Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Doma|Pohřbívání v různých tradicích

Obsah:

Úvod Doma

Pohřbívání v různých tradicích

27. 5. 2025

Tisk

Jakkoli se téma smrti a pohřbívání týká každé rodiny, obvykle ho vytěsňujeme a málo o něm mluvíme. Přitom jde o silné téma, které je společné všem lidským kulturám. S ALENOU SCHEINOSTOVOU hovoříme o její nové knize Smrt a umírání v náboženských a etnických tradicích (Cesta domů 2025), jež to dokládá.

image:Image Pohřbívání v různých tradicích
Jednoduché symboly jako vodní hladina či hořící svíčky propojují různá vyznání i lidi bez vyznání a rozumějí jim i děti. Také těm tak umožníme se se zemřelou babičkou nebo dědou rozloučit a cítit se jako součást rodiny, která je nese. Snímek archiv Ke Kořenům

Co tě přivedlo k tomu, zabývat se smrtí a umíráním?

Pro Cestu domů jsem už dřív připravila knihu Sebevražda… a jak dál?! (2023), která otevírala edici publicistických sborníků zaměřených na praktické otázky kolem umírání a smrti. Nakladatelství i já jsme měly zájem ve spolupráci pokračovat. Ukázat čtenářům bohatství a šíři podob loučení, jaká se i dnes v našich zeměpisných šířkách nabízí, se mi pak zdálo zvlášť smysluplné. Navíc křesťanské pohřební obřady a zvyky znám, ale ty další už moc ne – a tak jsem byla sama zvědavá, jak je to u lidí sekulárních nebo třeba u židů či muslimů, co jsou jen poučky z etnografických studií a co se dnes doopravdy praktikuje a proč. A pak tu bylo přání nabídnout lidem, jimž někdo zemřel (a to budeme dříve či později my všichni), „vzorníček“ možností, jak se také mohou rozloučit. Co vyžaduje a co umožňuje zákon, co nabízejí církve, jaké existují služby a na koho se obrátit.

Co může být na způsobech a přístupech k pohřbívání v různých dobách i kulturách zajímavého pro dnešního člověka? Čím nás mohou inspirovat?

Oslovilo mě, že si veškeré civilizace a kultury na světě, co jich v dějinách bylo, uvědomovaly, že odchod na „onen svět“ je závažné a důležité období pro umírajícího i pro jeho komunitu a že si žádá své. V knize vedu rozhovory zhruba s patnácti reprezentanty různých náboženství, etnik či světonázorů (o historický pohled se pak v důkladné studii postaral religionista Radek Chlup) a všichni se shodují, že nelze zemřelé tělo jen tak někde odložit, zármutek uzavřít a jít dál, jako by se nic nedělo: smrt blízkého je bytostná zkušenost, kterou je potřeba se vší vážností prožít a odžít. Zvykové nebo rituální odlišnosti (a že jich je vlastně překvapivě málo) v jednotlivých náboženstvích a kulturách už jsou pak spíš jen různými formami vyjádření stejné zkušenosti a stejné potřeby. Jakoby různými kostýmy a rekvizitami k odehrání téhož divadelního kusu: toho, jak doprovodit umírajícího, potažmo zemřelého z tohoto života někam, kde už na něho nedosáhneme, aby mu bylo dobře a abychom dokázali dál existovat bez něj. Ještě více se mi tak potvrdilo, že trend kremací bez obřadu, který je i v Česku na postupu, není šťastný ani pro sekulárního člověka a že se upuštěním od loučení zbavujeme i důležitého zdroje pro svůj další život i pro to, jak sami sobě rozumíme a jak si sami sebe vážíme.

Ostatně když dojde k tragédii, jako byla střelba na Filozofické fakultě UK, ukazuje se, že pro část společnosti je loučení pořád důležité. Co to o nás vypovídá?

Potvrzuje to mou předchozí větu. Vyrovnávat se se smrtí potřebujeme. Pokud jde o smrt přirozenou, očekávanou, ještě ji zvládneme jen tak „přejít“. V případě tak strašné, kruté a nespravedlivé smrti, jako byla několikanásobná vražda nevinných mladých lidí na Filozofické fakultě, více cítíme, že to nebylo „správně“ v řádu věcí. A že je potřeba řád zase usmířit a narovnat. V Radkově studii, ale třeba i v kapitole o romských pohřebních zvycích a nakonec i v českém folkloru bys narazil na představu, že zemřelý, kterému se ukřivdilo, nebo nespravedlivá, tragická smrt vyžadují zvláštní obřady na usmíření křivd. Jsem přesvědčená, že jde o starobylé nastavení, které si i jako dnešní společnost neseme v sobě, ačkoli si ho většinou neuvědomujeme. A proto pak mají lidé potřebu přicházet na místa tragédií se svíčkami a květinami, a spontánně tak projevovat soustrast a zármutek. Líbí se mi, že v zemích na západ od nás vycházejí této potřebě vstříc právě i katolické farnosti a po tragických nehodách či střelbách obvykle dávají některý ze snadno dostupných kostelů v místě k dispozici pro tyto projevy truchlení a jako bezpečný prostor, kde se ztišit, plakat a vzpomínat, kde nechat vzkaz v kondolenční knize atd., zkrátka kde toto vybočení z řádu věcí „strávit“.

Zvláštní kapitoly jsou v knize věnovány křesťanskému či církevnímu prostředí. Co všechno je zde pojednáno?

Katolickou pohřební liturgií provádí P. Miloš Szabo, který se mj. netají roztrpčením, že i lidé označující se za katolíky leckdy své staré nechávají bez svátosti nemocných a nezajistí jim křesťanský pohřeb. O pravoslavných zvyklostech mluví ukrajinský kněz Vasilij Čerepko, který slouží v pražské farnosti sv. Cyrila a Metoděje. Popisuje například, jak své mrtvé vyprovázejí současní ukrajinští uprchlíci u nás: protože pravoslavní nevolí kremaci, převážejí se celá těla domů na Ukrajinu a drahé převozy leckdy rodinám financují štědří dárci z jejich komunity. Za evangelíky hovoří brněnský farář a publicista Ondřej Macek. Zajímavé pro mě bylo sledovat, že zatímco u katolíků a pravoslavných se obřady více soustředí na zesnulého a spásu jeho duše, u evangelíků se klade důraz na útěchu pozůstalých, protože duše už je v Božích rukou a mimo lidský dosah. Jaroslav Šebek pak přispěl kapitolou o papežském pohřbu, který ostatně máme nyní všichni v živé paměti. A dominikánka Benedicta Hübnerová vypráví, jak to chodí, když zemře sestra v klášteře.

Zavítáme také do světa židovství, islámu či buddhismu. Nastává i zde proměna či ústup od zavedených tradic?

Je to tak. Vhled religionisty a islamologa Martina Klapetka byl pro mě zajímavý právě tím, že ukazuje, jak se základní muslimská pravidla v praxi proměňují v evropských komunitách, podle možností a zákonů v jednotlivých státech včetně Česka (ne všude je např. možný pohřeb bez rakve, jen v rubáši, který islám ideálně předepisuje) a podle konkrétní islámské tradice či země původu. Dříve jsem také nevěděla, že jsou u nás hned tři muslimská pohřebiště a dvě nadace, které rodinám pomáhají vypravit pohřeb a rozloučit se podle náboženských pravidel. U židů jsem pak představila pohřební bratrstvo Chevra kadiša, jež u nás existuje od 16. století, a jeho služby, které v současnosti poskytuje zhruba dvaceti zemřelým ročně – zpravidla přeživším holokaustu. Ale také jsem zahrnula informaci o židovských pohřebištích u nás a o osudu židů a jejich hřbitovů za nacismu a později za komunismu, kdy ničení pohřebišť bylo další metodou, jak zneuctít a vyhladit celý národ.

Jaké další zajímavé vhledy kniha nabízí?

O jejich zvyklostech i představách posmrtné existence jsem si povídala ještě třeba s českými Romy nebo Vietnamci. A nerada bych opomněla kapitoly věnované alternativním a ekologickým pohřbům. Přibývá totiž spolků, jež pozůstalým pomáhají uspořádat pohřeb a zorganizovat rozloučení tak, aby byly „jejich“. Aby neměli pocit, že jde o strašidelnou, tragickou a bezútěšnou chvíli v nepříjemném prostředí, kde se vykonávají jakési podivné úkony, co jim nedávají smysl. Ale aby se nebáli uspořádat si věci po svém. Pokud o to stojí, aby si svého zemřelého sami připravili k pohřbu, nechali ho uložit třeba na přírodní hřbitov, kterých už je u nás několik počínaje pražskými Ďáblicemi; aby zapojili děti a nechali je třeba napsat dědovi vzkaz na urnu z papírmaše nebo na balonek, který společně vypustí do nebe. Zdá se, že i lidé, kteří se dnes nehlásí k žádné náboženské tradici, leckdy bytostně potřebují, aby zlomové situace jejich životů, jakou smrt blízkého bezesporu je, měly přesah, vertikálu, aby tam s nimi byl Bůh. A je hodné povšimnutí, že se pak i v této „pohřebácké alternativě“ vracejí ke stejným úkonům a symbolům, jaké po staletí používá církev: plamen svíčky, voda, ticho, prožitek ve společenství nebo hlína, z níž se zvedá zase nový život.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou