Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Odpověď na petici: začátek dialogu

29. 1. 2010

Tisk

Vydání: 2010/5 Násilí v rodině, 29.1.2010, Autor: Jan Paulas

V kostele sv. Vojtěcha v pražských Dejvicích to mělo podle očekávání minulou sobotu pořádně jiskřit. Ze všech koutů republiky se sem totiž sjeli ti, které zajímá liturgická hudba, jsou v této oblasti aktivní a zejména hledají odpověď na otázku: Jaká hudba je pro liturgii vhodná a jaká už ne? To vše ve světle nedávné petice a sporu kolem hudby během loňské papežské mše ve Staré Boleslavi.

Společná liturgická komise pražské arcidiecéze a plzeňské diecéze nejprve před časem zmíněnou petici odmítla (Otevřený dopis mladých lidí všeho věku o liturgii) a současně slíbila, že k této problematice uspořádá zvláštní studijní den. Ten proběhl právě 23. ledna. Velké očekávání zcela zaplněného sálu potvrdila jedna z účastnic, lékařka Renáta Škaloudová: „Jako maminka osmi dětí jsem sem přijela proto, abych našla řešení konfliktu, který vznikl kolem tzv. otevřeného dopisu. I moje děti měly na věc úplně rozdílné názory, a tak se spor rozhořel také u nás doma. Musela jsem hledat nějaké řešení k uklidnění situace, což mi poskytla kniha Benedikta XVI. Duch liturgie. Očekávám však, že na tomto setkání zazní řešení do budoucna, jak se v této věci orientovat.“ Ten, kdo čekal, že se do sebe signatáři petice a její odpůrci hned od začátku pustí, musel být zklamán. Šest přednášek totiž mířilo k hlubším problémům, než byl jeden konkrétní případ: Jak vést dialog mezi církví a mládeží o hudbě? Jaké výrazové prostředky dnešní mládež oslovují? Lze vůbec mluvit o „hudbě mladých“? Co je to liturgie? Má liturgická hudba nějaká závazná kritéria? Má moderní hudba své místo v liturgii? I reakce účastníků byly vedeny snahou dobrat se odpovědí. Ostatně ke vzájemnému naslouchání a empatii vyzval přítomné hned v úvodu kardinál Miloslav Vlk. „Za důležité pokládám už to, že sem přišli lidé různých názorů i z různých společenství a začali spolu o věcech hovořit a přitom poznávat názory toho druhého. Není zapotřebí psát petice, ale mluvit mezi sebou. To je ten správný styl v církvi. Jsem rád, že se to děje a že zde probíhá dialog o podstatě věci,“ sdělil pro KT kardinál Vlk. Na studijním dnu ovšem nechyběly ani emoce. O tom, že nedávný spor kolem otevřeného dopisu je stále živý, svědčily hlavně spontánní reakce účastníků na některé pronášené názory. Snad největší ohlas – od salv smíchu až po bouřlivé potlesky – sklízel jeden z organizátorů dne, Jiří Kub ze Společnosti pro duchovní hudbu. Na druhé straně zazněly názory, jež našly souznění v obou táborech. Například P. Jan Balík zdůraznil potřebu další formace kněží a varhaníků, a to i k otevřenosti vůči různým hudebním projevům, „aby ten, kdo má rád mešní zpěvy, vnímal, že jsou lidé, kteří zase rádi zpívají z kancionálu“. Leccos by podle něj vyřešila placená místa varhaníků. „Takový varhaník by ale pochopitelně musel splňovat jiná kritéria než ten, který to dělá jen dobrovolně. Spolu s knězem by pak formoval hudební cítění všech farníků, nacvičoval s nimi nové písně apod. Jsem si ale vědom, že v tuto chvíli, kdy není na platy, je to nereálné.“ Asi nejvíce nového sdělil posluchačům příspěvek sociologa Marka Fraňka o hudebních preferencích mládeže. Účastníkům totiž rozkryl hudební svět mladých v trochu jiném světle, než jak bývá v církvi tradičně vnímán: mladý člověk = kytara. „Možná v 60. letech v době generační vzpoury se dalo říct, že hudba s kytarou je charakteristická pro nemalé procento mladých, ale hudební preference dnešní mládeže jsou mnohem rozrůzněnější a rozpadají se do mnoha subkultur,“ říká Marek Franěk, a proto je skeptický, zda lze hudbu mladých vůbec definovat. Zároveň upozorňuje na paradox: „Vzpomínám na první rytmické mše v kostele někdy počátkem 70. let, jakou přitahovaly pozornost lidí, i nevěřících. Těm lidem bylo tenkrát dvacet – a teď si spočítejte, kolik jim je dnes. Pro dnešní mladé lidi byste museli do kostela vpustit spíš techno, aby to bylo srovnatelné s šedesátými lety.“

NESTAČÍ ZBOŽNÉ VERŠOVÁNÍ

Společný zájem na tom, jak pozvednout duchovní a liturgickou hudbu, pokládá biskup František Radkovský za největší přínos celého setkání. „Náš přístup musí být pastýřský, musí mít na paměti, že jsme povoláni ke všem, že máme oslovovat staré i mladé, tradiční věřící i ty hledající či náhodně příchozí. A to srozumitelným způsobem, tedy i hudbou, která je jim blízká. Ta ovšem musí být kvalitní,“ podotkl biskup Radkovský, a současně proto vyzval přítomné hudebníky, aby se snažili skládat nové věci. „Ne všechno, co se v kostele zpívá, je kvalitní – a to není namířeno jen na písně s kytarou, ale i na písně z kancionálu. Je potřeba, aby zde vznikaly nové věci, které budou odpovídat jak po stránce textové (musí vycházet z Písma svatého a nebýt jen zbožným veršováním), tak po stránce hudební,“ zopakoval pro KT biskup Radkovský a upozornil, že většina mešních písní vznikla již v 19. století. „Uvědomme si, že tyto písně měly tenkrát jinou funkci, než mají dnes. Dřív to byly písně k liturgii, ale dnes jsou její součástí, což na ně klade mnohem větší nárok.“

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou