Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Kultura|Dylan: důvěrně známý i úplně neznámý

Dylan: důvěrně známý i úplně neznámý

28. 1. 2025

Tisk

Jak zfilmovat legendu o dosud žijící hvězdě? Ve snímku Bob Dylan: Úplně neznámý ukázal režisér James Mangold, že to jde.

image:Image Dylan: důvěrně známý i úplně neznámý
Představitelé hvězd Joan Baezové a Boba Dylana Monica Barbaro a Timothée Chalamet. Snímek Falcon

Americký hudebník a držitel Nobelovy ceny za literaturu Bob Dylan bezesporu patří mezi nejvýznamnější kulturní postavy minulého století. Stojí za 35 studiovými alby (včetně ryze křesťanských Slow Train Coming, 1979, a Saved, 1980) a více než 600 písněmi, z nichž mnoho žije i v českém překladu a prostředí, jako ta o „Klepání na nebeskou bránu“ („Knockin‘ on Heaven‘s Door“, 1973). Současně se jedná o kontroverzní a mnohovrstevnatou osobnost, k jejímuž jádru není snadné proniknout. Z tohoto důvodu lze považovat pokus režiséra Jamese Mangolda o filmovou adaptaci Dylanovy rané životní etapy za ambiciózní. Mangold však stojí za úspěšným snímkem Walk the Line z roku 2005, který pojednává o životě další kultovní postavy americké hudby Johnnym Cashovi, a k ruce měl i knižní předlohu Elijaha Walda – a tudíž dobré předpoklady pro zdárný výsledek.

Film diváka přenáší do 60. let mezi folkové hudebníky tehdejší newyorské scény. Sem vstupuje mladý tulák s kytarou, který si nechává říkat Bob Dylan (hraje ho Timothée Chalamet). Postupně se seznamuje s největšími jmény tehdejší folkové hudby, mezi něž patří Woody Guthrie, Joan Baezová a Pete Seeger, který má na Dylanově vzestupu největší podíl. Dylan poznává nutnost osvojení si vlastní identity a skutečnost, že osobní a umělecká svoboda je mnohdy možná jen za cenu zklamání svých nejbližších. Tento Dylanův vnitřní boj vrcholí na Newportském folkovém festivalu v roce 1965, kde hudebník poprvé vystoupil s elektrickou kytarou a kapelou, ke značné nevoli svých fanoušků a kolegů. Film Dylanův boj za vlastní uměleckou samostatnost zobrazuje uvěřitelně, režisér se však rozhodl pro nejsnazší a nejbezpečnější pojetí. To má za následek určitou předvídatelnost děje. Divák, který je s Dylanovým životem obeznámen, tu navíc nejspíš nenajde nic nového. Některé pasáže bohužel působí jen jako encyklopedický výčet zásadních bodů hudebníkova životopisu.

Přesto snímek nabízí i takřka fascinující podívanou, zejména tam, kde zobrazuje Dylanova živá vystoupení. Timothée Chalamet strávil přípravou na roli šest let, kdy se naučil hrát na kytaru i harmoniku, a především imitovat Dylanův osobitý zpěvný hlas. Z celé herecké sestavy tak hudebně exceluje nejvíc, ačkoli ani Edward Norton v roli Peta Seegera a Monica Barbarová ztvárňující Joan Baezovou nezůstávají pozadu. Film je nejsilnější právě v momentech, kdy mluvený projev herců polevuje a nastupují hudební čísla. Dylanovy písně takřka vždy podbarvují danou situaci v ději a hudební scény potom často představují nejlepší okamžiky, kdy se odkrývají charaktery postav. Když například Dylanova přítelkyně Sylvie (Elle Fanningová) sleduje vystoupení Dylana a Baezové s písní „It Ain’t Me Babe“, kde hudebník zpívá: „já nejsem ten, kterého hledáš“, působí Dylanova hudba jako funkční dokreslení zlomu v Sylviině příběhu.

Kromě Dylanova vztahu se Sylvií je značná část filmu věnována dynamice mezi ním a Petem Seegerem. Jejich odlišné přístupy k folkové hudbě se střetávají v jemných narážkách, a konfl ikt tak probíhá spíše na pozadí, což filmu dodává na hloubce, kterou jinak zčásti ztrácí vinou svého značně přímočarého vyprávění. Hudební a vizuální složka filmu či herecký výkon především Timothée Chalameta však zajišťují, že celkový výsledek je přinejmenším lehce nadprůměrný.

Bob Dylan: Úplně neznámý. Režie James Mangold (USA 2024).

Autor je hudebník a publicista.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou