Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Svatost je opravdová a nefalšovaná lidskost

28. 10. 2009

Tisk

Vydání: 2009/44 Všichni svatí, 28.10.2009, Autor: Ctirad Václav Pospíšil

Slavnost Všech svatých je připomínkou toho, že v nebi není nikdo nesvatý a že každý spasený musí mít účast na svatosti živého Boha. Uctíváme zejména ty miliony pro nás bezejmenných svatých, kteří už patří na Boha tváří v tvář. Především jsme však vybízeni k tomu, abychom si vážně uvědomili, že bez svatosti to nepůjde ani v našem životě. Zdá se být proto nanejvýš vhodné věnovat následující řádky očišťování pojmu křesťanské svatosti v našich myslích.

Každý věřící, který zná alespoň trochu Boží slovo, ví, že jediný skutečně svatý, ba třikrát svatý je Hospodin. Víme také, že po Nejvyšším, který je svou vlastní svatostí, slávou, velebností a úchvatností, nelze netoužit. Kdo by nebažil po plnosti života, krásy, spravedlnosti, lásky či slávy? Z řečeného plyne, že pravá svatost je nesmírně krásná a že po ní toužíme jako po Bohu, i když si to většina lidí neuvědomuje.

NEBOJME SE PRAVDY

Svatý je také náš Pán Ježíš Kristus, pravý Bůh a pravý, úplný člověk. On je definicí svatosti, která praví, že to, co není doopravdy lidské, nemůže být ani autenticky křesťanské. Svatost je tudíž opravdová a nefalšovaná lidskost, po níž toužíme, leč zároveň zjišťujeme, že na tento ideál vlastními silami nestačíme. Vědomí této nedostatečnosti nás sráží na kolena a otvírá Boží milosti, která proniká těmi, kdo se nebojí přijímat hořkou pravdu o sobě a nechat si setřít slzy otcovskou dlaní Nejvyššího. Svatost jde tedy primárně shora, je to velkolepý dar přebývání Ducha, Otce i Syna v srdci toho, kdo chce být doopravdy člověkem, Božím synem či dcerou. Tento dar je zároveň nesmírně náročným úkolem. Teprve na tomto místě vstupuje na scénu to, co nazýváme mravností. Mravnost je důležitá, ale v křesťanství jí skutečně patří až druhé místo. Kdo by chtěl realizovat svatost, svou autentickou lidskost, jedině zdola, tedy vlastními silami, pouze na základě mravních předpisů, dopadl by jako Ježíšův odpůrce. Neboť koncept svatosti takového pošetilce by byl stejný jako u zákoníků a farizejů, jimž náš Mistr adresoval velmi ostrá slova. Slova „svatost“ a „Bůh“ patří mezi nejvíce zkompromitované výrazy vůbec. Existuje totiž bezbřehé množství karikatur živého Boha, lidskosti a svatosti. Svatost nadřazující mravní předpisy Hospodinu je chladná a nelidská pro každého, v jehož srdci zůstalo ještě alespoň něco z pravého obrazu Boha, a také navýsost odpudivá. Takováto pseudosvatost neosvobozuje, nýbrž terorizuje – se strohou vážností nás učí, že servilnost vůči tomu, co se vydává za Boha, je pravou bohopoctou; zakazuje nám dělat si legraci z karikatur Boha a model; představuje Hospodina jako technokrata, velkovýrobce sádrových trpaslíků.

PROČ JE SVĚTEC NEPOHODLNÝ?

Autentická svatost je pochopitelně pravým opakem tohohle všeho. Světec není nikdy servilní, zásadně odmítá hrbit hřbet před politickými bohy a polobohy, ať už se prezentují v jakémkoli hávu a v jakékoli viditelné lidské organizaci. Světec je originální a vskutku umělecké Boží dílo, na jehož utváření se spolupodílí. Pravý světec je vždycky nepohodlný, protože jeho život se díky otevřenosti Bohu stává vpádem skutečné Transcendence do malosti našeho lidského světa. Ano, světec rozhodně není lenoch a zápecník, lehko manipulovatelný hlupáček. Ne nadarmo přiřazoval svatý Tomáš Akvinský pokoru k mravní ctnosti statečnosti. Je to ale statečnost bez násilí, bez nenávisti, statečnost, která následuje ukřižovanou moudrost Nejvyššího a z lásky k Trojjedinému kráčí cestou sebezmaření, aby se tak otevřel prostor pro vrcholný zásah Otce ve prospěch Syna – prostor pro zázrak dokonané svatosti, kterou je oslavení našeho lidství v Kristu, vzkříšení těla, jež je definitivně zduchovněno, tedy neodvolatelně prodchnuto Duchem Svatým.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou