Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Má křesťanská televize šanci na přežití?

25. 1. 2005

Tisk

P. Petr Kolář SJ má mnohaletou praxi ve vysílání pro křesťany v rámci veřejnoprávního rozhlasu. Je také členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která letos zřejmě rozhodne mj. o udělení licencí subjektům, které mají zájem vysílat prostřednictvím nového digitálním systému. Zeptali jsme se ho na novinky v oblasti vysílání i na možnosti, které v této oblasti křesťané mají.

Vydání: 2005/5 Žehnání věcí, 25.1.2005, Autor: Jiří Macháně

Nebudu zabíhat do technických podrobností. Projeví se dvěma způsoby: příjemným a nepříjemným. Ten nepříjemný spočívá v tom, že bude nutné si koupit buď novou televizi, nebo takovou krabičku (anglicky se jí říká set-top-box), již bude nutné připojit ke stávajícímu přijímači, aby bylo možné digitální vysílání sledovat. Krabička stojí dnes - podle kvality – asi 1500-3500 Kč. Pokrytí novým televizním systémem nebude na celém našem území okamžitě úplné, ale bude se trvale zlepšovat – a to je už součást té příjemnější stránky věci. K té bude patřit možnost vysílat více televizních i rádiových programů než dnes - později možná i několik desítek. Digitální sítě mají navíc tzv. dodatkové služby, například levný telefon, internet, bankovní kontakty a také možnost vstupovat do některých pořadů (např. hlasovat v reálném čase) apod.

V první etapě přechodu na digitální vysílání je to technicky a finančně velmi komplikovaná záležitost. Dnes je pozemní televizní vysílání - tedy vysílání prostřednictvím vysílačů, vystavěných na našem území - „analogové“. Pro vytvoření nového, digitálního systému, se musí začít sbíráním volných frekvencí a z nich pak - na „malém hřišťátku“ - dát dohromady digitální síť. Postupně, jak na ni budou přecházet jednotlivé televizní programy, budou se uvolňovat jejich původní frekvence, a ty se použijí pro další rozšiřování digitálního vysílání. Po určitou dobu bude existovat tzv. souběh: nový i starý systém bude fungovat současně. Provozovatele vysílání to bude stát veliké peníze – řádově desítky milionů korun. Komerční televize budou mít po tuto přechodnou dobu reklamu (která je živí) na starém systému, protože tam bude větší sledovanost, a ta je pro zadavatele reklamy rozhodující. Provozovatel tedy musí mít peníze minimálně na jeden rok provozu dopředu, aby vydržel, i kdyby neměl vůbec žádné nové příjmy. Obávám se, že křesťanská televize na to potřebné miliony korun mít nebude.

Druhá vlna bude tak do dvou tří let. S uvolněním dalších frekvencí vznikne prostor pro další sítě, a tam by už křesťanská televize mohla mít šanci. Pro mě však nespočívá to hlavní v nalezení financí pro provoz. Klíčovou otázku bych formuloval následovně: Pro koho chceme tuto televizi dělat a vysílat, co má v našich očích takovou cenu, že jsme ochotni za to tak draze platit? A potom přece jen ještě podotázka: Kdo to vlastně bude platit? Nejde o stovky tisíc, ale miliony korun každý rok!

Křesťanské televize tam existují – je jedno, zda v digitálním nebo analogovém systému. Rozhodující je, co se v takové televizi vysílá. Katolický kanál existuje například ve Francii a jmenuje se Cato, protože nevěřící Francouzi tak říkají katolíkům. Je dobře si všimnout, že Francie má 62 milionů obyvatel a podíl praktikujících katolíků tam dosahuje něco málo přes 6 % obyvatelstva (u nás je to jen něco přes 4 %). Přesto má tato televize za dva roky provozu šest milionů eur dluhů - a to má navíc velké sponzory, jaké u nás asi sotva najdeme! Ověřenou skutečností je fakt, že to, co se v evropských křesťanských televizích vysílá, sledují jenom křesťané, a to ještě převážně jen jedna vyhraněná skupina křesťanů. Je v tom cosi ze systému, kterému říkáme ghetto.

Samozřejmě, protože tady bychom stavěli službu, která bude stát během pár let miliony a desítky milionů korun. Hlavní poslání, které církev v tomto světě má, je hlásat evangelium těm, kteří ho ještě neznají. Samozřejmě se musejí křesťané starat i o sebe, ale to hlavní je hlásání evangelia. Bude taková televize zaměřená na hlásání evangelia, nebo bude vysílat do vlastních řad? Statistiky jsou neúprosné: křesťanské stanice sledují takřka výlučně ti nejvěrnější z věrných; budeme opravdu dělat právě pro ně i u nás televizi? Přitom samozřejmě jde především o obsah, o program. Co se tam má a bude vysílat? Jak to udělat, aby po dvou prvních větách ti, kteří o křesťanství nevědí nic, přijímač nevypnuli? Vím z vlastní zkušenosti práce v rozhlase, že je to obtížné, křesťanský způsob myšlení i vyjadřování se hodně liší od praxe mezi lidmi mimo církev, zvláště v naší společnosti. Jestliže je chceme zaujmout, získat, musíme je mít na zřeteli jako tzv. cílovou skupinu a usilovat o jejich zájem a důvěru. V této práci vidím hlavní kritérium kvality záměru i realizace mediální práce, zvláště tam, kde jsme pány na mediální palubě. 

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou