Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Z jednoho obrazu dvě umělecká díla

7. 5. 2019

Tisk

Vzácný gotický deskový obraz Madony z Těrlicka se po několika staletích, kdy byl skrytý pod mladšími přemalbami a ozdobami, opět představí světu v rámci Otevřených chrámů 2019 ostravsko-opavské diecéze.

Vydání: 2019/19 Svatý otec v zemi růží, 7.5.2019, Autor: Jana Praisová

Příloha: Perspektivy 19



Že vůbec existuje, objevila restaurátorka Romana Balcarová při opravě obrazu Panny Marie ustavičné pomoci z kostela sv. Vavřince v Těrlicku-Kostelci. Pustila se do obnovy tohoto barokního obrazu, avšak pod textiliemi a papírovými a kovovými ozdobami objevila s pomocí rentgenového snímání a dalšími provedenými průzkumy souvislou vrstvu vysoce kvalitní, pozdně gotické deskové malby Korunování Panny Marie. Kromě textilních doplňků byla původní gotická malba překryta vrstvou zlacení a dvěma vrstvami maleb tváří Matky a Dítěte. Jedna byla datována do období baroka a druhá pocházela z 19. století.
Díky objevu středověké malby bylo nutné kompletně změnit přístup k restaurování díla. „Po odstrojení obrazu jsme museli přepracovat koncepci restaurování a způsob jeho prezentace,“ vysvětluje Andrea Stanieková z Národního památkového ústavu a pokračuje: „Stav částí dřevěných desek, na nichž je obraz namalován, byl velmi špatný. Díky způsobu uchycení doplňků z kovu, textilu a papíru pomocí hustě zabitých drobných hřebíčků přímo do dřevěných desek se rozhodlo, že restaurátoři nejprve vytvoří přesnou kopii současné podoby obrazu s použitím originálních ozdob a ve druhé fázi zrestaurují pozdně gotickou deskovou malbu.“
Z jednoho obrazu tak vznikla dvě umělecká díla – gotická Madona a obraz Panny Marie podle malby z 19. století. Po čtyřleté restaurátorské práci se jejich cesty rozdělily. Obraz Panny Marie se vrátil na své místo do Těrlicka, gotická Madona našla po dobu trvání projektu Otevřené chrámy místo v kostele sv. Václava v Ostravě. Vzácná památka je vystavena za zvýšených bezpečnostních opatření. Obraz bude po celou dobu střežen zabezpečovacím systémem ve spolupráci s Městskou policií.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou