Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Hlavní karlovská výstava překvapí a ohromí

31. 5. 2016

Tisk

Jednou z vrcholných připomínek letošního 700. výročí narození Karla IV. je první česko-bavorská zemská výstava Císař Karel IV. 1316–2016, pořádaná ve Valdštejnské jízdárně v Praze.

Vydání: 2016/23 Češi putovali za Božím milosrdenstvím, 31.5.2016, Autor: Václav Sokol

Příloha: Perspektivy 23



Středoevropská společnost a její umění trpěly počátkem 14. století chudobou a neuspořádanými poměry. V době Karlova panování sem začaly pronikat životodárné podněty ze západu, které ale nezastínily osobitost místních umělců a řemeslníků. Na výstavě ve Valdštejnské jízdárně k tomu nalezneme mnoho dokladů. Krásné madony, kterými expozice začíná, jsou už vrcholná díla: před Zbraslavskou madonou v zelené, modré a zlaté divák vzpomene na brněnskou červenozlatou Madonu z Veveří. Z Janova zapůjčili část mramorového náhrobku Markéty Brabantské (1313), v němž se autor Giovanni Pisano už dotýká renesance. Noblesa dřevěné madony z Rouchovan podobně jako pozdější deska vyšebrodského Ukřižování prozrazují vliv francouzských dílen.
Na výstavu se vrátili naši „vyslanci“ z Ameriky: tzv. desky Morganovy (dva malé obrázky neuvěřitelné jemnosti ze 14. století) z galerie v New Yorku a košátecká Smrt Panny Marie ze stejné doby, podobná tvorbě Mistra vyšebrodského, z Bostonu. Řada významných exponátů je z Norimberka, např. z kostela svaté Marty pochází veliké barevné okno rodiny Grossovy. Do Valdštejnské jízdárny se vešlo téměř 170 nádherných objektů: tkané textilie, nádoby z ametystu a sardonyxu, nikdy nevídané iluminované rukopisy z velkých evropských knihoven, listiny s pečetěmi, koruna římského krále Karla IV. z Cách, sochy, obrazy i řemeslná díla. Výstava je doprovázena informacemi o Karlově době a citáty z textů vladařových současníků.
Veřejné a soukromé bylo u Karla IV. v rovnováze, někdy bouřlivě vychylované, ale vždy znovu hledané i nalézané. Na hradě v lesích u Berouna vcházel do posvátných prostor své klenotnice naplněných uměním, drahokamy a svatými ostatky a nechával za sebou ruch i konflikty světa. Do malé kaple sv. Kateřiny vstupoval k modlitbě bosý. O povaze Karlových modliteb a jeho soukromí se můžeme domýšlet z dochovaných dopisů a z vlastního životopisu.
Roku 1354 napsal z Trevíru: „Svatý Duch setřel z našeho oka všechny slzy a proměnil náš smutek v radost, neboť jsme tam viděli tolik relikvií svatých.“ Relikvie byly všude obklopeny uměním, podporovaly legitimitu vládců a zájmem krále Karla bylo je získávat. Také pro ně budoval Karlštejn. „Povšimli jsme si umělecké a slavnostní výmalby naší královské kaple na Karlštejně, kterou věrný a nám milý Mistr Theodorik, náš malíř a služebník, s takovým nadáním a uměním vyzdobil ke cti všemohoucího Boha a ke slávě naší královské důstojnosti.“ Císař ale rozlišoval a nesouhlas dovedl dát najevo. Jiný dvorní malíř Konrád ze Štrasburku si stěžoval tamější městské radě: „Popadl mě za vlasy, zatlačil až k oknu a škaredě mne zmlátil.“
Králova úcta k ostatkům svatých
Císařovy cesty vedly přes Německo do Itálie a Francie, poslední z nich pak do Paříže. Mezi státnickými jednáními zde nemohl nenavštívit královskou kapli Sainte-Chapelle. Roku 1378 návštěvu popisují Velké kroniky Francie: „Když francouzský král otevřel svatou skříň, řečený císař sňal klobouk, sepjal ruce a jako v slzách se tam dlouze a velice pobožně modlil. Pak se dal zdvihnout a přiblížit (ke skříni), aby políbil svaté ostatky.“
Po skončení pražské výstavy, na níž se vedle Národní galerie podílejí i některé německé kulturní instituce, se expozice přesune do národního muzea v Norimberku, kde bude k vidění od 20. října 2016 až do 5. března 2017.

Císař Karel IV. 1316–2016
Valdštejnská jízdárna v Praze, do 25. září 2016

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou