Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Boží věrnost a zatvrzelost srdce

9. 11. 2004

Tisk

Vydání: 2004/46 Nevěra, 9.11.2004, Autor: Pavel Vojtěch Kohut

V diskusích na téma rozvodů v církvi se takřka vždy objeví argument typu: 'Je nelidské a tvrdé, když církev požaduje věrnost až do smrti i po lidech, kteří už k sobě navzájem dávno nic necítí a jenom ubližují jeden druhému.' Takové uvažování se zdá velmi šlechetné a laskavé, a leckdo proto podléhá přitažlivosti onoho chápavého tónu...
Ke všem životním dramatům, do nichž se člověk může dostat, je třeba jistě přistupovat s velkou citlivostí a spíše s touhou porozumět a pomoci než odsoudit. Ale v konfrontaci s Božím slovem je argumentace o tvrdosti církve, která nechce 'dovolit' rozvod, demaskována přece jen jako demagogická! Zřetelně je to vidět na Ježíšově sporu s farizeji o rozlukový list. Ježíš v něm totiž používá stejného argumentu, ale v opačném smyslu, tj. v neprospěch rozvodu: 'Pro tvrdost vašeho srdce vám (Mojžíš) napsal tento příkaz!' (Mk 10,5). Jinými slovy: není to církev, která je tvrdá a nelidská, když 'vyžaduje' po manželích věrnost až do smrti, nýbrž jsou to přímo sami ti, kdo se dožadují rozvodu a kteří nechali ztvrdnout svým srdcím, jestliže se dostali až do stadia, kdy nejsou s to dále žít s tím, koho dřív milovali! Právem se totiž ptáme: Kam se poděla ona láska, která tu byla a kterou si ti dva veřejně slíbili kdysi 'na počátku' (srov. Mk 10,6)?
PRVOTNÍ IDEÁL A BOŽÍ PLÁN SPÁSY
Ježíš pokračuje v argumentaci poukazem na prvotní ideál, vložený Bohem do lidských srdcí při stvoření: rozhodnutí opustit rodiče a připojit se k manželce (či manželovi) a splynout s ní (ním) dokonale v jedno tělo (srov. Mk 10,7-8 a Gn 2,24). Bůh je tím, kdo spojuje manžele vzájemnou láskou právě proto, že lidem dává tuto přirozenou touhu, projevující se citovou náklonností a sexuální přitažlivostí odlišných pohlaví.
To platí už v židovské perspektivě, z níž zde Ježíš vychází. Ale křesťanství jde ještě dál - v této přirozené touze totiž začíná tušit znamení Boží spásonosné lásky k lidem: v zamilovaných očích životního partnera máme kromě jeho vlastní náklonnosti k nám vytušit ještě něco mnohem hlubšího - Boží lásku, která je pro nás ochotna udělat cokoli, i zemřít. Nejde přitom o nějakou 'konkurenční' lásku vůči lásce manžela nebo manželky, nýbrž o její nejvlastnější zdroj.
Když hledíme na kříž a přitom nasloucháme Ježíšovým slovům: 'Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život...' (srov. Jan 15,13), začínáme pomalu chápat, že Boží láska se za nás takto skutečně vydává a že je trvalá.
KRISTOVA LÁSKA K CÍRKVI V MANŽELSKÉM SVAZKU
A teprve zde odhalujeme pravý důvod 'požadavku' trvalosti křesťanského manželství. List Efezanům nám je totiž představuje jako tajemství (mystérion - tedy i svátost, viditelné znamení) snubní lásky mezi Kristem a církví (srov. Ef 5,25?32): tak jako Kristus miluje svou církev a nikdy ji neopouští, nemají se opouštět ani křesťanští manželé.
Jde však o požadavek ve vlastním slova smyslu? Křesťanští manželé se stávají znamením lásky Krista a církve tím, že když se odevzdávají jeden druhému, dostávají podíl na tomto vztahu Krista-ženicha a církve-nevěsty. Vyjádřeno jinak: dostávají od Krista prostřednictvím církve onu potřebnou sílu (či, jak se v minulosti říkalo, 'stavovskou milost'), aby byli věrni jeden druhému. Jejich věrnost je účastí na věrnosti Kristově.
Nejde tedy ani tak o to, že by církev vyžadovala věrnost až do smrti. Jde spíše o to, že chce ukázat křesťanským manželům velikost jejich svazku a naznačuje jim, kde najdou sílu k řešení všech obtíží, aby se jejich srdce nezatvrdilo a oni mohli milovat stále víc - až k ochotě pro druhého zemřít.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou