15.–21. června 2021
Aktuální
vydání
Předchozí vydání
Hledat

Obsah

Laciné sliby levných potravin

14. 6. 2021

|
Tisk
|

KOMENTÁŘ Jana Jandourka - Poštovní schránky minulý týden zaplnily letáky, které zvou na předvolební akci spojenou s „férovým“ nákupem. Jak moc je ale takový prodej férový?

Hlavní je vzbudit pocit, na faktech už tolik nezáleží. To, co se dá vztáhnout na jakékoli přesvědčování, třeba v reklamě, platí i v politice. Je to běžný mechanismus a nedá se s tím mnoho dělat. Všechno by ale mělo mít nějakou přijatelnou míru.

Teď se rozhodl vzbuzovat emoce Tomio Okamura, šéf strany SPD. Do poštovních schránek nechává lidem dopravovat své „předvolební noviny“, které dělají dojem, že je navrhl nějaký marketér hypermarketu a propaguje tam slevovou akci.

Chleba za dvacet korun a vajíčko za dvě koruny. „Přijďte si levně a férově nakoupit na Český jarmark SPD 2021,“ píše se tam. Výhodné nákupy budou spojeny s předvolební agitací jeho strany v krajských městech v srpnu a září.

Tomio Okamura a jeho strana dlouhodobě vystupují jako bojovníci za zájmy českého lidu a horují pro vystoupení Česka z Evropské unie. Teď se snaží vyvolat pocit, že co je české, je hezké a může to být i levné, jen tomu někdo brání. Až bude vládnout předseda Tomio, budou ceny férové. Kdo by to nechtěl?

Tahle akce ale zavání psychologickým podfukem. Pro Seznam Zprávy šéf Asociace soukromého zemědělství Jaroslav Šebek říká: „Já sám jako maloproducent vajec z volného chovu rozhodně za 1,99 Kč neprodávám již řadu let, protože to prostě není rentabilní. Za tuto cenu nejde kvalitní vejce vyrobit. Podobně to je u ostatních cen. Je to tedy umělá a vyfabulovaná akce, která nemá s realitou nic společného a je to jen mazané oblbování lidí a pouze určitý nový prvek do předvolební kampaně.“

Ne, skutečně není možné prodávat brambory za 4,60 a tvrdit, že to je „férová“ cena. Zákazník si ji může „stlačit“, pokud si pro ně zajede přímo za farmářem, protože do toho investuje svůj čas, peníze za benzin a zmizí zprostředkovatel. Obchod samozřejmě musí do cen započítat platy prodavačů, skladníků a mnoha dalších lidí. Co se dá provést v „laboratorním prostředí“ na politické akci, v reálném životě nebude fungovat.

Poctivá domácí polévka ze sáčku

Když padla Berlínská zeď, začala firma Coca-Cola východním Němcům okamžitě rozdávat svůj nápoj zadarmo. Pochopitelně ne navždy, protože komunismus právě skončil. Lidé dostali ochutnat a příště chtěli zase, byť si za to museli už zaplatit.

Okamurovo označení „férové ceny“ má asi tentýž význam, jako když se na sáček s jakýmsi práškem, co si máte zalít horkou vodou, nadepíše „Poctivá domácí polévka“. Slovo „poctivý“ se vůbec objevuje velmi často ve spojení třeba s uzeninami, takže reklamy na párky připomínají spíš inzerci na nějaký dívčí penzionát před více než sto lety.

Jak bývá u populistů zvykem, Tomio Okamura naznačuje, jak by bylo levně, kdyby tady všechno bylo české, což by on rád zařídil. Jak by ale zařídil nízké ceny? Nařídil by je stát? To by naši zemědělci zchudli. Dotovala by je pak vláda? To by zase znamenalo peníze vytáhnout občanům z druhé kapsy. Vlády nemají jiné peníze než ty, které vyberou od občanů. Zakážeme dovoz některých potravin?

Političtí prodavači hrnců

Ceny stoupnou. Vystoupíme z Evropské unie? To přijdeme o zemědělské dotace. Jsme ale exportní země, do zemí EU jde 80 procent našeho vývozu, ta evropská pravidla budeme muset stejně dodržovat. Změní se jen to, že to pro nás bude všechno horší. Zruší se hypermarkety a budeme si muset pro brambory jezdit? To by bylo nadšení.

Tomio Okamura nepředstavuje žádnou životaschopnou budoucnost. Podobá se ze všeho nejvíc pouťovému kouzelníkovi a prodavači zázračných dek a hrnců. To je jedno, že to nebude fungovat. Slibovat může, protože nikdy nedojde na to, aby musel něco uskutečnit. Ze všeho nejvíc ale připomíná strůjce britského brexitu, kteří v zápětí po (pro ně) vítězném referendu roztomile sdělili, že se sliby skvělé budoucnosti plnit nebudou.

Bylo by dobré, aby si lidé některá zklamání ušetřili.

O autorovi| Autor je redaktor a komentátor Forum24

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou