Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Doma|Znalost češtiny je pro ně základ

Obsah:

Úvod Doma

Znalost češtiny je pro ně základ

20. 5. 2025

Tisk

S dětmi s odlišným mateřským jazykem pracuje např. nezisková organizace Člověk v tísni. Jaká je její zkušenost se zapojením ukrajinských dětí a mladistvých do české společnosti?

image:Image Znalost češtiny je pro ně základ
Čeština je pro ukrajinské děti důležitá k tomu, aby si našly kamarády, neizolovaly se a zlepšilo se jejich psychické prožívání nelehké životní situace. Snímek Profimedia

„Žáky podporujeme hlavně ve zvládnutí češtiny a doučujeme je individuálně, ve skupině i online. Náš pracovník přichází do školy či rodiny a dítě může přijít i k nám,“ vysvětluje pro KT Jana Zbožínková, metodička Podpory vzdělávání, a pokračuje: „Čeština je nástrojem k integraci do společnosti, aby si žáci našli kamarády, neizolovali se a zlepšilo se jejich psychické prožívání. Čím je dítě mladší, tím lépe jeho integrace probíhá.“ Potřeby žáků jsou podle pracovnic Člověka v tísni od začátku války podobné. „Když se ošetří znalost češtiny, bydlení a zaměstnání rodičů, rodina se stabilizuje a někdy vyplave i potřeba psychologické pomoci. Objevuje se problematika vztahů a trávení volného času,“ popisuje Zbožínková.

Od roku 2022 pomohl Člověk v tísni více než 2 500 ukrajinským dětem, mladistvým a jejich rodičům. Na začátku podporovali všechny, poté rodiny ohrožené horšími sociálními podmínkami. „Teď pracujeme se žáky na druhém stupni základních škol. Ti mají méně času na integraci než mladší děti,“ podotýká Zbožínková a dodává: „Jde nám o to, aby starší žáci nevypadli ze vzdělávacího systému a hlásili se na střední školy.“ Je také důležité, aby ukrajinské děti a teenageři vytvářeli s těmi českými podobné věkové skupiny.

Veronika Kartáková, metodička pro vzdělávání ukrajinských dětí, se zaměřuje právě na teenagery: „Když jsou v Česku mladí Ukrajinci delší dobu, potřebují si češtinu vyzkoušet, mluvit o tom, co se kolem nich děje, protože zde zažívají nový sociální a kulturní kontext. Sledujeme jejich velkou nejistotu vzhledem ke změnám politické situace. Když se mluví o příměří na Ukrajině, teenageři říkají: ‚Studuji v Česku dva roky střední školu. Když se vrátím zpátky, uznají mi to?‘ Pro všechny to musí být psychicky náročné.“

„Buddy“ programy

Pro mladé Ukrajince vytvořila Kartáková s kolegy tzv. buddy programy: „Spárujeme ukrajinského a českého teenagera stejného věku a ošetříme jejich první kontakt tak, aby měli něco společného, rádi spolu trávili čas a vzájemně se obohatili. Nesmí to být ve smyslu: ‚Já tady někoho zachraňuju.‘ Pro mladé Ukrajince je to bezpečné prostředí, kdy se nebojí mluvit česky. Navíc jsem nenarazila na českého dobrovolníka, který by mluvil ukrajinsky.“

Podstatným tématem jsou pro ukrajinské deváťáky přijímací zkoušky na střední školy. „Ukrajinští uchazeči mohou písemný test z češtiny nahradit ústním pohovorem, což je pro ně určitě lepší varianta. My jim s přípravou na pohovor pomáháme a spolupracujeme na tom, aby se rozmluvili a necítili při používání češtiny ostych,“ říká Kartáková. Člověk v tísni podporuje i ukrajinské rodiče, aby se zorientovali v českém vzdělávacím systému a podali dítěti přihlášku na střední školu.

Podpora pro školy

Pro učitele zpracoval Člověk v tísni témata, s nimiž se mohou při výuce ukrajinských žáků setkat. Veronika Kartáková vytvořila vzdělávací online kurzy pro pedagogy: Děti s odlišným mateřským jazykem v české škole a Děti s odlišným mateřským jazykem v české škole – příběhy pokračují. Učitelé zdarma získají tipy, jak učivo přizpůsobit. Dle Zbožínkové hraje velkou roli ve zvládání integrace dětí jak přístup školy a komunikace učitelů s rodinou, tak dostupnost podpory pro učitele při práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem. „Člověk v tísni spolupracuje především s žáky, u nichž spolupráce se školou selhává. Anebo přichází noví uprchlíci, kteří potřebují počáteční podporu,“ doplňuje Jana Zbožínková.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou