Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

V Litomyšli je po duchovní hudbě poptávka

12. 3. 2019

Tisk

Od minulého týdne lze zakoupit vstupenky na koncerty 61. Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Mezi více než třemi desítkami koncertů se nezapomnělo ani na kvalitní duchovní hudbu. Hovořili jsme s dramaturgem festivalu VOJTĚCHEM STŘÍTESKÝM.

Vydání: 2019/11 Vatikánské archivy se otevřou, 12.3.2019, Autor: Pavel Sršeň


Předěl festivalové dramaturgie byl dán změnou politického režimu u nás. To je zřetelně patrné, když porovnáte programy do roku 1989, které byly podmiňovány souhlasem ideologického oddělení OV KSČ, a těch následujících, které jsme už připravovali ve svobodných podmínkách.
Smetanova Litomyšl každoročně přináší na čtyři desítky pořadů a duchovní, respektive chrámová hudba je v nich zastoupena náležitě, neboť tvoří nesmírně významnou, nepominutelnou součást pokladnice české i světové hudby. K častějšímu uvádění na našem festivalu jistě přispívá, že Litomyšl leží v kraji tradičně religiózním, a po duchovní hudbě zde tudíž existuje přirozená poptávka. Ani jako dramaturg si naprosto nedokážu představit, že bych duchovní hudbu, která tak často opěvuje lásku – nejen k Bohu, ale také mezi bližními – opomíjel.
Třebaže odpověď může být pouze hypotetická, pokusím se o ni. Nejedlý se ve svých vědeckých pojednáních samozřejmě duchovní hudbou – zejména tou českou a nejstarší – dosti zabýval a myslím, že čistě jako historik by proti uvedení některých děl nic nenamítal. Ovšem z hlediska festivalu byl zastáncem smetanovského monotematismu. A protože Smetana až na úplné výjimky duchovní hudbu nepsal, asi by se Nejedlému naše dramaturgie líbit nemohla. A jako přesvědčenému komunistovi a jednomu z protagonistů tragických 50. let už vůbec ne!
V 90. letech přišel na litomyšlský Městský úřad takový dopis, s jehož obsahem jsem byl seznámen. Upřímně řečeno – na takovou hloupost se reagovat nedá. Jako kdyby někdo nabádal turistu, ať na Pražském hradě nevstupuje do katedrály! Ale samozřejmě – až do roku 1989 měl ohledně programu Smetanovy Litomyšle konečné slovo okresní výbor strany. A „soudruzi“ ho uplatňovali. Třeba v 50. letech k nám kvůli scéně poutníků, kteří zpívají mariánskou píseň „Matičko Boží, obětuj…“, nesmělo jedno z nejlepších děl Bedřicha Smetany – V 80. letech zase kvůli sboru Židů Verdiho opera .
Šlo také o personální zákazy – po roce 1981 nebyl na zájezdy Národního divadla k nám obsazován milovaný Eduard Haken. Kdykoli zde totiž byl, zpíval ve venkovských kostelích při nedělních bohoslužbách třeba .
Obecně nemohu říci, že by přijímání soudobé hudby bylo nadšené či bezvýhradné. Tak tomu nebývalo ani v historii. Ale jsou také posluchači, a není jich málo, kteří soudobou hudbu preferují. A to se týká i hudby duchovní.
V tomto ohledu vycházím v dramaturgii jednak z kánonu „ať v chrámech zní nová hudba“, opírajícího se o vstupní verš 98. žalmu „Zpívejte Hospodinu píseň novou“, a jednak z předpokladu, že nejsme festivalem „staré hudby“, ale naopak moderní přehlídkou, která nejenže se jim nebrání, ale přímo vyhledává vhodné inovace! Samozřejmě to občas přináší určitá pnutí, ale ta přeci ke kumštu odjakživa patří.
Dodnes vzpomínám třeba na koncert, na němž jsme uvedli náročnou 8. symfonii Miloslava Kabeláče komponovanou na starozákonní text „mene tekel ufarsín“. Před kostelem se pak utvořilo několik skupin návštěvníků, kteří poměrně vzrušenými hlasy diskutovali o tom, zda právě byli na „nejlepším“, nebo „nejhorším“ koncertě v životě. Jsem přesvědčen, že opravdu dobrá hudba nenechává nikoho netečným a že je to jen a jen kvalita, která musí rozhodovat o zařazení do programu.
Stojím za každým pořadem, nicméně mám několik „osobních favoritů“. Především jsou to nepříliš často uváděné, ale nádherné Bohuslava Martinů, které budou určitě patřit k vrcholům festivalu. Uvedeme další dílo současného skladatele Aleše Březiny – po to bude komorní opera , příběh mladé židovské malířky, která zahynula v Osvětimi. A velkou radost mám z vynikajícího obsazení Berliozovy dramatické legendy . Člověku až běhá mráz po zádech, když si představí, jak po pekelné scéně pandemonia vyzní v úžasné akustice našeho zámeckého nádvoří závěrečný sbor „Hosanna“, kterým andělé doprovázejí čistou duši Markétky do nebe.
61. Národní festival Smetanova Litomyšl. 13. 6. – 7. 7. 2019, předprodej od 6. 3. prostřednictvím Ticketportalu nebo na www.smetanovalitomysl.cz

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou