Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Brněnská diecéze prožívá svůj jubilejní rok

5. 6. 2007

Tisk

Vydání: 2007/23 Když rodiče mluví dětem do života, 5.6.2007

Vytváříme jednu rodinu
Důvodem, proč právě letos slavíme Rok brněnské diecéze, je 230. výročí jejího založení. O historii i současnosti naší diecéze najdete několik informací na dalších stranách této přílohy.

Co je to vlastně diecéze?
Samotné slovo pochází z řeckého dioikéin, což znamená „spravovat dům“. Jak říká Kodex církevního práva, je diecéze částí Božího lidu, jež je svěřena do pastýřské péče biskupovi a je vymezena určitým územím tak, že zahrnuje všechny věřící, kteří na tomto území přebývají.
Diecézní biskup se nazývá ordinář, z latinského ordinarius, což znamená řádný, protože svou diecézi spravuje mocí řádnou, nedelegovanou, ale vyplývající z apoštolské posloupnosti. Diecéze tedy není jen území, ale část Božího lidu – „jedné svaté katolické apoštolské církve“. Biskup v součinnosti s kněžstvem je s lidem spojený skrze evangelium a eucharistii v Duchu Svatém. Pokud opustíme formulace církevních dokumentů, dá se jednoduše říci, že diecéze je územím, na němž žijeme své povolání Bohem, místem, kde máme ve vzájemné lásce a pomoci vytvářet rodinu, v níž se všichni lidé dobré vůle cítí milováni a přijímáni. Rodinu, která žije ke slávě Boží.
Cílem prožívaného Roku diecéze je získat nové pohledy na minulost, přítomnost i budoucnost. Můžeme objevovat a poznávat kořeny, z nichž vyrůstáme, seznamovat se s osobami a událostmi, které se nám mohou stát novou inspirací. Můžeme pocítit sounáležitost danou Kristem a více o sobě vědět. Bylo by také dobré uvědomit si, co diecéze nabízí k podpoře života farností i rodin, jak umožňuje vzdělávání a čím slouží v mnoha dalších oblastech života, aby byl každý z nás dokonaleji zakotven v Kristu a ochotněji přijímal svůj díl odpovědnosti za Boží království. Aby se nikdo nebál budoucnosti, aby uviděl, čím byl obdarován, a děkoval za to Bohu.
Rád vás všechny zvu na poutě do brněnské katedrály i k návštěvě dalších modlitbou posvěcených míst naší diecéze.
Vojtěch Cikrle, biskup brněnský



Ochránkyně Brna a celé Moravy
Mezi duchovní základy brněnské diecéze patří odedávna mariánská úcta. Poutních míst, kde lidé uctívají Bohorodičku, jsou zde plné čtyři desítky. K nejvýznamnějším patří: Brno-Tuřany (Matka Boží „v trní“), Hluboké Mašůvky (Panna Maria de Foi), Kostelní Vydří (Panna Maria Karmelská), Křtiny u Brna (Panna Maria Křtinská), Mikulov (Černá loretánská Madona), Sloup v Moravském krasu (Bolestná Panna Maria), Vranov u Brna (Panny Marie narození) a Žarošice (Stará Matka Boží).
Jednu z nejcennějších perel mezi mariánskými památkami pak ukrývá přímo v centru diecéze bazilika starobrněnská. Ikona, kterou daroval Karel IV. nově založenému klášteru augustiniánů u svatého Tomáše v Brně, patří k typům madon křesťanského Východu, který je nazýván Hodegetrie a znamená „průvodkyně na cestě životem“.
Svatotomská ikona se skutečně stala průvodkyní na mnohá staletí nejen pro město Brno. V samém centru událostí byla v časech husitských bouří, třicetileté války i za války pruské a sedmileté. Během historie se její stánek změnil v nejvýznamnější poutní místo Moravy, srovnatelné s polskou Čenstochovou. Pro mimořádná vyslyšení začala být titulována jako Thaumaturga – Divotvůrkyně. Panně Marii Svatotomské ovšem náleží ještě jeden titul: „Palladium města Brna“, což znamená „zaručující trvání města“. Švédský velitel Torstenson neměl v Evropě soupeře, táhl od vítězství k vítězství. Ale jen k Brnu. Zde se totiž v roce 1645 střetl – jak sám říkal – s „černou Marií“ a s hrstkou jejích ctitelů. Po marném tříměsíčním obléhání stanovil rozhodující útok na den slavnosti Nanebevzetí Panny Marie – 15. srpna. Právě toho dne byl poražen: 426 vojáků a tisíc civilistů uhájilo město proti 28 tisícům profesionálů!
Josefínské reformy bohužel zrušily mnoho klášterů, mezi nimi v roce 1773 i klášter sv. Tomáše. Poutě byly zakázány a řeholníci dosáhli výjimky, že mohou přenést ikonu Panny Marie do kostela na Starém Brně, kde je uctívána dodnes.
(luk, vaš)


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou