2. 12. 2025
O Druhém vatikánském koncilu nalezneme řadu protikladných tvrzení. Někteří kritizují údajné vnímání koncilu jako jakési superdogma, v jehož kontextu se musí vykládat celé předchozí dějiny církve. Jiní ho vidí naopak jako nezávaznou pastorační synodu, vždyť koncil nevyhlásil žádné nové články víry.
Další koncil kritizují za jeho polovičatost, především za nedotaženost koncilních impulzů, které se až na výjimky nepropsaly do podoby reálných reforem, jež si účastníci sněmu přáli. Vládne dojem, jakoby tehdy církev nakročila k odvážné reformě, ale pak se lekla své vlastní odvahy a dodnes zůstává paralyzovaná stát na místě – a vlastně neví, zda se chce vrátit zpět, nebo dokončit krok a postoupit dále v procesu inkulturace jazyka, poselství a stylu života církve do současného světa. A to tak, aby mohla naplnit své primární a klíčové poslání: teď a tady srozumitelně, sdílně a věrohodně zvěstovat radostnou zvěst Ježíše Krista a být prostřednicí spásného Božího jednání.
Na konci padesátých let byla katolická církev navzdory vnějšímu zdání v hluboké krizi a s papežskou trojkorunou a nosítky působila ve světě jako cizorodý prvek, pozůstatek středověku mentálně se míjející s moderní dobou. Ve světě radikálně poznamenaném dvěma světovými válkami, který stojí na prahu nukleární války, měla církev morální povinnost se změnit, už nemohla stát stranou.
Mezi klíčové prvky změny patří liturgická reforma se zavedením národních jazyků, otevřenost vůči ekumenismu a mezináboženskému dialogu či přijetí konceptu lidských práv, svobod a demokracie jako státní formy. Koncilní změny dlouho zrály a prošly ohněm tříbení a zkoušek. Podstatné prvky učení koncilu v jeho dogmatických konstitucích (tento koncil opravdu nebyl nezávazná pastorální synoda) buď rozvíjejí tradiční církevní učení, znovuobjevují zapomenuté části tradice, nebo představují změnu teologických důrazů založenou na evangelních principech.
Motivací a cílem bylo přinést evangelium lidem moderní doby a obnovit církev, aby na tento úkol byla připravena. Dojem masivní změny je dán tím, že nikdy předtím církev nemusela řešit a odpovídat na tak komplexní problémy natolik radikálně a rychle se měnícího světa. Nikdy předtím v dějinách lidstva a církve nepodléhaly životní podmínky, mentalita, každodennost, politické a společenské struktury takovým zvratům. A nikdy předtím se církev nezbytným adaptačním procesům tak dlouho a tak důsledně nevyhýbala.
Mluví se o mnohomluvnosti koncilních textů. Jenže jeho agenda, šíře a hloubka problémů, kde musel provést revizi, byla obrovská, bezprecedentní. Ve vztahu k moderně řešila církev na koncilu stejný problém jako vůči reformaci, tedy změnit sebedefinování církve v polemickém vymezení vůči nepříteli, tedy vůči reformačním církvím a moderní společnosti. Půldruhého století platilo: kde společnost demokratizovala, tam se církev centralizovala; když se rozšiřovala svoboda slova, svědomí a bádání, tam v církvi naopak nastupovala o to větší restrikce, manipulace, kontrola a trestání. Státy na to reagovaly vytlačováním náboženství z veřejného prostoru, což jen posilovalo krizový charakter jejich vztahů. Více tím ale trpěla a trpí církev, protože oddělenost církve od modernity vytvářela stále větší napětí u věřících, kteří museli žít v obojím – v církvi i v moderním světě. Koncil pomohl toto napětí (jistě zčásti legitimní) zmírnit. Církev vyšla díky tomu ze své uzavřené sebestřednosti, znovu se přihlásila a přijala odpovědnost za dějiny, lidstvo, svět.
Od Nicejského koncilu byl žánr církevních dokumentů ovlivněn právní a organizační kulturou římského impéria, zákonů a rozsudků. Tomu odpovídal literární žánr dokumentů, jímž jsou kánony a příbuzné formy, a s tím souvisel mocenský slovník, jenž obsahoval slova hrozby a zastrašování pro neposlušné, slova dohledu, trestu a zatracení, komunikaci nadřazeného s podřízeným.
Koncilní otcové se rozhodli pro radikálně jiný styl komunikace. Díky obnově studia patristické a středověké éry se mohli obrátit k poeticko-rétorickým žánrům a nalézt vhodnější formu, jak promýšlet a vyjadřovat ústřední tajemství křesťanské víry. Mohli strhnout atraktivitou, vnitřní přesvědčivostí, vylíčením krásy, souladu a pravdivosti křesťanské nauky, nikoli zastrašovat hrozbami a tresty. Získávání duší pomocí přesvědčování a pozvání, tato změna jazykového kódu je diskontinuita, která je zároveň návratem a obnovením hlubší a evangelně autentičtější tradice církve. Volba jiného literárního žánru není zkrátka nic nepodstatného, formu a obsah nelze jednoduše oddělit.
Koncil představuje sice opožděné, zato velmi úspěšné a zralé vyrovnání se církve s výzvami reformace i moderny, jež ovšem nastalo v situaci, kdy západní civilizace stála už na prahu dalšího paradigmatického zlomu svých dějin (postmoderny), kvůli čemuž nemohly být impulzy koncilu plně využity. S tím souvisí i váhavé přijetí koncilních myšlenek v následném období. Samotný sněm je jen první část, o jeho úspěchu vždy rozhoduje až následné období. Tady žel kromě samotné liturgické reformy, která je ovšem změnou zásadní a důležitou, další kroky ve smyslu koncilních impulzů nepokračovaly. Vývoj byl ve stínu dogmat Prvního vatikánského koncilu, který se např. do nového kodexu církevního práva z roku 1983 propsal mnohem více než druhý sněm.
Probíhající zápas o interpretaci Druhého vatikánského koncilu byl tak pokračováním zápasu o charakter a podobu církve budoucnosti. A ten stále není ukončen, ačkoli svět se za dalších šedesát let opět radikálně změnil a přinesl nové neslýchané výzvy. K jejich zvládnutí papež František nejen volil důslednější a opravdovější navázání na koncilní impulzy, ale také pochopil, že k hledání odpovědí na současné komplexní výzvy bude potřeba zapojit mnohem větší množství věřících než jen biskupy a teologické poradce. Proto otevřel široce pojatý a kontinuální synodální proces, na němž se mají podílet všichni.
Vše nasvědčuje, že právě tudy povede cesta církve do budoucnosti, která nejen bude konečně znamenat naplnění dávných koncilních aspirací, ale nutně předpokládá odvahu k mnohem radikálnějším krokům proměny – od vyhasínajícího pojetí církve jako instituce k církvi chápané na prvním místě jako živé společenství.
Autor je historik a teolog, autor knihy Církev, tradice, reforma: Odkaz Druhého vatikánského koncilu (Vyšehrad 2016)
Vydavatel: KatMedia, s.r.o.
ISSN 0862-5557 (Print)
ISSN 2787-9593 (Online)
Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.
Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.
Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou
Nastavení souborů cookies
Soubory cookies jsou malé textové soubory, které se ukládají do vašeho zařízení při navštěvování webových stránek. Soubory cookies používáme k různým uživatelským, analytickým a marketingovým účelům (například pro zapamatování přihlašovacích údajů k vašemu účtu, apod.).
Své předvolby můžete měnit a odmítnout určité typy cookies, které se mají ukládat do vašeho zařízení. Můžete také odstranit všechny soubory cookie, které jsou již uloženy ve vašem počítači. Tím však můžete přijít o některé uživatelské vymoženosti našeho portálu.