Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Odešel hrdina života i jeviště

6. 6. 2006

Tisk

Vydání: 2006/23 Agresivita v nás, 6.6.2006, Autor: Jaroslav Someš

Často slýcháme oprávněné stesky, že české divadlo dnes trpí nedostatkem velkých osobností. (Vlastně se to netýká pouze divadla, ale celé naší současné kultury, ba celé společnosti.) Boris Rösner v tomto smyslu nesporně patřil k vzácným výjimkám. Snad jako jediný ze své herecké generace mohl být už za svého života právem řazen do galerie bardů českého jeviště, jejichž jména známe z historie. Navázal na jejich odkaz ve stěžejních rolích klasického repertoáru. Dramatickou sílu a výbušnost ovšem dokázal - po vzoru svého hereckého učitele Václava Vosky, k němuž se nikdy nepřestal hlásit - propojit s úsporností hereckých prostředků a s niternou citlivostí.
S divadlem byl spjat celým svým životem. Byl herecké dítě, v zákulisí od mládí vyrůstal, takže nebylo divu, když přes dočasné úvahy o studiu medicíny nastoupil na divadelní fakultu pražské Akademie múzických umění, kterou v roce 1973 absolvoval. Jeho prvním působištěm se stalo liberecké Divadlo F. X. Šaldy, odkud po šesti letech přešel do Městských divadel pražských a v roce 1987 se stal členem činohry Národního divadla v Praze. Jeho ostře řezaná tvář a výrazný, osobitě zabarvený hlas ho od počátku předurčovaly k charakterním rolím, jako byl Tulák ve hře bratří Čapků Ze života hmyzu, Arbenin v Lermontovově Maškarádě, Salieri v Shafferově Amadeovi (tu roli převzal právě po Václavu Voskovi, který zemřel), Ibsenův Peer Gynt, Mefisto v Goethově Faustovi a řada postav shakespearovských.

ŠLECHTIC ŽIVOTA I JEVIŠTĚ
Vrcholem jeho herecké tvorby se stala sezóna 2003-4, v níž se setkal se třemi výjimečnými úkoly - se Cyranem z Bergeracu (v Divadle pod Palmovkou), se Schmittovým Frederickem (v Divadle ABC) a na své domovské scéně s Moliérovým Lakomcem, za nějž získal všechna tři nejvyšší herecká ocenění - Cenu Divadelních novin, Cenu Alfréda Radoka i Thálii. Bezprostředně po tomto triumfu však těžce onemocněl. Nevyléčitelné chorobě čelil s mužnou statečností. S vážnými zdravotními problémy se přitom potýkal už dlouho předtím, ale nikdy to nedával znát ani v osobním životě, natož na scéně. Také v tom, jako vůbec v celé jeho osobnosti, bylo cosi cyranovského. I on bytostně toužil „být volný v každý čas“, i on se dokázal „bít pro ano a ne“, i on si až do konce svých dnů zachoval „čistý štít“ - lidský i umělecký. Nepřátelil se snadno a s kdekým, ale když, tak věrně a vytrvale. Nerozdával se v drobných, pečlivě vážil každou hereckou nabídku, a ačkoli se neobjevoval v tuctových seriálech, které jsou dnes hlavní zárukou popularity, patřil k našim nejznámějším a nejuznávanějším hercům. Na filmovém plátně se objevoval málo, spíš před televizními kamerami. Často se věnoval dabingu, byl výborným recitátorem - stálým hostem pražské Violy. Těžištěm jeho práce však zůstávalo jeviště. Řadu let vychovával novou hereckou generaci na pražské DAMU, kde byl milovaným učitelem, otcovsky přísným i chápavým.
Teprve čas odhalí všechna prázdná místa, na kterých bude Rösnerova výjimečná osobnost chybět. Jeho místo v novodobé historii českého divadla je však už dnes pevné a trvalé.

„Čím je člověk starší a nabývá vlastních zkušeností, tak - hlavně v souvislosti s úmrtími svých blízkých - diskutuje o přítomnosti víry v sobě... Když moje matka ve třiapadesáti letech umírala, poprosila mě, abych jí přivezl růženec po její mamince. Nebyla sice praktikující katolička, ale tu víru měla v sobě. Když je člověk opravdu v těch posledních chvílích života, tak se k Bohu obrací... Je to v nás zakódované, víra má uzdravující účinek. Apropó, všimla jste si, jaká slova nejčastěji vyslovujeme ve chvíli, kdy je nám nejhůř? Maminko nebo Pane Bože. Říkají je i ti, co o sobě tvrdí, že jsou bezvěrci.“
BORIS RÖSNER (rozhovor v KT 30/2004)


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou