Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Webová okna dokořán!

9. 10. 2013

Tisk

Internet se vyvíjí rychle a může nás těšit, že mnohé církevní instituce jej využívají efektivně. Návštěva webu farnosti je totiž často prvním krokem pro ty, kteří v ní hledají útočiště. O možnostech internetové prezentace si povídáme s metodikem informačních technologií P. JOSEFEM PTÁČKEM.

Vydání: 2013/41 Papež v rodišti svatého Františka, 9.10.2013, Autor: Karolína Peroutková

Téma: Dveře farností otevřené

Umí katolické farnosti toto médium využívat?

Mezi jednotlivými společenstvími jsou veliké rozdíly. Některá sdílejí jen základní informace, program, přehledy bohoslužeb, fotografie či videa. Jiné dovedou komunikovat s návštěvníky, využít prostor třeba i pro fundrasing. Pojem „internet“ je dnes na stejné úrovni jako pojem „telefon“ – pouhý technický nástroj. Záleží na nás, jak ho budeme využívat. Nestačí jen zveřejnit zprávu a čekat, že si ji někdo najde.

V nejrůznějších institucích často celá oddělení pracují na digitálních komunikačních strategiích s veřejností. V tomto ohledu jsme u nás velmi pozadu. Mnohdy mají méně významné organizace s mnohem horší nabídkou daleko silnější hlas a ovlivňují veřejné mínění v náš neprospěch.

Vím, že novináři mají velký zájem o zajímavé zprávy z církevního prostředí – rozhodně ne pouze negativní. Jenomže jim je neumíme dát. O běžné tiskové zprávy je dnes zájem minimální, žádaný je spíše dialog, komunikace, která k internetu patří a která nám zatím moc nejde nebo nepatří mezi naše priority…

Jak by tedy taková vzorná prezentace farnosti měla vypadat?

Stěžejní je určení správce a nastavení spolupráce se správcem farnosti. A také zvážení sil – častou chybou je pěkný, ale opuštěný web, na němž jsou pozvánky staré, na e-maily nikdo neodpovídá…

Nad tvorbou stránky je nutné přemýšlet v otázce celkového vzhledu a obsahu současně. Obojí je důležité a mělo by se vzájemně podporovat. Dobré je také představit ty aktivity farnosti, které mohou jiné inspirovat a vybídnout k následování.

Co komunikace přes sociální síť?

Může web vhodně doplňovat, ale o to víc zde platí potřeba odpovědného správce, který své práci rozumí, má na ni čas a pravidelně komunikuje – což je časově a mnohdy i psychicky náročné. Z poslední doby je u nás známá řada případů, kdy se právě díky nekompetentnosti příslušné osoby obrátilo využívání sociální sítě proti příslušné instituci a poničilo její pověst.

Je také vhodné dodržet princip tzv. subsidiarity – na webu farnosti mají být zprávy ze života farnosti, ke zprávám z diecéze můžeme dát odkaz na web diecéze. Další otázkou je, do jaké míry zveřejňovat na farním webu příliš osobní informace ze života kněze a farníků (např. fotografie). V tomto ohledu se určitá norma průběžně vyvíjí… Farnost musí též dodržovat autorská práva. Nelze jen tak libovolně něco někde zkopírovat a dát to na svůj web – byť s dobrým úmyslem a pro neziskovou činnost.

Aktuálně pomáháte vytvářet zajímavý projekt – celodiecézní mapu farností…

Na pražském arcibiskupství jsme v posledních letech intenzivně pracovali na tzv. katalogu – původně se jednalo o inteligentní adresář osob a institucí pro interní účely diecéze. Dnes je to již velmi sofistikovaný systém, který umožňuje třeba zabezpečenou komunikaci mezi diecézí a farnostmi a mnoho dalšího.

Od počátku bereme tento projekt zároveň jako prostředek k prohloubení komunikace se širokou veřejností. Na adrese http://
k.apha.cz si každý může najít kostel (s kontakty a časy pravidelných i nepravidelných bohoslužeb), příslušnou farnost, webovou stránku nebo i konkrétní ustanovenou osobu. Celá databáze obsahuje cca 40 tisíc různých položek a je poměrně náročné udržet její aktuálnost – jsme závislí na informacích od příslušného správce farnosti.

Nabídli jsme všem diecézím v České republice zapojení do našeho sytému, rádi bychom, aby zájemci o informace nemuseli rozlišovat, ve které diecézi se nacházejí, a mohli všechno najít přehledně na jednom místě.

Zabýváte se rovněž tvorbou aplikací do mobilních telefonů. Na co se můžeme těšit?

Takový přístup k informacím vychází vstříc potřebě nepravidelných návštěvníků a turistů po církevních památkách. Proto nyní pracujeme na nové mobilní verzi (stará verze je na adrese http://m.apha.cz), která umožní snadný přístup k těmto informacím „v terénu“ – včetně možnosti řazení např. podle aktuální vzdálenosti návštěvníka od konkrétního kostela. Aplikaci testujeme na mobilních platformách iOS, Android a Windows Phone a její zveřejnění plánujeme na přelomu roku. Považovali bychom za ideální, kdybychom i v tomto ohledu navázali spolupráci se všemi našimi diecézemi.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou