Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Valčík s Bašírem pátrá po ztracené minulosti

29. 1. 2009

Tisk

Vydání: 2009/5 Svobodné ženy po třicítce, 29.1.2009, Autor: Lukáš Jirsa

Válečné animované drama izraelského režiséra Ariho Folmana Valčík s Bašírem sbírá nejrůznější filmové ceny po celém světě. Dosavadním vrcholem je Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film a čerstvá nominace na Oscara. Folman vypráví svůj vlastní příběh o hledání ztracených vzpomínek, které jsou příliš hrůzné na to, aby si je člověk pamatoval a přitom se nepomátl. Právě probíhající izraelsko-palestinský konflikt bohužel ukazuje, že je Valčík s Bašírem filmem nanejvýš aktuálním.

Ari Folman začínal jako dokumentarista a českému publiku může být známý díky svému celovečernímu debutu Svatá Klára (1996), který byl inspirován románem Pavla a Jeleny Kohoutových. Snímek o dívce schopné předvídat budoucnost tehdy získal mnohá ocenění a pozitivní kritické ohlasy po celém světě. Folman se podílel i na natáčení několika úspěšných izraelských seriálů a Valčík s Bašírem je jeho velikým návratem na mezinárodní scénu. Již dávno jsou pryč doby, kdy se kladlo rovnítko mezi animovaný film a film pro děti. Valčík s Bašírem je kvůli hrůzné pravdivosti svého obsahu naopak filmem výhradně pro dospělé a dokazuje, jakou sílu v sobě skrývají současné možnosti animace. Film začíná děsivým snem, v němž se žene městem za zvuků dynamické elektronické hudby tlupa rozzuřených psů. Animace na tísnivosti nijak neubírá, naopak. Podobných výjevů, které v divákovi zůstanou na dlouhou dobu, obsahuje animovaný dokument Valčík s Bašírem celou řadu. Folman od začátku natáčení věděl, že autobiografický příběh o hledání zapomenutých prožitků chce udělat jako animovaný film. Díky tomu se totiž mohl vyhnout „mluvícím hlavám na černém pozadí“ a své pátrání po minulosti mohl ztvárnit mnohem svobodněji a dynamičtěji. Prostřednictvím rozhovorů se svými bývalými spoluvojáky se snaží dopátrat podrobností o masakru, jenž se odehrál v roce 1982 ve dvou libanonských utečeneckých táborech – v Sabře a Šatíle. Přívrženci právě zabitého libanonského vůdce Bašíra Džamáíla tam tehdy během tří dnů postříleli přes 3 000 nevinných civilistů, převážně starců, žen a dětí. Vše za tiché nečinnosti a vědomí izraelské armády. Ari Folman byl tehdy při tom, přesto mu v paměti z těchto událostí nezůstalo vůbec nic. Režisér na své cestě do hlubin vlastní minulosti hovoří i s psychology, kteří ve válkou neustále zmítaném Izraeli vědí o potlačených vzpomínkách mnohé.

Podobnost čistě náhodná?

Svým osobním pátráním režisér míří k jasnému poselství: hrůzy války nemůžeme ničím ospravedlnit. „Válka je neuvěřitelně zbytečná věc. Vůbec není taková, jak to znáte z amerických filmů. Žádná sláva, žádné hrdinství. Ve skutečnosti probíhá tak, že nějaký mladíček ani neví, kam jde, střílí, ani neví na koho, je zastřelen nebo postřelen, ani neví kým, a pak se vrací domů a snaží se na všechno zapomenout. Někdy se jim to podaří, ale většinou ne,“ říká režisér. Kromě vzpomínek na armádní život ukazuje Valčík s Bašírem i zásadní střet dvou světů: války a obyčejné každodennosti ve zdánlivém míru. Zatímco někteří bojují na frontě, jiní prožívají své první lásky, starají se o domácnost a ani netuší, co se odehrává nedaleko jejich soukromých životů. Tato skutečnost platí i pro diváky, kteří film sledují. A v tom právě spočívá největší síla tohoto výjimečného filmu: Svou razancí, srozumitelností a aktuálností nás dokáže vytrhnout z našeho nezájmu o okolní svět. Právě probíhající konflikt v Gaze je totiž až nepříjemně podobný tomu, co se odehrávalo před více než dvaceti lety mezi Izraelem a Libanonem. Zatímco vůči večerním krátkým a zcela realistickým šotům v televizním zpravodajství jsme již imunní, tento animovaný film má paradoxně alarmující dopad. Dokazuje, že i skrze animovaný film (a umění obecně) je možné sdělit něco podstatného o skutečném světě.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou