7. 12. 2021
|Předseda ČBK, arcibiskup Jan Graubner, zareagoval na otevřený dopis, jehož signatáři mu vytýkají veřejně deklarované postoje k očkování proti koronaviru.
Olomoucký arcibiskup vakcinaci opětovně podpořil svou prosbou ze 17. listopadu (viz KT 48), a to v souladu s předchozím prohlášením ČBK. Nyní znovu uvádí, že pokud není k dispozici jiná vakcína a pokud existuje nebezpečí závažného ohrožení zdraví, je morálně přípustné dát se očkovat, a to i vakcínou vyvinutou s použitím buněk získaných morálně problematickým způsobem.
Odkazuje přitom na dřívější zásadní vyjádření Papežské akademie pro život (2005 a 2017) i na nejnovější dokument Kongregace pro nauku víry z 21. prosince 2020, z nichž ČBK vychází. A připomíná, že „každý člověk má povinnost pečovat o své zdraví, protože představuje vzácný Boží dar, jak o tom píše i Katechismus katolické církve (čl. 2288). Prevence infekčních onemocnění je důležitou součástí ochrany života a zdraví, kdy nejde jen o nás, ale také o druhé lidi a o společné dobro.“
Nerozporuje přitom skutečná úmrtí či vážná onemocnění spojená s očkováním: „U většiny vakcín i léků se vyskytují takové případy. V současnosti vidím mnoho konkrétních zemřelých na covid, kteří nebyli očkováni, i v blízkém okolí. Vidím vyčerpané zdravotníky a přeplněné nemocnice, které volají o pomoc, nemocné jinými nemocemi s velkými bolestmi, kteří potřebují operace a jiné léčby, ale jejich léčení se odkládá, protože nemocnice nemají volnou kapacitu,“ vysvětluje arcibiskup a dodává: „Vedle obětavých kněží vidím i kněze,hrdinné‘, kteří odmítají očkování i testování, a proto nejsou vpuštěni do nemocnic a domovů, kde umírají lidé bez svátostí, starce trpící tísnivou samotou a opuštěností, protože jejich neočkované dospělé děti je z vlastního rozhodnutí uzavřely do izolace. Takovým postojům křesťanů opravdu nerozumím.“ Stejně tak nepřijímá zlehčování nemoci, na kterou umírá tolik lidí.
Olomoucký arcibiskup připomíná, že hned při první vlně pandemie vyzval k denní modlitbě za její ukončení, k čemuž připravil i kající modlitbu. „Spor kolem covidu je jen malou ukázkou hlubšího problému světové společnosti, jakým je chápání pravdy či relativismus a subjektivismus, ztráta důvěry, povýšení vlastního já na místo neomylného Boha, a to někdy i u těch, kteří se považují za lepší křesťany, dokonce za lepší než sám papež. Jediná cesta k překonání smrtící fragmentace společnosti vede přes pokoru a nové přijetí Spasitele,“ uzavírá Jan Graubner. Celý text na webu www.cirkev.cz a www.ado.cz.