Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Prosinec 2025
Listopad 2025
Říjen 2025
Září 2025
Srpen 2025
Červenec 2025
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Radost, kterou nelze vzít

Obsah:

Úvod Téma

Radost, kterou nelze vzít

16. 12. 2025

Tisk

Za pár dní vstoupíme do vánočního času, kdy se má doba adventního nadějného očekávání proměnit v radostnou událost. „V městě Davidově se vám dnes narodil Spasitel“ (Lk 2,11).

image:Image Radost, kterou nelze vzít
Člověk může mít radost v srdci navzdory nepříjemným okolnostem. Snímek Daniel Reynek

„Křesťan by mohl být charakterizován také jako ‚vánoční‘ člověk,“ upozorňuje P. Petr Beneš ve své knižní novince adventních a vánočních meditací Darovaný čas. Vždyť má být nositelem radostné zvěsti (evangelia), která pramení z toho, že Bůh je s námi a že se jako dítě nechal položit doprostřed našich dějin a životů. Přesto nám cosi brání vstoupit do této radosti.

Svět kolem nás je zasažen válkami (jedna z nich je nebezpečně blízko nás), klimatickou krizí, politickou nestabilitou a stále hlubší polarizací ve společnosti, chudobou, ale také nebývalou mírou nenávisti na sociálních sítích. To vše na člověka dopadá a v hlavě míchá nebezpečný koktejl strachu, frustrace, bezradnosti i hněvu. S psychologem Daliborem Špokem hovoříme o tom, jak z tohoto kolotoče negativních myšlenek vystoupit a jak v sobě postupně budovat tu pravou radost, která není závislá na vnějších událostech.

Tato radost často chybí také mezi křesťany, jak si všímá i papež František: „Někteří křesťané – jak se zdá – žijí ve stylu postní doby bez Velikonoc,“ píše hned v úvodu své exhortace Evangelii gaudium (Radost evangelia) a pokračuje: „Chápu, že radost se neprožívá stejným způsobem ve všech životních etapách a za všech okolností, které jsou někdy velmi tvrdé. Přizpůsobuje se a přetváří a vždycky zůstává alespoň paprskem světla, který se rodí z jistoty, že jsme nekonečně a nade vše milováni. Chápu lidi, kteří inklinují ke smutku kvůli vážným těžkostem, které je sužují, avšak postupně je třeba dovolit, aby se začala probouzet radost víry jako tajemná, ale pevná důvěra i uprostřed těch nejhorších protivenství.“ Že člověk může mít radost v srdci navzdory nepříjemným okolnostem, o tom něco věděl už sv. František z Assisi. Traduje se, že je autorem drobného příběhu O pravé a dokonalé radosti, který jinými slovy vypráví o tom, že člověk má být vnitřně ukotven v hlubších hodnotách, než jsou lidská přízeň, výčet úspěchů či šťastné náhody. „Radost totiž není závislá jen na tom, zda se nám daří, či ne. Vnější podněty ani úspěchy samy nestačí. Záleží na tom, jak se k tomu, co nás potkává, stavíme. Nejsme pasivní příjemci radosti, ale svým postojem radost můžeme spoluvytvářet,“ říká ve shodě s psychologem, papežem i světcem už zmíněný P. Beneš.

Oslovili jsme také ty, jimž se daří v této době neztrácet radost a nacházet ji i v drobných věcech všedního dne. „Je to radost, která je uprostřed maličkostí všedního života zkoušena jako odpověď na láskyplnou výzvu Boha, našeho Otce: ‚Synu, když něco máš, využij to k vlastnímu dobru… Nezbavuj se dobrodiní, které ti nabízí den‘ (Sir 14,14). Kolik otcovské něhy stojí za těmito slovy!“ píše papež František ve zmíněné exhortaci a cituje výzvu svého předchůdce Pavla VI.: „Kéž by současný svět mohl slyšet radostnou zvěst, po níž ve své úzkosti i naději touží, nikoli od hlasatelů smutných, malomyslných, netrpělivých a úzkostlivých, ale od hlasatelů evangelia, jejichž život kypí horlivostí. Od těch, kteří jako první zakusili Kristovu radost.“

Jak praví stará moudrost, milost předpokládá přirozenost – i proto se k nám Bůh sklání v podobě Dítěte, abychom snáze pochopili, že „si nás zamiloval“ jako první (1 Jan 4,10) a že z toho má pramenit radost, kterou nám svět nemůže vzít.

Zaujal vás článek? Katolický týdeník můžete číst celý v elektronické podobě. Vyzkoušejte si jej na 3 týdny ZDARMA!
Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou