Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Z Mokrosuk až do Lateránu

Obsah:

Úvod Téma

Z Mokrosuk až do Lateránu

1. 10. 2024

Tisk

Před padesáti lety, 25. září 1974, zemřel v prostém nemocničním pokoji v Klatovech teolog, římskokatolický kněz, exulant, univerzitní pedagog a spisovatel Vladimír Boublík.

image:Image Z Mokrosuk až do Lateránu
Teolog Vladimír Boublík při odpočinku s dýmkou v přírodě. Snímek archiv Karla Skalického

Domů přicestoval pravděpodobně 23. srpna a strávil zde měsíc, přičemž většinu času pobýval v nemocnici v Sušici, později v Klatovech. Náhlá smrt zasáhla jeho matku a přátele v Římě jako rána z čistého nebe. Z dopisů, které Vladimír Boublík psal ještě poslední den svého života v nemocniční posteli, se zdá, že věděl, že se do Říma a ke své milované teologii patrně už nevrátí.

Všechno, co v Římě vykonal od začátku 60. let, kdy začal působit na Teologické fakultě Papežské Lateránské univerzity (jejímž se stal profesorem a ke konci života i děkanem), by zřejmě vzalo za své. Jeho jméno a dílo by byly známé jen úzkému okruhu jeho kolegů, badatelů, studentů a Římanů, nebýt dvou lidí: spolupracovnice dr. Moniky Schreier, jež mu byla každodenně nablízku posledních šest let jeho života a stala se první čtenářkou a korektorkou jeho studií, článků a knih, a česko-římského teologa, kněze, exulanta, přítele, kolegy a pokračovatele v jeho díle, prof. Karla Skalického.

Dva grunty

Vladimíru Boublíkovi nebylo vyměřeno mnoho času. Narodil se 16. listopadu 1928 v malé vesničce Mokrosuky u Sušice. Měl dva bratry, ale zdá se, že mnohem více času trávil na gruntu rodiny Levých než na hospodářství svého tatínka v nedaleké Čermné. Když mu bylo devět let, jeho otec zemřel. Starost o dva grunty, v Mokrosukách a v Čermné, muselo být pro jeho maminku, bratry a příbuzné těžké. Z Vladimírova vyprávění víme, že i tak z něho jeho matka chtěla mít kněze. V roce 1939 ho proto přihlásila do tzv. malého semináře v Českých Budějovicích a zapsala jej k osmiletému studiu na Jirsíkově státním gymnáziu. O prázdninách se Vláďa vracíval domů. Miloval předhůří Šumavy i volnost, kterou mu matka dopřávala, třebaže musel pomáhat tak jako oba jeho bratři při žních.

Na gymnáziu patřil mezi dobré studenty, a tak v červnu roku 1947 odmaturoval s vyznamenáním. Po prázdninách vstoupil do kněžského semináře. Zachovaly se nádherné dopisy se spolužákem Janem Šímou, v nichž debatují o tom, jestli to má smysl a jestli by se neměli přece jen věnovat něčemu jinému.

Po komunistickém puči byl vězněn (viz samostatný text níže) a po čtyřech letech se mu podařilo uniknout na Západ. Ve sněhu a mrazech se mu povedlo v únoru 1952 dojít do západního Berlína, odkud po nutné rekonvalescenci a odpočinku odjel do Říma, aby se zde znovu nabídl ke kněžství. Žil v kněžské koleji Nepomucenum, studoval na Lateránské univerzitě a jeho spirituálem byl – tak jako u Karla Skalického – Tomáš Špidlík, jeho pozdější přítel a kolega. 17. prosince 1955 byl vysvěcen na kněze a o půl roku poté poslán v zachování tradice kaplanovat do Jižních Tyrol.

Teologie mimokřesťanských náboženství

Celou dobu však zůstával ponořen v teologii. Psal recenze, spřádal plány na svoji disertaci. Byl skoro zázrak, že si ho z Tyrol vyžádal jeho profesor a zároveň rektor Lateránu Antonio Piolanti, který chtěl, aby si Boublík dodělal co nejdřív doktorát a zůstal na univerzitě jako jeho asistent. Vláďa, k němuž měl prof. Piolanti doslova otcovský vztah, si vybral téma, které spoluurčilo celou jeho pozdější teologickou práci – otázku Božího předurčení (predestinaci). Svoji práci obhájil a po prázdninách roku 1959 začal působit na Lateránu, s nímž spojil celý svůj zbývající život.

Jedním z nejdůležitějších počinů jeho působení bylo rozpracování tématu fundamentální teologie a založení a obhájení religionistickoteologické specializace, která reflektovala smysl mimokřesťanských náboženství v dějinách spásy. Stal se vůbec prvním teologem své generace, kterému se něco takového podařilo na některé z papežských univerzit. Plodem tohoto zájmu je jeho dodnes nepřekonaná kniha Teologia delle religioni – Teologie mimokřesťanských náboženství.

Boublík působil i na jiných institucích než jen na Lateránu. Všechen čas věnoval své teologii, vyučování a psaní knih v italštině a částečně i v češtině. Jeho pracovní nasazení bylo obrovské a jistě se podepsalo i na jeho subtilním zdraví. Když se mohl v roce 1968 přestěhovat do svého vlastního bytu, ten se stal místem setkávání osobností z církve, akademické sféry, exilu a umění. Moc rád doma hostil i své studenty. Kromě své práce miloval Řím, slunce, červené víno, dýmku, květiny a poezii. Navštívil řadu evropských zemí, nejraději ale pobýval ve Francii a Španělsku, občas se také vrátil do míst svého jihotyrolského působení.

V hledáčku rozvědky

Tak jako skoro všichni členové exilu se i Vladimír Boublík dostal do hledáčku československé rozvědky a StB. Již od prvních cest biskupa Františka Tomáška do Říma se stal jeho průvodcem. Uvědomoval si realitu církevního života v ČSSR i to, že někteří církevní představitelé s režimem kolaborují. Rozvědka na Boublíka vedla rozsáhlý spis, z něhož je zřejmé, že se s agenty rozvědky, kteří působili v Římě jako „úředníci velvyslanectví“, stýkal. Z mnoha indicií vyplývá, že o těchto setkáních věděly zainteresované církevní osoby, které působily v diplomatických službách. Je možné, že Boublík tímto způsobem vytvářel určitý styčný bod mezi režimem v Československu a vatikánskými úřady.

I na podkladě dostupných spisů těch, s nimiž se stýkal a o nichž hovořil, můžeme říci, že nikomu neublížil a nikoho nepřivedl do problémů. Naopak. Prokazatelně pomáhal slovem i finančně kněžím doma a těm, kteří přijížděli na koncil, navštívit Řím nebo se také rozhodli pro exil. Čtyřikrát se mohl podívat do Československa, několikrát za ním mohla přijet do Říma jeho maminka a patrně i oba bratři. Krutost režimu dokládá i to, že jeho matka byla rok vězněna za nesplnění dodávek (měla zmíněné hospodářství), i když je zcela jisté, že se jí režim pomstil za syna, který utekl za hranice.

Boublík snil o tom, že se jednou vrátí domů, ale je nepravděpodobné, že by se tak stalo před rokem 1989. S vlastí zůstal nejsilněji spojený svojí knihou Boží lid, kterou napsal česky a která je komentářem koncilního dokumentu Lumen gentium. Knihy, z níž sám Boublík četl v českém vysílání Vatikánského rozhlasu, si mimořádně cenil i biskup František Tomášek. Čtenář by určitě neměl minout Boublíkovy další práce: Člověk očekává Krista, Teologická antropologie, jeho Duchovní deník, Dopisy Monice, rozsáhlý konvolut dopisů přátelům a domů Broučku a cvoku přenáramný a pochopitelně také vzpomínky jeho přítele prof. Karla Skalického.

Odvažuji se tvrdit, že v knihách a statích Vladimíra Boublíka, tam, kde píše o předurčení, o lásce, životě, bolesti, smrti a zmrtvýchvstání, se otiskuje i jeho vlastní životní anabáze. Spolu s Josefem Zvěřinou, Antonínem Mandlem, Tomášem Špidlíkem, Karlem Vránou, Karlem Říhou a Karlem Skalickým nedělal teologii jako od života odtrženou vědu, ale – řečeno slovy svaté Terezie Benedikty od Kříže – teologii jako bohoslužbu, která pomáhá člověku poznat Boha a přijít k němu blíž.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou