Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Velkorysost propojuje budovy Národní galerie

22. 3. 2016

Tisk

Velkorysost. Umění obdarovat je soubor výstav a akcí, které pořádá Národní galerie ke 220. výročí svého založení.

Vydání: 2016/13 Papež zahájil Svatý týden, 22.3.2016, Autor: Václav Sokol

Příloha: Perspektivy 13



Až do 3. července jsou tyto výstavy otevřeny v Praze v Paláci Kinských, v Klášteře sv. Anežky České a ve Veletržním, Šternberském, Salmovském a Schwarzenberském paláci.
Velikánská kytice ze živých bílých květů otevírá hlavní výstavu ve druhém patře Paláce Kinských. Květiny voní v nevelkém prostoru, okolo na stěnách visí dokumenty a dopisy dárců – osobností od konce 18. století budujících Obrazárnu Společnosti vlasteneckých přátel umění, tedy pozdější Národní galerii. Dárci většinou nebyli tvůrci, jimž by – řečeno s Josefem Horou – „světlo po prstech v dílo slétlo“, ale teprve spojení těch i oněch umožnilo předávat dar. O tom zde mluví i nové dílo konceptuálního umělce Josefa Kosutha – velká skleněná tabule s jedinou Wittgensteinovou větou: „Je jen na tobě, co budeš považovat za dar…“ A máme něco, co jsme nedostali?
Na výstavě jsou díla různého stáří, od gotiky po současnost. V každém daru je nějak obsažen i dárce – například Vojtěch rytíř Lanna, jeden ze zakladatelů Obrazárny, ve „své“ Assumptě, deskové malbě ze 14. století. Z druhého konce zeměkoule, ale ze stejné doby je tzv. Bódhisattva milosrdenství Kuan-Jin, sedící v královské pozici – dar čínské vlády z padesátých let. Bedřich Havránek, drobnopisný krajinář 19. století, jako by ve starém holandském obrázku „Houby a motýli“ dával kus sama sebe. Osobní kontakty umožnily Vincenci Kramářovi získat v Paříži ve dvacátých letech, kdy ceny ještě nedosahovaly pozdější astronomické výše, soubor kubistických obrazů od Picassa a Braqua.
Cílem probíhajícího výstavního projektu je představit Národní galerii jako instituci živou, oslovující současného člověka. I když jí zůstává funkce muzea, chránícího nejcennější výtvarné poklady, jejím vlastním posláním je oživovat to staré a pochopením vývoje pomáhat tomu soudobému. Tyto tendence nacházíme ve všech galerijních expozicích, projevují se v desítkách nejrůznějších intervencí, od velmi výrazných k subtilním až nenápadným.
Nepřehlédneme dvanáct třímetrových bronzových plastik se zvířecími hlavami Zvěrokruhu (Aj Wej-wej, 2010) před Veletržním palácem, navyklé prohlížení prvorepublikové francouzské kolekce zase přeruší fotografická parafráze Gauguinova obrazu Útěk (W. Prinz a M. Gholam: „Idyla“). Je dobré navštěvovat Národní galerii: kromě krásného starého uvidíte mnoho nového podnětného.
Velkorysost. Umění obdarovat. Centrální expozice v Paláci Kinských, Národní galerie v Praze, 5. 2.–3. 7. 2016

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou