Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Neexistuje život bez matky

Neexistuje život bez matky

19. 11. 2024

Tisk

Žít v Marii znamená vědět, že máme matku a že jsme zahrnuti její láskou. Ona je nebeskou branou, jíž splývá na svět Boží něha. Maxmilián Kolbe nazývá Neposkvrněnou „vtělením“ Božího milosrdenství. V těchto dnech budeme slavit památku Zasvěcení Panny Marie v Jeruzalémě.

image:Image Neexistuje život bez matky

Mariiným zvláštním charismatem je měnit abstrakci v konkrétní skutečnost. Adrienne von Speyr o tom píše: „Kdekoli se v křesťanství objeví matka, tam padají všechny abstraktní pojmy a rozdíly, tají ledy a každá duše prožívá bezprostřední dotyk nebeského světla. Maria, nejčistší bytost, jakou si lze jen pomyslet, neposkytuje z nebeské pravdy nic bez spolupůsobení smyslů. Co viděla, slyšela a cítila, všechny tělesné pohyby dítěte, které pociťovala v sobě a na svých prsou, všechno, co bylo viditelné na tělesné existenci jejího Syna, žije dále v tom, co z něho zjevuje. Je žena a vnímá věci jako žena. Nestahuje tím vznešené věci do ještě hlubší sféry. Naopak, má tu milost, že něco, co je nám vzdáleno, přiblíží nám smyslovým způsobem a tak nám to učiní srozumitelným.“

Pronikla do hlubin podstaty Boha

Je-li Maria naší matkou zjevující nám mateřskou lásku Otcovu, je přirozené vzývat ji, když toužíme z této mateřské lásky něco zakusit. Křesťané, povzbuzováni patřičným duchovním instinktem, se ve svých potřebách vždycky obraceli na Marii. Vzývali ji jako „těšitelku zarmoucených“. Když čteme úvahy Adrienne von Speyr na toto téma (ona sama žila po celá dlouhá léta ve velice důvěrném vztahu s Marií), pozorujeme, že svatí dokonce i v nebi vedou své malé disputace. Zatímco někteří z nich, jako například Ignác z Loyoly, se uchylují spíše k silným prostředkům, jimiž se nás, vlažné křesťany, snaží vyburcovat, Maria vystupuje vždycky jako advocata nostra (naše přímluvkyně). Vždycky zůstává matkou, rozumí nám, brání nás a upokojuje ty netrpělivější a energičtější svaté. Pokud to někoho překvapuje, měl by vzít v úvahu, že přece nejrůznější svatí nejrůznějším způsobem rozjímali o jemnosti Boží lásky, tak jako čtyři evangelisté: přestože jednali z vnuknutí Ducha Svatého, zanechali nám různé zprávy o Ježíšově osobnosti a jeho činech. A protože Maria pronikla nejvíce ze všech svatých do hlubin podstaty Boha, ukazuje nám ho tam, kde je nejvíce Bohem – a sice v jeho milosrdenství.

Terezie z Lisieux dokázala dobře vycítit tuto Mariinu mimořádnou úlohu a přitom si uvědomovala, že Bůh má vždycky poslední slovo. Tři měsíce před smrtí řekla matce Anežce: „Přece bych však chtěla mít krásnou smrt, abych Vám udělala radost. Prosila jsem o to svatou Pannu. Neprosila jsem o to Pána Boha, protože ho chci nechat dělat to, co on chce. Prosit svatou Pannu, to není totéž. Ona dobře ví, co má udělat z mých malých přání, má-li je říci, nebo ne… Je to konečně na ní, aby viděla, kde nemá na Pána Boha naléhat o vyslyšení a nechat ho ve všem konat jeho vůli.“

Stane-li se, že nedostaneme, oč jsme prosili, není to důvod k nepokoji a ke zklamání: „Když o něco prosíme svatou Pannu a ona nás nevyslyší, znamená to, že nás vyslyšet nechce. Pak je třeba nechat ji dělat podle svého a netrápit se tím.“ Člověk nesmí počítat s tím, že by mohl „vyhrát“ s Marií proti Bohu. Nemůžeme přece „vyhrát“ s modrým nebem proti slunci, vždyť slunce dochází plného lesku právě na modrém nebi. Když se tedy modlíme o něco, co se staví proti Boží vůli, Maria nám modlitbu s láskou vrátí a tím způsobí, že začneme měnit svůj přístup a přijímat Boží vůli.

Miluje skryté působení

Žít v Marii znamená bezvýhradně se svěřit její mateřské vychovávající moci. Spektakulární jednání jí není vlastní. Miluje skryté působení využívající nočního ticha a pokoje. Proto je důležité, abychom se večer před usnutím svěřovali se svým životem do jejích rukou. Jistě se skrývá velká moudrost ve starém katolickém zvyku modlit se před usnutím růženec. Když usínáme, přestáváme klást odpor. Tehdy má Maria mimořádnou příležitost utvářet nás tak, jak utvářela Ježíše ve svém lůně, když čekala na jeho narození. Bude-li náš příbytek in sinu matris (v mateřském lůně) a dáme-li jí plnou svobodu utvářet nás tak, jak si to sama přeje, začneme se pomalu v mnohém podobat Ježíšovi, protože tehdy se přece staneme dětmi jedné matky.

Wilfrid Stinissen: Mluv s nimi o Marii. Matka Boží ve svědectví Bible (Karmelitánské nakladatelství 2005). Redakčně upraveno.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou