Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Esej|Tomáš Akvinský stále živý?

Tomáš Akvinský stále živý?

27. 2. 2024

Tisk

Může nám i dnes, ve 21. století, něco důležitého, zajímavého i aktuálního říci či nás něco naučit známý myslitel a učitel církve Tomáš Akvinský? Od jeho úmrtí si v těchto dnech připomínáme 750 let.

image:Image Tomáš Akvinský stále živý?
Sv. Tomáš Akvinský (1225–1274) může být bratrem a učitelem všech, kdo se nebojí klást nepohodlné otázky. Takto ho v dialogu s Máří Magdalénou zobrazila grafika na dominikánském programu Světových dnů mládeže. Snímky Facebook Jubilatio – Jeunesse dominicaine

Je třeba nejprve přiznat, že Tomáš byl plně synem své doby, takže jeho vědecké poznání a chápání mnoha skutečností odpovídalo 13. století. Amerika ještě nebyla objevena, podle chápání ptolemaiovské astronomie kolem Země rotovala vesmírná tělesa, která z příčin čistě fyzikálních, a nikoliv náboženských, ovlivňovala chod života na této planetě: panovala např. představa, že slunce má přímý specifi cký kauzální vliv při zplození člověka. K tomu podle dobového chápání docházelo nerovnoměrnou účastí muže a ženy, neboť o samičím vajíčku u savců se v té době ještě nevědělo. Proto také, podle aristotelovské biologie, kterou Tomáš převzal, docházelo k oduševnění vyvíjejícího se zárodku až 40. den po početí u mužských a 80. den u ženských embryí.

Nebylo ani známo dnes samozřejmé vnitřní složení hmotného světa z atomů a molekul, a proto Tomáš uvažuje v duchu antické filozofi e přírody jako o základních čtyřech elementech o zemi, vzduchu, ohni a vodě. I přes tyto limity, vyplývající z překonaných představ anebo z nedostatečných poznatků, můžeme u „Andělského učitele“, jak se Tomášovi přezdívá, najít mnoho zajímavého, inspirujícího a nosného pro náš život dnes. Nejde v první řadě o kvantitu poznatků, ale o jejich hloubku, ucelenost a v mnoha zásadních životních otázkách dosud nepřekonanou koherenci. Jak se tyto kvality Tomášova myšlení projevují, na čem jsou založeny, z čeho vyplývají a jak mohou oslovit dnešního člověka?

Učenlivost a originalita

I když, zvlášť v přírodních vědách, pracoval Tomáš s jinými informacemi než my, nesmíme přehlížet jeho mimořádnou otevřenost k tomu, co říká lidské poznání založené nejprve na vjemech pocházejících od pěti vnějších a čtyř vnitřních smyslů (společný smysl, paměť, představivost a tzv. kogitativ), které následně zpracovává rozum. Víra a rozum byly pro Tomáše, jak to vyjádřil papež Jan Pavel II. v encyklice Fides et ratio, dvěma křídly lidského ducha. Víra a rozum, a k tomu hned dodejme: učenlivost a pokora na straně jedné, odvaha a originalita na straně druhé. Zde může být Tomáš příkladem dnešním lidem, když v různých oblastech a životních etapách hledají svou vlastní identitu, a přitom se potřebují nějakým způsobem svobodně postavit k dědictví předcházejících generací.

Když se Tomáš vyjadřuje ve svých spisech, které psal nebo diktoval, k dědictví a názorům velkých i menších, slavných i méně známých předchůdců a učenců, činí tak vždy s velkou úctou a diskrétností, a přitom neváhá na mnoha místech jít svou vlastní cestou. To dokázal už ve svém mládí, když z benediktinského kláštera na Monte Cassinu, kam jej poslali jeho rodiče na výchovu, odešel proti jejich vůli do tehdy nově vzniklého, svým žebravým, putujícím a na studium zaměřeným způsobem života dosti novátorského Řádu bratří kazatelů (dominikánů). Jak si za svým rozhodnutím stál, dosvědčuje i známá příhoda „s horkým polenem“, které vrhl směrem ke svůdné ženě, poslané k němu Tomášovými příbuznými. Tomáš nebyl zaměřený na sebe, ale na hledání pravdy, na přátelství, na lásku k Bohu, která se opírá o poznání.

Nohama na zemi

I přes tyto velké ambice, které provázely Tomášova ducha odmalička, zůstával, podobně jako jiný o něco známější světec z téže doby, František z Assisi, nohama na zemi. Svůj život strávil nejen na univerzitách, ale také na cestách. Chodilo se pěšky (což je další příklad pro mnoho současných lidí, kteří touží po poznání, cestování, a přitom po životě v souladu s přírodou: ne vždy potřebujeme na cesty auto nebo letadlo…), řeholní bratři stejně jako mnoho lidí té doby žili skromně, a přitom dokázali objevovat, poznávat, kontemplovat krásu světa, vidět jej v jeho celku, hloubce a rozmanitosti, která pomáhá odkrývat velikost a jedinečnost jeho původce.

Tříbení ducha

Na první univerzitě, kde studoval, v Neapoli se Tomáš setkal s tehdy znovuobjevenými Aristotelovými spisy. Tento předkřesťanský filozof, stejně jako jeho pozdější arabští komentátoři, Avicenna a Averrhoes, jej naučili dívat se na svět kolem sebe, chápat v něm jeho hlubokou dynamiku souvislostí a proměnlivosti. Skladba veškerého hmotného a v čase proměnlivého světa z materie a formy se pro Tomáše stala mocným nástrojem pro odkrývání zákonitostí dynamických změn nejen v živé a neživé přírodě, ale i ve svobodném lidském jednání, a nakonec i ve svátostech víry. Jak se aktivuje potenciál, který každá proměnlivá skutečnost má zahrnutý ve své podstatě, a může jej plně uskutečnit, sejdou-li se všechny potřebné vnitřní a vnější příčiny?

Když Tomáš pokračuje ve své životní pouti po evropských univerzitách do Kolína nad Rýnem a Paříže, komentuje a vykládá podle tehdejších akademických zvyklostí nejprve Písmo svaté, a pak ve své době referenční dílo teologické syntézy, tzv. Sentence od Petra Lombardského. Obvyklým odpoledním společným „tréninkem“ studentů i učitelů byly disputované otázky – otevřená, ale přitom na jasných argumentačních pravidlech postavená diskuse o filozofických i teologických otázkách: o pravdě, o duši, o zlu nebo o věčnosti světa. Nám se dnes mohou tyto disputace jevit příliš detailní, Tomáš si však na nich každopádně vytříbil svého ducha citlivého v chápání jak mnoha konkrétních skutečností, tak reality jako celku. Z těchto jeho schopností čerpáme ve vrcholných dílech Tomášovy teologické syntézy: Suma proti pohanům, Kompendium teologie a zvláště Teologická suma.

Bůh a člověk

Názvy zmiňovaných Tomášových děl napovídají, že jde o spisy především teologické. Psát o Bohu, to byla určitě Tomášova silná stránka. Vždyť na konci života se Tomášovi údajně zjevil sám Kristus a řekl mu: „Dobře jsi o mně psal. Co chceš za odměnu?“ Pro nás je však dnes důležité, že Tomáš psal moc dobře nejen o Bohu, ale také o tomto světě, a zvláště o člověku. Tomášova antropologie je zcela jedinečná – a dodnes aktuální ve svém rovnovážném uchopení člověka jako jednoty duše a těla, jako rozumového živočicha žijícího ve společnosti. Tomášovo všudypřítomné poznání o milosti, která neruší lidskou přirozenost, ale naplňuje ji, dává skvělý prostor ke skloubení Božího působení a lidské svobody: ani Boží všemohoucnost, ani potřeba jeho milosti neruší naši svobodu, nýbrž jí dávají možnost k plnému rozvoji.

Tomášova etika se opírá o skloubení celistvého uchopení mravního zákona a lidský rozvoj ve ctnostech, a to nejen těch specifi cky křesťanských (víra, naděje, láska), ale i těch přirozených (prozíravost, spravedlnost, statečnost, umírněnost). Jedinečnou a dnes stále aktuální předehrou harmonie ctností je Tomášův traktát o vášních: jak důležité téma pro nás dnes, když potřebujeme tolik pracovat s emocemi, a chápat leckdy protichůdné hybné páky, které v nás působí. Tomáš přitom není pouze křesťanským mravním optimistou, dokáže se velmi podrobně rozepsat i o různých lidských nedokonalostech, slabostech a hříších. Rozpracovává často velmi detailně mravní ideál všestranně ctnostného člověka, a přitom není ani mravním rigoristou, ani snílkem, který by si představoval všechny lidi jako pouze ideální: s lidskou slabostí stále počítá.

„Tobě srdcem svým se zcela oddávám, před Tebou svou slabost, Bože vyznávám.“ Svatý Tomáš byl nejen teologem a intelektuálem, ale také mužem modlitby a básníkem, když napsal např. text ke známé eucharistické písni „Klaním se

vroucně“. Měl hlavu i srdce otevřené pro všechny lidi, i pro ty hledající, což mu nebránilo, aby ve víře přilnul ke Kristu, zvláště přítomnému v eucharistii. A nebyl to ani úlet, ani únik před zlem a chaosem tohoto světa, nýbrž čerpání té nejlepší energie k tomu, aby svými spisy, svým kázáním i životem svědčil o upřímném hledání pravdy a opravdové lásce. K jeho pojetí Krista jakožto hlavy všech lidí, a to nejen věřících, se v minulém století vrátil Druhý vatikánský koncil ve svém významném spise o církvi Lumen gentium.

Bratr a učitel

Andělský učitel (jak se mu říká ne proto, že by počítal pověstné množství andělů na špičce jehly, ale proto, že andělé jsou vedle Boha a lidí dalšími bytostmi, o nichž nám zanechal skvělá pojednání) žil v době, která byla určitě v nejednom aspektu jednodušší, než je ta dnešní. Zároveň je však obdivuhodné, co za svůj život dokázal stihnout. Jeho pohled na člověka, propojení teorie a praxe, radostný a nikoliv naivní, ale odůvodněně důvěřující přístup k životu a otevřenost k novým poznatkům nám může dodat mnoho světla a povzbuzení při četbě jeho spisů, které jsou dnes překládány do mnoha (a to nejen evropských) jazyků. Zkrátka bratr a učitel těch, kdo chtějí o všem důležitém důkladně přemýšlet, nebojí se klást si nepohodlné otázky, při hledání odpovědí čerpají z moudrosti předků, a přitom se nebojí vydat se dosud neprošlapanými cestami – a stále propojují rozum a srdce.

Zpět na úvodní stranu
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou