23.–29. listopadu 2021
Aktuální
vydání
50
Předchozí vydání
Hledat

Obsah

Pán zná i „okraje“ našeho srdce

Papež František

23. 11. 2021

|
Tisk
|

První ze série katechezí o sv. Josefu – 17. 11. 2021

8. prosince 1870 prohlásil papež Pius IX. sv. Josefa patronem všeobecné církve. 150 let poté prožíváme zvláštní rok věnovaný tomuto světci (papež František k němu vydal vloni v prosinci apoštolský list Patris corde pojednávající o roli otcovské lásky – pozn. red.). Nikdy předtím nám nemohl být více oporou, útěchou a vedením než v této době poznamenané globální krizí. Proto jsem se rozhodl věnovat mu sérii katechezí, které nám, jak doufám, pomohou nechat se osvítit jeho příkladem a svědectvím.

V Bibli je více než deset postav, které nesou jméno Josef. Nejvýznamnější z nich je syn Jákoba a Ráchel, který se z otroka stal po faraonovi druhou nejdůležitější osobou v Egyptě (srov. Gn 37-50). Jméno Josef v hebrejštině znamená „Bůh rozmnožuje“ či „Bůh dává růst“. Je to přání založené na důvěře v Prozřetelnost, které se týká zejména plodnosti a růstu dětí. Právě toto jméno nám odhaluje podstatný aspekt osobnosti Josefa Nazaretského: každý jeho čin je veden jistotou, že Bůh zajišťuje pokračování svého plánu spásy. A v tom se Josef z Nazareta velmi podobá Josefu z Egypta.

Důležitou roli pro pochopení postavy Josefa hrají také geografické odkazy na Betlém a Nazaret. Ve Starém zákoně se Betlém nazývá Bet Lechem, tedy „Dům chleba“, nebo také Efrata, podle kmene, který se zde usadil. V arabštině však název znamená „Dům masa“, pravděpodobně díky velkému počtu stád ovcí a koz. Není náhodou, že Ježíšovo narození jako první spatřili pastýři (srov. Lk 2,8-20). Ve světle Ježíšova příběhu tyto narážky odkazují na tajemství eucharistie: Ježíš je živý chléb, který sestoupil z nebe (srov. Jan 6,51).

Betlém je v Bibli zmíněn několikrát, a to už v knize Genesis. Je také spojen s příběhem Rút a Noemi, který je popsán v malé, ale nádherné knize Rút. Rút porodila syna jménem Obéd, který zase zplodil Jesseho, otce krále Davida. Z Davidova rodu pocházel i Josef. Tehdy prorok Micheáš předpověděl o Betlémě velké věci: „A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli“ (Mich 5,1). Evangelista Matouš toto proroctví převezme a spojí ho s Ježíšovým příběhem jako jeho zjevné naplnění.

Boží Syn si vybral za místo svého vtělení Betlém a Nazaret, dvě odlehlé vesnice, daleko od hluku historie a moci doby. Tato volba nám říká, že Bůh dává přednost periferii a okraji. Ježíš se nenarodil u dvora. Nebrat vážně tuto skutečnost znamená nebrat vážně evangelium a Boží dílo. Pán vždy působí skrytě na periferiích, dokonce i na „okrajích“ naší duše, v pocitech, za které se stydíme. Pán zná okrajové části našeho srdce, duše, společnosti, města i rodiny. Josef, tesař z Nazareta, který věří v Boží plán pro svou budoucí mladou nevěstu i pro sebe, připomíná církvi, aby upřela svůj pohled na to, co svět záměrně přehlíží.

Zaujal vás článek? Katolický týdeník můžete číst celý v elektronické podobě. Vyzkoušejte si jej na 3 týdny ZDARMA!
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou