10.–16. října 2023
Aktuální
vydání
47
Předchozí vydání
Hledat

Obsah

Za obrazy z Apokalypsy

Kultura

10. 10. 2023

|
Tisk
|

„… a viděl jsem nové nebe a novou zemi“ – to není jen věta ze Zjevení sv. Jana, ale také název nové výstavy Západočeské galerie v Plzni. Ta ukazuje, jak silnou inspirací byla Apokalypsa pro umělce všech křesťanských staletí, to současné nevyjímaje.

image:Image Je apokalypsa dílem nadpřirozených sil, nebo ji sám sobě připravil člověk? – ptá se nová plzeňská výstava. Na reprodukci dílo Věry Novákové „Po konci“ (1952).
Je apokalypsa dílem nadpřirozených sil, nebo ji sám sobě připravil člověk? – ptá se nová plzeňská výstava. Na reprodukci dílo Věry Novákové „Po konci“ (1952). Snímek ZČG

Výstavní síň Masné krámy je známá počiny nápaditými, překvapivými a zpravidla zacílenými k palčivým aktuálním problémům. Nejinak je tomu i tentokrát. Kolektiv autorů z AV ČR spolu s galerií podržel základní linii Janova 1900 let starého textu od vidění zmatku a zkázy k budoucí slávě Svatého města. V jedenácti oddílech výstavy však ukazuje, ke kterým dějinným událostem vztahovali jednotlivé vize iluminátoři, malíři, sochaři či také hudebníci všech dob – a těm současným se věnuje patrně nejširší pozornost.

Janova kniha je zásobárnou silných emotivních obrazů a symbolů. Vidění sedmi svícnů, řítících se jezdců, padajících hvězd nebo vražděných proroků konvenovala středověké obrazivosti, jak prokazují vystavené gotické rukopisy (nejstarší je zde Svatovítský kodex z 11. století, resp. jeho faksimile) nebo videoprojekce fresek z kaple sv. Kříže na Karlštejně. Očekávatelný je Dürerův slavný osmidílný cyklus rytin i olej sv. Jana na Patmu od Porýnského mistra ze 16. století. Tyto staré památky se ocitají v bezprostředním sousedství autorů 20. století nebo i zcela současných, jejichž díla kladou Janovy vize do souvislosti s dobovým válečným běsněním nebo šílenstvím obou totalit. Hrůzu a zmar akcentují třeba surrealisté Jindřich Štýrský a Toyen či také písně undergroundových

e Plastic People Of

e Universe, devastaci všeho živého Josef Bolf (*1971), Zbyšek Sion (*1938) nebo Věra Nováková (*1928).

Umělce středověku stejně jako současníky fascinuje pád Babylonu, ať už mu rozumějí jako zmatenému „labyrintu světa“, či jako zrůdné rostlině s tělem ze svíjející se moderní megapole. Jako protiváha k nenasytné temnotě je pak přítomna „žena sluncem oděná“ – vítězná gotická Assumpta z Bílé Hory i ukrytá za symbolických „12 hvězd“ na průzračně modrém plátně Václava Boštíka (1913–2005).

A do Boštíkova křehkého plátna „Nebeský Jeruzalém“ – schematického mariánsky blankytného nebe s odlesky duhy – celá výstava ústí. Po tolika „apokalypsách“, které si lidstvo během staletí navzájem přichystalo, nemůže být konečná odpověď na tázání po záchraně jiná než nadějeplný náznak – jako by tím sdělovala tato nesamozřejmá expozice.

„… a viděl jsem nové nebe a novou zemi“ – Apokalypsa a umění v českých zemích. Západočeská galerie v Plzni, 4. 10. 2023 – 3. 3. 2024

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou