Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Doma

Obsah:

Úvod Doma

Od redakčního kávovaru

5. 11. 2024

Tisk
image:Image Od redakčního kávovaru

V čase Dušiček přemýšlíme nad vyústěním vlastního pozemského života hlouběji než jindy. Vedle Vánoc je to patrně poslední velký svátek blízký lidem napříč společností, bez ohledu na to, zda chodí do kostela nebo „kolem kostela“. Potřebu vyrovnat se se smrtí blízkých a s vlastní smrtelností obřadným způsobem potvrdil výzkum, který po pandemii vedla antropoložka Olga Nešporová. O jeho výsledky obohatila svou dřívější knihu O smrti a pohřbívání, kterou v tomto doplněném vydání nedávno vydalo brněnské CDK (2024). Kromě podob covidového truchlení se v ní dočteme o loučení dle různých náboženských tradic, o tom, jak si naši nekostelní sousedé představují existenci po smrti anebo kdo a proč staví a udržuje všechny ty pomníčky u silnic.

Před Velikonoci jsme v KT psali o Křížové cestě z Krickerhau – instalaci, kterou kurátor Norbert Schmidt připravil do pražského kostela Nejsvětějšího Salvátora z obrazů křížové cesty poničených při dopadu šrapnelu. V rozhovoru, který jsme spolu vedli, Schmidt vysvětlil, že tuto křížovou cestu její tvůrce kopíroval z dobově oblíbené předlohy akademického malíře Martina von Feuersteina. Jeho čtrnáctero zastavení z roku 1989 bylo prý tak oblíbené, že si křížovou cestu podle něj nechávali namalovat v nejedné německé farnosti i na území dnešní České republiky. Norbert Schmidt zmiňoval Louny. Jednotlivé výjevy mi ale stále cosi povědomého připomínaly. A tak jsem si začala pečlivěji všímat, co vidím na zdech kostelů, kam chodím nejčastěji. A co byste řekli? „Feuerstein“ visí ve všech třech: u sv. Antonína v Praze 7 vyvedený jako monochromatické dřevořezby, v Horní Vltavici jako dřevořezby polychromované a ve Vimperku v podobě olejomaleb. Ne, nemohu tvrdit, že bych byla na mši pokaždé tak usebraná. Spíš platí, že na co se díváme neustále, už ani nevnímáme. Ke své škodě.

V listopadu je nejvyšší čas přemýšlet nad výběrem kalendáře na nadcházející rok. Tentokrát mi rozhodování usnadnila trojice Karel Rechlík, Stanislav Skřička a Zdeněk Šiffel, která připravila jedinečný počin: krásný velkoformátový kalendář, jenž dokumentuje vzkříšení slavného poutního místa v Neratově. Barevné fotografie obnoveného chrámu a jeho okolí doprovází katolické kalendárium i texty k zamyšlení.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou