Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Naší značkou má být důvěra

28. 5. 2019

Tisk

Křesťanská média významně přispívají k pluralitě a pestrosti na mediálním trhu. Nejsou hráčem bezvýznamným nebo malým: například náklad listu, který právě držíte v ruce, je srovnatelný se světskými týdeníky, jako je Respekt.

Vydání: 2019/22 Páteční večer patřil Noci kostelů, 28.5.2019, Autor: Jiří Macháně





Křesťanská média tvoří rozsáhlé a barvité spektrum. Od těch vlastněných církevním subjektem, což je třeba Katolický týdeník v majetku ČBK, až po média vytvářená křesťany (Radio Proglas, TV Noe a řada tiskovin). „Jejich společnou charakteristikou by mělo být, že rozumí problematice křesťanství a chtějí ho zprostředkovávat pravdivým způsobem nejen církvi, ale i společnosti,“ říká mediální analytik Jiří Zajíc.
Na rozdíl od světských médií dostala ta křesťanská do vínku poněkud více úkolů – zejména přímo v učení církve, tedy v jejích dokumentech. „Mají stále vše stavět do souvislosti se slovy Ježíše Krista, pokládají jiné akcenty a jiné otázky,“ říká ředitel Radia Proglas Mons. Martin Holík. Podle něj však není jejich úkolem hrát si na poručníky nebo mentorovat. „Mají být zajímavá, ale nikoliv bulvární, neusilují zaujmout za každou cenu, ale zároveň nenudí ani neplují po povrchu. Jejich tvůrci musí být stejně profesionální jako jejich kolegové z médií světských – a v etice práce přijímat, respektovat a ještě jít dál za obecně platné standardy,“ doplňuje ředitel Proglasu.
V době post-faktické, v níž se ocitáme, přestávají být fakta brána publikem vážně. „Přestává fungovat dosud respektovaný rozdíl mezi vzdělaným novinářem s rozhledem a chlápkem mentorujícím u piva nebo na Facebooku. Křesťanská média proto mají úkol budovat značku důvěry: psali to v Katolickém týdeníku, slyšeli jsme to v Proglasu atd. Důvěra bude do budoucna na prvním místě, protože jsme obklopeni tolika šiřiteli nesmyslů,“ zdůrazňuje Mons. Holík.
Křesťané a církev jsou však samotným Kristem povoláni zejména hlásat evangelium, tedy radostnou zvěst. Jedním z prostředků, jak ji vnášet do světa, jak „solit a kvasit“, je právě existence křesťanských médií. „Mají křesťanství ukázat tak, aby si ho mohla společnost nejen všimnout, dokonce se jím nadchnout, ale také poskytovat zpětnou vazbu křesťanské komunitě, jak navenek působí, případně s ní polemizovat,“ domnívá se Jiří Zajíc, který se také dále v rozhovoru křesťanským médiím „podívá na zoubek“.
Přiblížíme rovněž, jaký by měl být křesťanský novinář a odkud čerpá „pravidla“. Na roli křesťanských médií v péči o rozlišení pravdy od lži upozorňuje zase uznávaná odbornice na falešné zprávy a novodobé podoby informační války Alexandra Alvarová.
A tak přijměte pozvání. Rádi vás také necháme trošku nahlédnout „pod pokličku“ redakční kuchyně a ukážeme, jak noviny vznikají.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou