rovnou na
Jenom tři zastupitelé ze stávajících 532 členů obou komor Kongresu USA se prohlašují za nábožensky nezařazené. 461 zastupitelů (87 %) se hlásí ke křesťanství: 150 (28 %) jsou katolíci, 75 baptisté, 26 metodisté a 26 presbyteriáni, 22 anglikáni a 19 luteráni, 32 židé a ostatní pak mormoni, muslimové, hinduisté či buddhisté. Vyplývá to z průzkumu, který minulý týden zveřejnil výzkumný institut Pew Research Center. Ve Spojených státech se přitom k
„Věříš tomu?“ Tuto zásadní otázku klade v dnes přečteném úryvku z evangelia Ježíš Martě, která oplakává smrt svého bratra Lazara a doufá ve spásu. Marta na Ježíšovu otázku odpovídá hlubokým vyznáním: „Ano, Pane. Já jsem uvěřila, že ty jsi Mesiáš, Syn Boží, který má přijít na svět“ (J 11,27). Tutéž otázku Ježíš klade stále znovu. A každá křesťanská generace je povolána dát na ni odpověď. Příkladně tak učinili biskupové na počátku 4. století při
Hostem nadcházejícího plenárního zasedání České biskupské konference bude v pondělí 20. ledna generální sekretář Synody o synodalitě kardinál Mario Grech původem z Malty. Společně se budou v rámci studijního dne věnovat Závěrečnému dokumentu z této synody, která se má dále rozvíjet v místních církvích. „Uznávám hodnotu společného synodálního putování a předávám nyní celé církvi pokyny obsažené v Závěrečném dokumentu jako navrácení Božímu lidu
František Šmahel prožil řadu dramatických životních situací, jak rodinná traumata, tak pracovní překážky a křivdy, včetně nasazení v dole nebo jako řidič tramvaje. Vše překonal svou houževnatostí a pověstnou pracovní disciplínou, dokázal pokračovat v badatelské činnosti a po listopadové revoluci 1989 se naplno vrátil ke své odborné práci. Usedl na pomyslný trůn krále české historiografie: byl po zásluze jmenován do řady funkcí včetně ředitelského
Patnáct let – tak dlouho trvala snaha přesvědčit politiky a političky, aby kojenecké ústavy, tyto hluboce zakořeněné relikty socialismu v našem státě, zrušili. Jenže v mezičase v nich vyrůstaly další a další děti. Přitom každý jeden den, který v nich musely strávit, byl pro ně nenahraditelnou ztrátou. Když jsem před čtyřmi lety stála na Malostranském náměstí v Praze a pořádala happeningy za zrušení kojeneckých ústavů, mnoho lidí bylo skeptických.
Byla jste asi 18 let doma s pěti dětmi. Jak se při tak velké rodině píše? Špatně (směje se). Už intervaly mezi mými knihami naznačují, že to nejde moc dobře. Když jsem psala prvotinu Nonstop Eufrat, bylo nejmladšímu z tehdy čtyř dětí asi pět let. Tehdy jsem poprvé měla pocit, že mám trochu klid – večer jsem se zavřela v pokoji a psala. Ale tím, jak děti rostou, nepotřebují méně péče a ani práce v domácnosti moc neubývá. Mohla bych sice psát po
Ve svém projevu k diplomatům ze 184 zemí František hovořil o stavu světa, probíhajících konfliktech i ekologické situaci. V úvodu připomněl smysl jubilea, tedy „zastavit se a znovu objevit sami sebe jako Boží děti a bratry a sestry v Bohu, odpustit urážky, podpořit slabé a chudé, dát zemi odpočinout, uplatňovat spravedlnost a opět nalézt naději. K tomu jsou povoláni všichni, kdo slouží společnému dobru a vykonávají možná nejvyšší formu lásky,
Byla to pro vás premiéra. Jak na vás tato schůzka papeže s diplomaty zapůsobila? Silně na mě zapůsobily dvě věci. Předně samotný obsáhlý papežův projev, který nejen realisticky popisuje stav současného světa, ale předkládá i kompaktní vizi řešení problémů, byť se na všech jejích akcentech ne všichni okamžitě shodnou. Opravdu stojí za přečtení (česky je na www.vaticannews.va/cs – pozn. red.). Zadruhé mě zaujal papežův zájem o setkání s lidmi,
Poměrně často jsem našimi i slovenskými médii zván komentovat aktuální politickou situaci. A jelikož je politika nesmírně dynamická lidská činnost, v níž se pořád děje „něco důležitého“ (či spíše zdánlivě důležitého, čemu říkáme „pěna dní“), je skoro vždycky co komentovat. Komentáře poskytuji nejčastěji živě – někdy telefonicky, jindy v televizním či rozhlasovém studiu nebo online přes počítač, a někdy za mnou dokonce přijede televizní štáb na
Někdo mluví o umělé inteligenci jako o hrozbě, jiný jako o příležitosti. Jak na ni pohlížíte vy? Můj přístup je obezřetný a snažím se k tomu vést i své studenty. Podle mě je to pro ně příležitost, stejně jako pro kohokoli, a může jim celkem dost zjednodušit život. Ale v určitém smyslu je to pochopitelně i hrozba. Jak s umělou inteligencí počítají osnovy? Pamatuji si, že jsme se v informatice učili hlavně praktické věci, dokumenty, databáze – a
V evangeliích Maria vystupuje jako žena skoupá na slovo, nepronáší významné projevy a nestaví se do popředí, nýbrž svým pozorným pohledem pečuje o život a poslání svého Syna, a tudíž o všechno, co on miluje. Takto dokázala uchovat počátky prvotního křesťanského společenství a stala se matkou zástupů. Byla nablízku nejrůznějším situacím, aby zasévala naději. Doprovázela kříže svých dětí, jimiž jsou zatěžovány, v tichosti srdce. Kolik úcty, kolik
Ty mohou být drobné a poměrně všední (např. drobné nedorozumění mezi přáteli), mimořádné a bolestné (např. ztráta zaměstnání) nebo dlouhodobé a tíživé (např. chronická nemoc). Vzestupy a pády prožíváme ve všech možných oblastech: ve vzdělávání, v profesích a zaměstnáních, ve vztazích, v rodinách, ve zdraví nebo třeba v duchovním životě. V mládí ta životní trápení většinou moc neřešíme. Mladý člověk je plný sil a ideálů a věří, že svůj život
„Byl to pro mne asi ten nejkrásnější dárek,“ říká dojatý dědeček, který byl dlouhé roky právníkem brněnského biskupství. Dnes je stále členem pastorační rady farnosti i akolytou. Sám začal ministrovat v osmi letech. „Do naší farnosti patří také Sokolnice, a tak jsem sloužil v Telnici i tam. Při službě jsem zažil předkoncilní i pokoncilní dobu a dnes je zase vše trochu jinak. Celý život se přizpůsobuji a stále se učím nové věci,“ přiznává aktivní
Svobodomyslností a mnohotvárností uměleckého života přitahovala Paříž české umělce už od 19. století. Někteří tam studovali a dočasně pobývali, jiní se tam usadili natrvalo a začlenili se do pařížského kulturního života. To platí zejména pro trojici malířů, pro něž se meziválečná Paříž stala druhým domovem. Jsou to Georges Kars (Jiří Kars), Othon Coubine (Otakar Kubín) a François Zdenek Eberl (František Zdeněk Eberl). Pořadatelům výstavy se
Papež František zahájil v sobotu 11. ledna mimořádné sobotní generální audience určené především poutníkům, kteří do Říma přijíždějí v rámci Svatého (Jubilejního) roku. Během nich se bude v promluvě věnovat různým aspektům naděje.V té první František zdůraznil, že naděje znamená nový začátek, a přirovnal Janův křest k projití Svatou branou. Tou v bazilice sv. Petra během prvních dvou týdnů Jubilejního roku už prošlo přes půl milionu lidí. Poutníci
„Satelitní příjem jsem si před lety pořizoval jen kvůli TV Noe a nemám jak si televizní systém překopat. Teď mě pěkně vypekli,“ stěžuje si v dopise jeden čtenář KT a podotýká, že takových lidí bude jistě víc. Ředitel TV Noe P. Leoš Ryška reaguje s tím, že ho podobné komplikace mrzí, a omlouvá se za ně. „V posledních letech se posunulo celé televizní vysílání, včetně možnosti příjmu. To satelitní se postupně stalo doplňkovým,“ vysvětluje P. Ryška