23.–29. listopadu 2021
Aktuální
vydání
Předchozí vydání
Hledat

Obsah

Pán zná i „okraje“ našeho srdce

Papež František

23. 11. 2021

|
Tisk
|

První ze série katechezí o sv. Josefu – 17. 11. 2021

8. prosince 1870 prohlásil papež Pius IX. sv. Josefa patronem všeobecné církve. 150 let poté prožíváme zvláštní rok věnovaný tomuto světci (papež František k němu vydal vloni v prosinci apoštolský list Patris corde pojednávající o roli otcovské lásky – pozn. red.). Nikdy předtím nám nemohl být více oporou, útěchou a vedením než v této době poznamenané globální krizí. Proto jsem se rozhodl věnovat mu sérii katechezí, které nám, jak doufám, pomohou nechat se osvítit jeho příkladem a svědectvím.

V Bibli je více než deset postav, které nesou jméno Josef. Nejvýznamnější z nich je syn Jákoba a Ráchel, který se z otroka stal po faraonovi druhou nejdůležitější osobou v Egyptě (srov. Gn 37-50). Jméno Josef v hebrejštině znamená „Bůh rozmnožuje“ či „Bůh dává růst“. Je to přání založené na důvěře v Prozřetelnost, které se týká zejména plodnosti a růstu dětí. Právě toto jméno nám odhaluje podstatný aspekt osobnosti Josefa Nazaretského: každý jeho čin je veden jistotou, že Bůh zajišťuje pokračování svého plánu spásy. A v tom se Josef z Nazareta velmi podobá Josefu z Egypta.

Důležitou roli pro pochopení postavy Josefa hrají také geografické odkazy na Betlém a Nazaret. Ve Starém zákoně se Betlém nazývá Bet Lechem, tedy „Dům chleba“, nebo také Efrata, podle kmene, který se zde usadil. V arabštině však název znamená „Dům masa“, pravděpodobně díky velkému počtu stád ovcí a koz. Není náhodou, že Ježíšovo narození jako první spatřili pastýři (srov. Lk 2,8-20). Ve světle Ježíšova příběhu tyto narážky odkazují na tajemství eucharistie: Ježíš je živý chléb, který sestoupil z nebe (srov. Jan 6,51).

Betlém je v Bibli zmíněn několikrát, a to už v knize Genesis. Je také spojen s příběhem Rút a Noemi, který je popsán v malé, ale nádherné knize Rút. Rút porodila syna jménem Obéd, který zase zplodil Jesseho, otce krále Davida. Z Davidova rodu pocházel i Josef. Tehdy prorok Micheáš předpověděl o Betlémě velké věci: „A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli“ (Mich 5,1). Evangelista Matouš toto proroctví převezme a spojí ho s Ježíšovým příběhem jako jeho zjevné naplnění.

Boží Syn si vybral za místo svého vtělení Betlém a Nazaret, dvě odlehlé vesnice, daleko od hluku historie a moci doby. Tato volba nám říká, že Bůh dává přednost periferii a okraji. Ježíš se nenarodil u dvora. Nebrat vážně tuto skutečnost znamená nebrat vážně evangelium a Boží dílo. Pán vždy působí skrytě na periferiích, dokonce i na „okrajích“ naší duše, v pocitech, za které se stydíme. Pán zná okrajové části našeho srdce, duše, společnosti, města i rodiny. Josef, tesař z Nazareta, který věří v Boží plán pro svou budoucí mladou nevěstu i pro sebe, připomíná církvi, aby upřela svůj pohled na to, co svět záměrně přehlíží.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou