Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Definitivní a stabilní oltáře

3. 9. 2004

Tisk

Vydání: 2004/17 Církev a média, 3.9.2004, Autor: Pavel Kopeček

Nedokončené rekonstrukce liturgického prostoru
Obětní stůl by měl být postaven „na pevno“, prý spojen se zemí, s podlahou. To jsem ale viděl jen ve zlomku kostelů. Z čeho taková myšlenka vychází? Není přece jen škoda, že liturgická reforma dle II. vatikánského koncilu (vytvořením „definitivních a stabilních“, nejlépe kamenných obětních stolů) není v tomto smyslu dokončená?
M. V., Plzeň


Centrem každého kostela či liturgického prostoru je jen oltář, a proto nedoporučuji užívání termínu „obětní stůl“. V tomto směru za sebou neseme pojmové dědictví předchozích dob.

Oltář je místem mešní oběti, ve které církev zpřítomňuje jedinou oběť na kříži. Oltář nám však připomíná i „mensu“, kterou Otec připravil pro své děti ve společném domě. Je také i tou „mensou“, za kterou Kristus zasedl se svými učedníky při Poslední večeři. Společné „stolování“ s Kristem činí z eucharistie svátost jednoty, skrze lámání chleba se máme stát jedním Tělem (1Kor 10,17).

Myšlenka společné hostiny u eucharistického stolu bez toho, aniž bychom opomenuli obětní aspekt mše, se stává podnětem nejen k hlubšímu proniknutí do tajemství eucharistie, ale i k pochopení významu oltáře. Teologicky ucelený pohled na mešní liturgii vyžaduje symbolicky vhodné a věcně trvalé ztvárnění – oltář. Oltář, jakožto střed liturgického prostoru, je místem, k němuž má směřovat pozornost celého shromážděného společenství. Je tedy řídícím prvkem celého prostoru i veškeré činnosti v něm uskutečňované.

Oltář je evidentním a slavnostním znamením Toho, který je současně knězem i obětí, oltářem i mensou, pramenem i svátostí lásky a jednoty. Z tohoto symbolického hlediska je oltář pevným a neměnným místem v celém liturgickém prostoru, kterému dává jeho vlastní identitu. Z tohoto důvodu, jak říkají církevní směrnice, má být oltář nepřenosný: „Je třeba, aby v každém kostele byl pevný oltář, který zřetelně a trvale naznačuje Ježíše Krista, Kámen živý (1Petr 2,4); ovšem (...) může být oltář přenosný. Oltář je pevný, jestliže je postaven tak, že je spojen s podlahou a nemůže být odstraněn. V kostele má být obvykle pevný a zasvěcený oltář; má být postaven odděleně od stěny, aby se kolem něho mohlo snadno obcházet a mohla se na něm slavit mše tváří k lidu“ (IGMR 2000, čl. 298 a 299).

Bezesporu by mělo být společnou snahou kněží, liturgů i architektů, aby oltáře v kostelích byly spojeny s podlahou, a tím „definitivně“ osazeny v prostoru; toto řešení je významově nejbohatší, i když není bezpodmínečně nutné.

Spolu s reformou liturgie jde ruku v ruce i „reforma“ liturgického prostoru: samostatně stojící oltář obrácený k lidu. Tato „reforma“ liturgického prostoru se většinou omezila pouze na účelová řešení, aniž by byla otázka úpravy liturgického prostoru chápána komplexně. Proto v mnoha kostelech vznikla „provizorní řešení“ tzv. obětních stolů a definitivní řešení se odsunulo do blízké či vzdálené budoucnosti.

I mým přáním je, aby se také zde pohnuly stojaté vody, což by při umělecky a liturgicky správném řešení nejen odpovídalo současnému pojetí liturgie a symbolicky obohatilo mnohé kostely, ale hlavně vedlo věřící k hlubšímu a aktivnějšímu prožívání liturgie, a tak i k postupné obrodě náboženského života.

ThDr. PAVEL KOPEČEK, odborný asistent katedry liturgické teologie na Cyrilometodějské teologické fakultě UP v Olomouci

Centrem každého kostela či liturgického prostoru je oltář.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou