Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Med je symbolem Boží výmluvnosti

27. 7. 2011

Tisk

Vydání: 2011/31 Včelaři, 27.7.2011, Autor: S. Marie Jana Pitterová

Včelaření a výroba medu provází lidstvo od pradávna, svědectví o tom přináší mimo jiné už První kniha Mojžíšova. V následujícím krátkém přehledu se společně podívejme i na další místa, kde se v Bibli mluví o včelách.

Zaslíbená země byla charakterizována jako „země oplývající mlékem a medem“. Hojnost mléka a medu byla spojována s představou země Boží – ráje. Ve starozákonní perspektivě pak stojí v protikladu k Egyptu, který byl zemí otroctví. Protože biblický autor vychází při popisu různých událostí z reality, která ho obklopuje, nevyhýbá se ani zdánlivě nevýznamným tématům. Mohli bychom si položit otázku, proč se tak obyčejné věci jako med nebo včely vyskytují v posvátných biblických textech. Boží svatost sice znamená ve starozákonním pojetí odlišnost a oddělenost Boha od stvoření, ale rozhodně se nejedná o to, že by byl svému lidu vzdálen. Hospodin totiž přebývá uprostřed svého lidu a provází ho na jeho cestě. Med byl ve starověku známý a používal se k různým účelům. Na prvním místě byl užíván jako sladidlo a vůbec při přípravě různých pokrmů. Jinak se také používal v lékařství, kosmetice nebo při konzervování. Vedle profánního užití měl také význam v oblasti kultu. Ve spojení s mlékem se využíval při obětech zemřelým a božstvům smrti a postupem času se stal nebeskou stravou božstev a blažených. Mléko a med v souvislosti se Zaslíbenou zemí jsou však darem od Hospodina.

MED A VČELAŘENÍ V BIBLI

V biblických textech se med a včely vyskytují na více místech a v různých významech, dokonce i ve jménech, čehož je důkazem Ráchelina chůva Debora a stejnojmenná prorokyně z Knihy Soudců. Hebrejské slovo debora totiž označuje včelu. V Palestině se vyskytovaly divoké včely (apis fasciata), které sídlily ve skalních rozsedlinách, jeskyních, stromových dutinách, v hustém podrostu, ale i na jiných místech. V knize Soudců nalezne Samson hnízdo včel ve lví zdechlině (Sd 14,8). Med byl vyhledávanou pochoutkou a divoký med potravou chudých a nomádů. Takto se snadno připomene postava Jana Křtitele, který se živil kobylkami a medem divokých včel, čímž se ukazuje jeho chudoba a naprostá odkázanost na Boha. Není přesně známo, kdy se v Izraeli začalo včelařit a jakým způsobem, ale je jisté, že zde včelaření existovalo a postupem času bylo i předmětem výnosného obchodu s okolními zeměmi. Jak je ostatně doloženo již v Gn 43,11, kde praotec Jákob říká svým synům, když se mají opět vydat za Josefem do Egypta: „Když to tak musí být, učiňte toto: Vezměte si do nádob něco opěvovaných vzácností země a doneste je dolů tomu muži jako dar – trochu mastixu a trochu medu, ladanum a masti, pistácie a mandle.“ Izraelité používali jednoduché úly, které svým vzhledem připomínaly obrácený slaměný košík vymazaný hlínou. V pozdější době se začaly vyrábět také proutěné rourovité úly, asi metr dlouhé, opatřené po obou stranách česny. Med sice patřil mezi produkty, z nichž se odváděly desátky, ale při obětech se užívat nesměl, jak ostatně dokládá Třetí kniha Mojžíšova: „Žádná přídavná oběť, kterou přinesete Hospodinu, nebude připravována kvašením; žádný kvas a žádný med neobrátíte v obětní dým jako ohnivou oběť Hospodinu“ (Lv 2,11). Důvodem mohla být skutečnost, že med velmi snadno zkvasil nebo že se užíval k pohanským obětem.

VČELY JAKO NEPŘÁTELÉ

Včely nebo med se používají také jako metafory. V Izraeli existovalo přesvědčení, že včely je možno vylákat hvízdáním, a tak nerušeně vybrat med. Proroci používají dráždění včel jako obraz pro vydráždění nepřátelského vojska (např. Iz 7,18). V žalmech jsou zase roje včel obrazem nepřítele, který žalmistu souží. Med se používal jako obraz výmluvnosti, v první řadě Boží.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou