Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Výstava Daniela Reynka: víc než fotografie

28. 7. 2015

Tisk

K výstavám svých fotografií měl Daniel Reynek ambivalentní vztah: pokud byly připraveny citlivě, vítal je, zároveň se kulturního provozu stranil, jak to jen šlo. Retrospektivní výstava jeho snímků, kterou nyní hostí jindřichohradecké Muzeum fotografie, by se mu ale určitě líbila.

Vydání: 2015/31 Skauti z celého světa v Japonsku, 28.7.2015, Autor: Aleš Palán

Příloha: Perspektivy 31



Tři sály a dlouhá chodba představují Daniela Reynka (1928–2014) jako svébytného fotografa, inspirovaného krajinou domovského Petrkova, zvířaty, a co se způsobu vidění týče – zejména jeho tatínkem, básníkem a grafikem Bohuslavem Reynkem. Jakkoli je toto spojení otce a syna zřejmé, výstava ho ukazuje novátorským pohledem. Kurátor František Nárovec divákovi předložil vedle sebe vybrané grafiky Bohuslava a fotografie Daniela Reynka. Vytvořil tak inspirativní dvojice, které spolu souzní, doplňují se, doslova si povídají. Daniel Reynek reagoval na otcovu poetiku po svém, rozvíjel ji, ale nekopíroval. Rodinné souznění, jaké roky panovalo na petrkovském statku, kde Reynkovi žili, se tak nyní přeneslo do Jindřichova Hradce. Prostřednictvím fotografií mohou návštěvníci muzea nahlédnout i za hranice umění, do soukromí, a to při respektování jeho intimity.
Další novinkou jindřichohradecké výstavy jsou paradoxně ty nejstarší snímky. Kurátor výstavy nově nalezl negativy Danielových snímků z mládí, kdy fotograf ještě neskládal ze dvou pozitivů své snové barevné koláže, nýbrž fotil černobíle. Už tehdy ale nevšedním způsobem zobrazoval reálie všedního dne. Motýl na ruce, kočka v okně, Bohuslav Reynek s kozami na pastvě… Tyto a další dosud neznámé snímky si před nynějším zveřejněním vyžádaly hodiny poctivých retuší, natolik byly nalezené negativy poškrábané a poničené. Díky nim si však můžeme fotografování Daniela Reynka představit v průběhu desetiletí a spatřovat, co se měnilo, i konstanty, které přetrvaly: niternost, jemnost a zájem o detail, který byl vždy nadřazen celku.
Výjimečnou výstavu doprovází katalog, o němž bychom snad mohli mluvit jako o monografii. Velký formát, kvalitní reprodukce fotografií starších i novějších, doprovodné texty, grafika respektující charakter jednotlivých děl… Návštěvník si může zakoupit i sérii pohlednic.
Daniel Reynek začal fotografovat už někdy ve čtyřicátých letech 20. století. Více vystavovat začal až v průběhu posledního desetiletí svého života. Ta erbovní výstava přišla ovšem až necelý rok po jeho smrti. Ten, kdo Daníka, jak se mu říkalo, nezažil, ho může poznat nyní. Opravdu poznat, nejen se podívat na stovku jeho snímků.
Výstava v Muzeu fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci trvá až do konce letošního roku.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou