Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Zásadní je, co sami prožíváme

Obsah:

Úvod Téma

Zásadní je, co sami prožíváme

17. 9. 2024

Tisk

Pokud jsme právě skončený čas prázdnin a dovolených využili k tomu, abychom vedle odpočinku osvěžili i svoji vnímavost pro Boha, pokud jsme znovu objevili cestičku do svého nitra, je dobré to vše nenechat zarůst trním.

image:Image Zásadní je, co sami prožíváme
Bůh je tady, i když odpočíváte v parku. Snímek Pixabay

A pokud jsme to v letním čase opět nezvládli, i když jsme měli taková krásná předsevzetí, není třeba věšet hlavu. Bůh je tu, i když vaříte večeři, procházíte se v parku, při sklence vína večer na terase, při společné hře s dětmi, když odpovídáte na e-maily. Ano, nejen na duchovních cvičeních, ale i takto je Bůh přítomen v našem každodenním životě.

Nedávno se na sociálních sítích hojně citoval úryvek z poslední knížky Marka Váchy o tom, co je křesťanství. Podle autora „je to způsob, jakým je člověk na světě, křesťanství jsou oči, kterýma vidíme svět, a mysl, která vnímá svět. Křesťanství je obloha v noci, křesťanství jsou první sněženky na zahradě, křesťanství je šálek čaje a tichý smích po milování, křesťanství je sklenice piva s přáteli, křesťanství je společné rybaření na oblíbeném místě, křesťanství je umění, věda i mystika zároveň. Je to způsob, jak naaranžovat jídlo na talíři…“ Tyto poetické obrazy vlastně hovoří o tom, že lze Boha nacházet ve všech věcech. Ale autor k tomu dodal: „Nenechte se mýlit, není to tak jednoduché, jak to vypadá.“

Otevři svoje oči...

Proto už sv. Ignác z Loyoly v dopise o duchovních povinnostech mladých jezuitů kromě předepsaných duchovních cvičení doporučuje: „Mají se cvičit v tom, aby hledali Boha ve všech věcech, např. ve styku s druhými, v chození, v dívání, chutnání, slyšení, myšlení, vůbec ve všem, co konají. Boží vznešenost je přece ve všech věcech svou přítomností, svým působením a svou podstatou.“ Tento způsob „nazírání“, nacházení Boha, je podle něj snadnější, než se k němu vztahovat přes abstraktní úvahy. V tomto smyslu také velcí teologové už od sv. Augustina či Tertuliána psali o tom, že vedle Písma svatého je druhou knihou Božího zjevení veškeré stvoření. Jak vybízí už sv. Bonaventura: „Koho neosvěcuje záře stvořených věcí, je slepý… Otevři tedy svoje oči, obrať k těmto věcem své uši, uvolni svůj jazyk a otevři své srdce, abys ve všech tvorech objevoval, slyšel, chválil, miloval Boha.“

Ale opět: není to tak jednoduché, jak to vypadá. Znamená to změnit svůj pohled na svět, na okolní stvoření, které už není jen věcí k našemu užitku, ale je i určitou výpovědí samotného Boha. Výpovědí, ve které dnes zaznívají i bolestné vzdechy, jak o tom pojednává „ekologická encyklika“ papeže Františka Laudato si´ (Buď pochválen). K takovémuto nazírání, kontemplaci okolního světa, vede ovšem cesta, kde nelze jít zkratkami – jak níže upozorňuje manažer a trvalý jáhen Miloš Hrdý.

Bůh v tichém šepotu

Na místě je proto otázka: Lze nacházet Boha ve všech věcech, pokud ho nenacházím nejdřív ve svém každodenním životě? I tohle dobře věděli jezuité. „Proto sv. Ignác vložil do svých Duchovních cvičení modlitbu, která má věřícím pomoci najít Boha v jejich životě. Považoval ji za velmi důležitou, a proto říkal, že kdyby jezuité zanedbávali přes den všechny ostatní formy modlitby, tuto nikdy zanedbávat nemají,“ připomíná P. James Martin v knize Jezuitský návod (téměř) na všechno (KNA 2020), kde tuto modlitbu zvanou „examen“ také představuje. Pro praktické použití dnes jezuité nabízejí i mobilní aplikaci s názvem Ignaciánský examen, která nabízí hned několik jeho variant. Ignác chtěl, aby ho jezuité praktikovali dvakrát denně – v poledne a před spaním, aby tak byli neustále naladěni na Boží přítomnost. My jsme oslovili jiného jezuitu, P. Jana Regnera, aby tuto modlitbu skládající se z „pěti kroků“ přiblížil.

„Knihy, myšlenky a rady moudrých jsou sice fajn, ale zásadní místo, kde nacházíme Boha, je v tom, co sami prožíváme. Stejně jako Ignác můžeme rozeznat správnou cestu na základě přemýšlení o svých vztazích s druhými lidmi, o své práci ve světě a o pocitech, která tato setkání vyvolávají. Examen je způsob, jak to dělat,“ píše zase ve své drobné knížce Modlitba, která mi změnila život (Portál 2023) americký publicista Jim Manney.

Také on v ní examen představuje s ohledem na dnešního roztěkaného člověka, který se teprve musí učit, že „Bůh se zjevuje v tichém šepotu našich vzpomínek, myšlenek a pocitů, jež jsou vedené Duchem. Jak úžasná skutečnost!“ píše Manney a přiznává, že do té doby byla pro něj modlitba jakýmsi odděleným časem. „S examenem se hranice mezi modlitbou a životem rozostřily. Není to jistě jediný způsob modlitby, ale je tím, který může využít každý.“ Ovocem examenu je pak i to, že budeme Boha nacházet nejen ve svém životě.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou