Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Svatomikulášská tradice nejen v Holandsku

2. 12. 2008

Tisk

Vydání: 2008/49 Marta a Marie v adventu, 2.12.2008, Autor: Martin T. Zikmund

Svatý Mikuláš je součástí nejen české, ale i evropské kultury. Je tomu tak díky obyčejům, které jsou s ním spjaty. Jednou ze zemí, kde tento svátek zapustil nejhlubší kořeny, je Holandsko. Nejspíš proto, že sv. Mikuláš je i patronem námořníků a Holandsko je tradiční námořní velmocí.

„Holandská tradice sv. Mikuláše je dostatečně odolná vůči degeneraci,“ sděluje KT holandský církevní historik Peter Moreé a dodává: „Komerční snahy o zavádění amerických Santa Klausů zde nemají velkou odezvu.“ Sv. Mikuláš podle holandské tradice vždy připlouvá ze Španělska. Na břehu vystoupí z lodě, má na sobě biskupskou mitru a plášť červené barvy, sedne si na bílého koně, vedle sebe má černého Petra – a tak prochází celým Nizozemím. Jeho zvláštností je, že kráčí po střechách domů. Děti mu chystají 5. prosince večer u domácího krbu slámu a mrkev pro jeho koně, ráno pak najdou na témže místě dárky. „V tom se holandský zvyk liší od českého – dárkový večer spadá na 5. prosince, nikoli na 24. prosince,“ vysvětluje Moreé. V Holandsku se prý sice na Štědrý den také dávají dárky, ale v mnohem menší míře než na sv. Mikuláše. Vánoce si tak podle něj pořád udržují hlavně rovinu duchovní, zatímco mikulášská tradice je orientována zejména na děti a zábavu.
Důvod, proč se americké zvyky nemohou v Holandsku tolik uchytit, je podle Moreého ten, že americký Santa Klaus se vyklubal právě z „holandského“ sv. Mikuláše. Když se totiž holandští osadníci stěhovali v 19. století do Ameriky, přivezli si s sebou i své zvyklosti, včetně svatomikulášské tradice. A právě ta v USA zlidověla a postupně se rozvinula po svém. Začalo to už změnou názvu, neboť holandské slovo „Sinterklaas“ (sv. Mikuláš) ostatní Američané neuměli vyslovit, a tak této postavě začali říkat „Santa Klaus“. Rozdíl je také v tom, že „americký Mikuláš“ přináší dárky až o Vánocích, přijíždí na sobech a později byl (a dosud je) masivně využíván obchodními řetěžci v rámci předvánoční reklamy.

PROMĚNY I U NÁS
Podobně jako v Holandsku byl i v německých a českých zemích svátek sv. Mikuláše po dlouhá staletí hlavním dnem v roce pro obdarovávání dětí. Podnět k jeho přesunu na vánoční svátky a zároveň k „přejmenování“ dárce dal německý reformátor Martin Luther, který odmítal podporovat kult světců. Svatého Mikuláše mělo podle Lutherovy představy v přinášení dárků nahradit Jezulátko („Christkind“), a to se i ujalo. Od 16. století v evangelických a později také v katolických rodinách začaly být děti obdarovávány až o Vánocích, a to „Ježíškem“. Svatomikulášská tradice však přesto nezmizela.



CÍRKEV V NĚMECKU PROTI „ČOKOLÁDOVÉMU JEŽÍŠI“

Kritiku německé církve si vysloužil podnikatel Frank Oynhausen, který uvedl na trh čokoládovou figurku Ježíše. Cukrovinka s názvem „Sweet Lord“ zabalená ve zlatém papíře se prodává po tisících. Oynhausen tvrdí, že čokoládového Ježíše uvedl na trh, aby vrátil Vánocům část jejich náboženských hodnot. „Začal jsem přemýšlet, jak bych mohl znovu zavést do tohoto komercializovaného světa alespoň některé tradiční náboženské hodnoty,“ brání se podnikatel. Německá evangelická církev to ale vnímá jinak a čokoládového Ježíše označila za „nechutnost“. Stejný názor zastává i katolická církev. „Je příšerné, když je Ježíš zabalený v pozlátku a prodává se vedle čokoládových zajíčků, jedlých tučňáků a lízátek,“ nechal se slyšet mluvčí arcibiskupství Paderborn Aegidius Engel.
(čtk)
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou